handdator

Visa fullständig version : Passat Alltrack - Ev. beställning



Pixxer
2016-10-18, 14:05
Hej allesammans!

Är ny på detta forum, så ha lite överseende för eventuell okunskap om VW :) Har tänkt att byta från annat tysk bilmärke och gå över till Passat Alltrack som förmånsbil. Varit och provkört både GTS 240hk och GT 190hk.

Har lite funderingar, förhoppningsvis sitter någon på lite erfarenhet om det:

* Först om främst gäller det Dynaudio ljudsystemet för 11 500 kr. Har testat båda ljudsystemen, måste säga att jag är inte positivt överraskad av Dynaudio. Jag förstår att detta kan vara en inställningsfråga, men det tar lite tid och möda. Vad tycker ni om Dynaudio i era Passater? Är det värt 11 500 kr?

* Vad tycker ni om GTS- jämförelse med GT-modellen? Berätta gärna om er eventuella provkörning/beställning/köp, väldigt nyfiken :)

* Adaptiva chassit (DCC) är ju standard i GTS men inte i GT. Tycker ni att det är någon skillnad? Själv tyckte jag båda modellerna gick lika bra på vägen, men vi pratar om 30-minuters provkörningar. Värt 17 000 kr?

* Sen är det dessa "run flat"/ punkteringsskyddade däck. Är bilen spårkänslig när ni är ute och åker?

Beställning för mig sker efter årsskiftet.

Tack på förhand!

MVH.
Jocke

vfr
2016-10-18, 15:06
Pnukteringssäkra däck brukar vara uppbyggda med lite styvare däcksidor. Det i sin tur kan göra att mera vägljud fortplantar sig in i bilen. Sedan om det är märkbart, är en annan sak. Det är nog väldigt olika från bil till bil. Men skulle jag ha en optimalt tyst långfärdsbil, så skulle jag nog inte välja sådana däck.

Marcus
2016-10-18, 15:07
Jag har kört en hel del GT både med och utan DCC i kombination med däck i dimension 215/55/17. Min rekommendation är att välja DCC. GT utan DCC känns ungefär som GT med DCC i läge Normal. Med DCC i läge Comfort ökar fjädringskomforten avsevärt anser jag. Inte så mycket fluff som i Skoda Superb med DCC, men ändå stor skillnad. Läge Sport använder jag vid snabb motorväg/autobahn med bra beläggning. Det gör bilen mycket stabil. Jag tyckte och tycker att det är värt priset.

Angående däcken så varierar väl däckfabrikat med val av fälg och över tid. Har sett flera olika däckfabrikat/modeller på Passat med i övrigt samma fälg eller däckdimension. Den typ av RFT-däck som t ex förekommer hos BMW finns inte på Passat. Däremot används däck av typen self seal eller seal inside, dvs inte hårdare däcksidor utan en insida som sägs täta mindre skador på egen hand. Se mer här: https://www.pirelli.com/tyres/en-gb/car/find-your-tyres/all-about-tyres/technology-seal-inside Min bil har Pirelli P7 Cinturato, visserligen i en mycket smal dimension, men spårkänslig är den absolut inte. På GTS är det 18" hjul i en betydligt bredare dimension, jag vet inte hur det känns.

Pixxer
2016-10-18, 17:17
Stort tack för svaren om däcken. Är väldigt kräsen när det gäller hur bilen går på vägen, var precis ett sånt utförligt svar jag ville få, tack!

Jag är nog faktiskt mer inne på GTS-modellen i detta skede, att man får med DCC som standard i den gör att den blir väldigt prisvärd!

När det gäller utrustning, är det någon utrustning som man absolut inte får glömma vid en beställning enligt er?

Crille82
2016-10-18, 18:15
När det gäller utrustning, är det någon utrustning som man absolut inte får glömma vid en beställning enligt er?

Värmare

Marcus
2016-10-18, 18:19
Ja det är väl ganska naturligt att man helst vill ha GTS. Du får ju även 18" hjul, Servotronic Sport samt DSG7 (DQ500).
Tillval tycker jag beror på användningsområde men parkeringsvärmare och dragpaket är obligatoriskt på en sådan bil, samma säger jag om LED High som jag anser borde vara standard. Exexutive paketet gör bilen mer trevlig, sidokrockkuddar bak är omtänksamt.

awwd
2016-10-20, 14:39
Håller med föregående, ryms GTS i budgeten så får man mycket bra "på köpet".

