handdator

Visa fullständig version : Oljetempgivare PG och KR



Joda
2007-09-17, 13:15
Jag TROR att jag har problem med oljetempen på min Corrado.
Tempen är 60 grader när man slår på tändningen. Detta verkar fel. (Givetvis så är motorn kall vid detta tillfälle) Tempen var uppe i 118 grader vis halvhård
landsvägskörning i somras. Kan det stämma?

Ett annat knepigt fenomen är att oljetempen går ner 40 grader om man rycker loss givaren till utetemperaturen.. Hur knepigt är inte det? Man får ju gissa att färddatorn lämnat in..

Givare/oljefilterhållare och kablage kommer ifrån originalbilen dvs PG-motorn.

Toppen kommer ifrån en KR-motor.

Vilken av givarna på oljefilterhållaren går till färddatorn?

Vad är det för typ av givare på oljefilterhållaren? temp/tryck?

Kan man sätta en ny oljetempgivare någonstans i toppen? Eller blir det fel temp.

Andra tips om hur man smidigt kopplar in en givare mottages.

/Johan

Frippe
2007-09-17, 14:01
lättast är att sätta ett T-kors på oljefilterhållaren. Så gjorde jag för att få min extra mätare att funka. Och det funkar kalas

Joda
2007-09-17, 18:51
lättast är att sätta ett T-kors på oljefilterhållaren. Så gjorde jag för att få min extra mätare att funka. Och det funkar kalas

Ok.. Får kanske ta och skaffa ett sådant T-kors. vet någon var man köper det? Finns det hos den lokala rörhandlaren eller hydraulikfirman?

Tänkte egentligen skippa bilens ordinarie oljetempgivare, då den ändå verkar vara helt opålitlig. Men men..

/Johan

R.Grönberg
2007-09-17, 18:54
Ok.. Får kanske ta och skaffa ett sådant T-kors. vet någon var man köper det? Finns det hos den lokala rörhandlaren eller hydraulikfirman?

Tänkte egentligen skippa bilens ordinarie oljetempgivare, då den ändå verkar vara helt opålitlig. Men men..

/Johan


Då kommer lampan blinka och instrumentet tjuta ist=)

Joda
2007-09-17, 19:13
Då kommer lampan blinka och instrumentet tjuta ist=)

Tror du det? Är inte lampan i kombiinstrumentet för oljeTRYCK?

Vet någon vilken givare som går till färddatorn?.. Jag har provat att rycka båda som sitter på oljefilterhållaren. den inre ger mest reaktion. Då sjunker tempen ifrån 60 grader ner till 54 grader vid kallstart.

/Johan

R.Grönberg
2007-09-17, 19:14
been there, done that=)
hehe

givaren till färddatorn sitter på baksidan av toppen.

Scirocco_turbo
2007-09-17, 19:14
Oljetempgivaren sitter väl på baksidan av toppen?

Joda
2007-09-17, 20:54
Oljetempgivaren sitter väl på baksidan av toppen?

Ok!!

Är det låg och högtrycksgivarna som sitter på oljefilterhållaren då?

Jag trodde att det var tryckgivaren som satt i toppen!! Tyckte att det borde vara bästa placeringen på en tryckgivare.. Långt ifrån oljepumpen å så.. ..en bit för oljan att "stiga" också. Men men.. Jag har väl fel. Kul att lära sig något nytt.

Då kan jag ju skruva ur givaren ur toppen och skruva i min nya givare där!! eller?


/Johan

R.Grönberg
2007-09-17, 22:15
Ok!!

Är det låg och högtrycksgivarna som sitter på oljefilterhållaren då?

Jag trodde att det var tryckgivaren som satt i toppen!! Tyckte att det borde vara bästa placeringen på en tryckgivare.. Långt ifrån oljepumpen å så.. ..en bit för oljan att "stiga" också. Men men.. Jag har väl fel. Kul att lära sig något nytt.

