handdator

Visa fullständig version : Simons, är det ens värt besväret?



loadmaster
2007-05-08, 14:14
Ska köpa nytt avgassystem till golfen. Vill ju ha Supersprint eller liknande kvalitetssystem. Men priset är ju därefter. Tanken är att senare komplettera med ett e-rör, och då är det inte aktuellt med ett originalsystem.
Vet att diskussionen varit uppe ett antal ggr ang. att bygga eget. Vad kostar delarna i runda slängar?
Brainstorma lite kommentarer!

Falcor
2007-05-08, 14:30
Vadär det till för bil? körs den året runt eller endast på sommaren?

Mitt hembyggda 2" Simons system är fortfarande som nytt efter 4 säsonger med körning enbart mellan Maj och Septemeber.

loadmaster
2007-05-08, 14:31
Golf GTI 16v -88. Den körs väldans lite på vintern, desto mer på sommaren.

JWO
2007-05-08, 14:58
Ska köpa nytt avgassystem till golfen. Vill ju ha Supersprint eller liknande kvalitetssystem. Men priset är ju därefter. Tanken är att senare komplettera med ett e-rör, och då är det inte aktuellt med ett originalsystem.
Vet att diskussionen varit uppe ett antal ggr ang. att bygga eget. Vad kostar delarna i runda slängar?
Brainstorma lite kommentarer!

Det är ju alltid en fråga om pengar i slutändan, klart att man vill ha kvalité på grejerna samtidigt som man vill betala så lite som möjligt! Supersprint är ju väldigt fina grejer men kostar därefter. Hade jag varit dig hade jag nog kollat på Feritta t.ex. prisvärda system som har bra kvalité.

Ska själv byta system på min Golf V GTI -06 i år är det tänkt och då är chansen stor att det blir feritta hela vägen för supersprints fulla system skulle kosta 30 000:- och det är lite väl häftigt pris!

Jester
2007-05-08, 16:01
Byggde ett eget av Simons original delar och det kostade ca 1500:-, till en Golf III med två dämpare. Det höll i ca 2.5 år innan det hade ruttnat ihop totalt dock så såg dämparna ut som nya det var rören som gav sig.

Putte_70
2007-05-08, 17:09
Byggde ett eget av Simons original delar och det kostade ca 1500:-, till en Golf III med två dämpare. Det höll i ca 2.5 år innan det hade ruttnat ihop totalt dock så såg dämparna ut som nya det var rören som gav sig.

Byggde oxå med Simons delar i 2,5" till min colt med 1 dämpare.
Har kört c:a 7 månader sen jag satte ihop det men då även kört på vintern.
Det som ser värst ut på min bil är böjarna, dom raka bitarna är fina och ljuddämparen med. Kostade runt 1500:-
Tror dock att ljuddämparen är lite utbränd =0)

ypzilon
2007-05-08, 20:01
Feritta då?
Är du medlem i GTi-klubben? I så fall har du 15% rabatt på deras system. Är du inte medlem så är det bara att bli det, du tjänar ju in medlemsavgiften om du köper ett system... =)

Jag har haft Simons, två gånger och det räckte för mig. När jag jagade avgassystem sist (i förra veckan) så kollade jag på färdiga satser, Simons tog 3600:- för en halvsats i vanligt stål, Feritta tog starx under 4100:- med rabatten dragen. Det var inget svårt val för mig (det kommer på torsdag)! =)

Raz
2007-05-08, 20:29
Jag har haft simons på tre bilar och har aldrig varit nöjd med det, jag tycker dom rostar väldigt fort och mycket, speciellt jämfört med mitt Remus som jag har på bilen nu.

Youngblood
2007-05-08, 21:21
Feritta då?
Är du medlem i GTi-klubben? I så fall har du 15% rabatt på deras system. Är du inte medlem så är det bara att bli det, du tjänar ju in medlemsavgiften om du köper ett system... =)

Jag har haft Simons, två gånger och det räckte för mig. När jag jagade avgassystem sist (i förra veckan) så kollade jag på färdiga satser, Simons tog 3600:- för en halvsats i vanligt stål, Feritta tog starx under 4100:- med rabatten dragen. Det var inget svårt val för mig (det kommer på torsdag)! =)

Rabatten gäller bara på deras original sortiment har jag för mig. Jag ska till Ferrita med min GTI 16V -88 den 1 juni. Mitt 4:e besök där. Jag har varit lika nöjd efter varje besök. :)

ypzilon
2007-05-08, 22:27
Det gäller deras sortiment av standard och sport-system. Dock inte special eller platsbyggda system.
Fast jag handlar av deras huvud-ÅF i Göteborg, jag fick 15% hos dem med. =)

Marcus
2007-05-08, 23:41
Jag måste tyvärr säga att har dålig erfarenhet av Ferrita. Mycket dålig passform. Gäller Golf 3. Vet inte om det gäller bara den modellen eller fler bilar.

Ronnie Mattsson
2007-05-09, 00:23
Jag måste tyvärr säga att har dålig erfarenhet av Ferrita. Mycket dålig passform. Gäller Golf 3. Vet inte om det gäller bara den modellen eller fler bilar.
Tittade på en polares Passat -99 Variant i helgen, sitter Ferrita på den, deras lösning på ändrören var en tråkig syn, lutade bakåt :(
Kan vara en tillfällighet dock.

Frippe
2007-05-09, 09:20
Jah har också kört mycket med ferrita, och jag är helnöjd! jag e inne på mitt fjärde system nu.