I valet mellan DCC och Dynaudio skulle jag valt DCC, speciellt komfortläget saknar jag i min GT Alltrack.

LED High med DLA är fantastiskt! "Bara"LED" lär inte vara någon höjdare, finns en anlednng till att de flesta bilarna med dem har LED-bar i fronten.

Active Info Display är snyggt och användbart.

Uppvärmt baksäte en höjdare för dem där bak, speciellt då man har skinnklädsel.

Panoramataket ger en härlig rymdkänsla i kupén.

Listan tenderar att bli lång...

/awwd

Marcus
2016-10-20, 15:41
Jag körde en Passat med vanlig LED senast för några dagar sedan och skillnaden mot min Passat med LED High var mycket stor vill jag påstå. Hade jag inte valt LED High så hade jag inte varit nöjd med ljuset. Ljuset från min Passat med LED High har jag inget att anmärka på, mycket nöjd. Jag menar att LED High borde vara standard på den nordiska marknaden.

Pixxer
2016-10-20, 17:27
Listan tenderar att bli lång...


Hehe, jag har märkt det också :) Mycket vill ha mer!

Tack till er alla för tipset om LED High, hade inte tänkt ha det, men efter era svar känns det som ett givet "kryss" i listan. Om det inte blir en GTS utan en GT känns det som ett svårt beslut att välja om det blir DCC eller inte. Ska nog testköra några vändor till innan jag bestämmer mig :)

Mulder-_-
2016-10-20, 20:49
Givna val enligt mig:
DCC (har haft förra modellen av passat både med och utan dcc)
Parkeringsvärmare
Dragpaket

Hoppas över:
Active info display, inte alls vilsam att titta på enligt mig, blir nog bättre om några år - testa själv innan du väljer detta.
Run flat däck, sågas rejält på diverse andra forum iaf just för spårkänslighet samt ljud. Nu vet jag inte om VW kör med samma run flat variant eller inte. Sen kan man fundera hur ofta man får punka? Har hänt mig 1 gång på ~ 20 år..

Trevligt att ha:
värme i baksätet(inte så dyrt tror jag..)
elbaklucka

Ingen kunskap om ljud & dynaudio

Marcus
2016-10-20, 20:55
Run flat däck, sågas rejält på diverse andra forum iaf just för spårkänslighet samt ljud. Nu vet jag inte om VW kör med samma run flat variant eller inte. Sen kan man fundera hur ofta man får punka? Har hänt mig 1 gång på ~ 20 år..

VW använder inte RFT.

awwd
2016-10-21, 08:19
Active info display, inte alls vilsam att titta på enligt mig, blir nog bättre om några år - testa själv innan du väljer detta.

Smaken är om baken, jag uppskattar AID mycket (funktionaliteten) och har inte reflekterat över att den inte skulle vara vilsam att titta på. Sen är den ju tyvärr ihopkopplad med Discover Pro vilket gör den omotiverat dyr.

/awwd

devils_own
2016-10-31, 18:10
Med el-bakluckan finns en fråga att tänka på.
På min Alltrack(B7:a) gick det inte att få komfort-öppningen. Alltså öppning med sensor för foten, en miss tycker jag.

Har mycket i utrustningen(exclusive,förarassistans,drag,premium-paket mm) men skulle byta en del för DCC.
Rekommendera dej till att minst ta vw-sound, mer prisvärt .

Ett litet hoppsan bara./ d-o

Marcus
2016-10-31, 20:27
Pratar vi om samma bil här? Passat generation 8 erbjuds inte med Exclusive eller Premium-paket, det gjorde däremot Passat generation 7.

devils_own
2016-10-31, 21:08
Pratar vi om samma bil här? Passat generation 8 erbjuds inte med Exclusive eller Premium-paket, det gjorde däremot Passat generation 7.

Rätt Marcus.
Tänkte bara peka på att det är skillnader utrustningarna ,mellan den låga och Alltrack.
Inte val möjligheter eller samma utrustning-alternativ .

Det är min alltrack som har alla varianter och den är en B7:a , vet inte vad skillnaden är till B8:an. Tänkte mest på sakerna var för sig, stereo dyna mot vw-sound eller el-lucka utan komfort öppning.
Sorry om jag var otydlig, my bad .