handdator

Visa fullständig version : Plötslig imma på bilrutorna i Golf IV 1,8T



Mk1
2016-10-12, 19:35
Har lite bekymmer med att det ibland hastigt och lustigt kommer en massa imma och slår igen alla rutor på dotterns Golf IV 1,8T coupé quattro (Audi TT)
Det dyker upp plötsligt och bara ibland.
Kupéfiltret har jag bytt, som var väldigt igensatt tidigare.
Misstänker att det kanske är nåt typ av torkfilter? till AC:n som behöver bytas?
Är det lätt att byta, och var sitter det?

Sciroccogtx16v
2016-10-13, 11:22
Hej
Igensatt dränering är min gissning. Tycker jag sett detta på det brittiska tt forumet.
Sök där!
Fredrik

2stroke
2016-10-13, 14:00
Spricka i värmepaketet.

passat2001
2016-10-15, 09:32
råkade ut för samma sak på min 2001 1.8 T, det var en spricka i värmeelementet.

golf666
2016-10-18, 22:56
Är de en spricka i värmepaketet så brukar de dofta lite varm glykol/sött inuti bilen när man kör..

Mk1
2016-10-19, 11:20
Jag har svårt att tro att det är en spricka i värmepaketet, för det kan gå flera dagar emellan att det slår igen, och det luktar inte glykol. Är det en spricka, så borde den finnas där varje dag, och inte bara en dag varannan vecka...
Men man vet ju aldrig. Sitter värmepaketet trångt till på dessa bilar?

J.L
2016-10-19, 17:36
Sitter värmepaketet trångt till på dessa bilar?

Standard att man tar ett värmepaket och bygger en bil runt, på alla märken & modeller ;-)

Mex165
2016-10-22, 22:10
Har du tygmattor?

Sn00k
2016-10-23, 14:29
..drar en gissning på att armen på ställmotorn(den som ska röra spjället vid friskluftintaget) har spruckit i splinesade delen och inte flyttar spjället som den ska.

går lätt att kontrollera om du tar ur friskluftfiltret och stoppar ner en hand å känner på spjället.. prova med reglaget/knappen ställd på "återcirkulerande" luft(stängt spjäll) samt i vanligt öppet läge utan återcirkulation.(öppet spjäll).

har den hängt sig i halvöppet/stängt läge, så drar den upp fukt ifrån passagerarsidan fotutrymme, vilket förklarar att det kan gå dagar emellan fenomenet uppstår.

väldigt vanligt bekymmer på A3/TT/MK4.. men kan ju också bero på igensatt kondensavrinning till AC, som slår av å på nu när vi närmar oss nollgradigt på kvällar/nätter.
..eller igensatt avrinning, som ovan nämnt, vilket gör att friskluftfiltret blir dränkt.

Mk1
2016-10-31, 11:19
..drar en gissning på att armen på ställmotorn(den som ska röra spjället vid friskluftintaget) har spruckit i splinesade delen och inte flyttar spjället som den ska.

går lätt att kontrollera om du tar ur friskluftfiltret och stoppar ner en hand å känner på spjället.. prova med reglaget/knappen ställd på "återcirkulerande" luft(stängt spjäll) samt i vanligt öppet läge utan återcirkulation.(öppet spjäll).

har den hängt sig i halvöppet/stängt läge, så drar den upp fukt ifrån passagerarsidan fotutrymme, vilket förklarar att det kan gå dagar emellan fenomenet uppstår.

väldigt vanligt bekymmer på A3/TT/MK4.. men kan ju också bero på igensatt kondensavrinning till AC, som slår av å på nu när vi närmar oss nollgradigt på kvällar/nätter.
..eller igensatt avrinning, som ovan nämnt, vilket gör att friskluftfiltret blir dränkt.

Det verkar vara som du skriver, spjället har fastnat i nästan helt stängt läge. Hur mycket meck är det att ta loss den och byta? Om det nu ens finns reservdelar till denna?
Annars får jag väl försöka bryta bort spjället, då jag aldrig brukar använda denna funktion.

Sn00k
2016-10-31, 11:52
går att komma åt den om du tar bort luckan på passagerarsidan av instrumentpanelen.. motsvarande där säkringarna bor på förarsidan dvs.
det är en del lirkande, men går att byta den vägen.
en ställmotor hittar du på skrot, alt. köper en ny då.. tror inte det finns nå lösa reservarmar eller renoveringsgrejjer.

skulle säkert även gå att forcera upp spjället helt, då man ytterst sällan använder återcirkulationen.. ;)