handdator

Visa fullständig version : Problem med kopplingen, Golf 3



Krao
2016-10-17, 20:20
Har precis köpt en Golf III -94, motorkod ABD, enligt bilderna i min haynes har den en 084 el. 085 växellåda i sig.

Ibland när jag trycker ner kopplingen så är det inget motstånd i pedalen, utan den går ner i botten utan att koppla ur (ibland hela vägen ner i botten, ibland gör den bara ett litet hopp utan motstånd och kopplar ur halvt).
När bilen har stått över natten brukar den funka felfritt i en kvart, sen smyger det sig på och det känns som den blir känsligare ju längre man kör. Det är framförallt när jag åker långsamt och behöver ligga i dragläge som den brukar hoppa till.

Bad tjejen sitta och pumpa på pedalen medan jag kikade under huven och (den har självjusterande vajer) när den "glappar" kan man se att självjusteringen på vajern drar ihop sig men armen som vajern ska dra i rör sig inte.

Har testat självjusteringen på vajern enligt haynes manualen (pumpa kopplingen, lossa ett av fästena och tryck ihop vajern manuelt, sen sätta tillbaka den) och då beter den sig som den ska en stund men felet verkar komma tillbaka lite senare igen.

Är det bara vajerns självjustering som börjat ge upp lite, eller finns det risk för något värre?

Va och plockade upp en begagnad vajer på skroten idag och ska prova sätta i den imorgon, den såg dock inte ut exakt som den som satt i bilen. Något längre, något nyare variant. Va samma växellåda i båda bilarna dock. Återkommer när jag testat.

Krao
2016-11-02, 07:15
Bytte vajern och problemet försvann.
Satte i en manuellt justerbar vajer, helt klart ett tips om man ändå ska byta. Skönt att kunna reglera hur kopplingen tar.

Edda
2016-11-25, 16:26
Hej,har också en golf 3 men vart fick du tag på en manuell wire? Har problemet att min koppling tar högt upp endå fast det är ny koppling och ny självjusterande wire��

Krao
2016-11-28, 09:00
Jag köpte min på reservdelar24, av märket Nk.
Vet inte hur bra kvalitet det är på den, men den va lätt att justera och än så länge verkar den funka fint. 300 med frakt tror jag.
Såg att dom hade en på Mekonomen också för ca 550. Antar att den måste beställas där men dom brukar ju va snabba.

Skickat från min C6603 via Tapatalk