Då kan jag ju skruva ur givaren ur toppen och skruva i min nya givare där!! eller?


/Johan


ja men har gärna bilen avstängd när du gör det=)

Joda
2007-09-17, 22:20
ja men har gärna bilen avstängd när du gör det=)

Heheh.. bra tips!! skrattar ihäl mig.

Jag återkommer med resultat. Vi måste ju föröska att bygga upp en bra databas med kunskap här i det nya forumet.

Köpte ju Biltemas nya fräcka mätare. Har allvarliga problem att komma överens med det elektriska dock. De verkar gjort bort sig total. Jag är väldigt hemma på el och elektronik, så jag vet vad jag gör. Får se om jag startar en ny tråd angående mätarna. Ska höra av mig till Biltema..

Är någon interesserad av vad felet på mätarna är så kan jag med glädje beskriva det här. Säg bara till.. man kan ju dessutom länka till manualerna på biltemas hemsida. Då blir det lite lättare att förklara-.
/Johan

Henrik.M
2007-09-17, 22:30
Lågtrycks givaren sitter på toppen.

Högtrycksgivaren samt oljetemgivaren sitter på oljefilterhålllaren.

Ska man koppla in en extern oljetrycksmätare ska den kopplas in på "högtrycks" sidan......nära oljepumpen så man ser att oljepumpen har ett bra tryck nerifrån och upp i motorn.

Extern Oljetempmätare kan man koppla in var man vill , men det mest intressantasste borde ju vara vid oljekylaren eftersom man då kan se att oljekylaren gör sitt jobb.

Elektroniska mätare är att föredra eftersom det är rejält jobbigt att få varm olja på sig inne i kupen ifall man får slangbrott på en analog mätare.

pekka kiiskilä
2007-09-17, 22:34
Jag har monterat 3st biltema mätare i projekt bubblan men det var ju lite strul med dom för jag fick en med trasig givare, biltema har även T kors i olika storlekar, Ja och nu så funkar mätarna fint fasten det är lite budget men det är ju funktionen jag ville ha så jag vet att oljetryck och temp är ok.

PS: Biltemas givare kräver + via tändlåset (säkrings dosan) samt bra jord jag fick inte mätarna till o funka riktigt först.

Joda
2007-09-17, 23:56
Lågtrycks givaren sitter på toppen.

Högtrycksgivaren samt oljetemgivaren sitter på oljefilterhålllaren.

MEn vilken är vilken? Jag får väl prova. Synd att jag fick flera olika svar. Tror faktiskt också mest på ditt svar. (Tro det eller ej :)

Ska man koppla in en extern oljetrycksmätare ska den kopplas in på "högtrycks" sidan......nära oljepumpen så man ser att oljepumpen har ett bra tryck nerifrån och upp i motorn.

Låter iofs lite ologiskt. Om man skulle jämföra det med tex vattentillförseln i ett kuperat villaområde. De som bor högt är ju de som förlorar trycket först. Jaja.. det spelar ingen roll just nu.

Extern Oljetempmätare kan man koppla in var man vill , men det mest intressantasste borde ju vara vid oljekylaren eftersom man då kan se att oljekylaren gör sitt jobb.

Hmm.. antar att det är givaren närmast blocket? Bilderna och informationen i ET*A är ju för dålig. Det bör ju inte vara några problem att skippa den? Motorstyrdonen använder väl inte den informationen ändå?


Elektroniska mätare är att föredra eftersom det är rejält jobbigt att få varm olja på sig inne i kupen ifall man får slangbrott på en analog mätare.


Elektronisk mätare är det. De som går direkt på vätska hör hemma på motorhuven eller liknande.

har någon en Ohm-tabell på diverse givare? Dvs resistansen vid olika temperaturer.

Henrik.M
2007-09-18, 00:07
Låter iofs lite ologiskt. Om man skulle jämföra det med tex vattentillförseln i ett kuperat villaområde. De som bor högt är ju de som förlorar trycket först. Jaja.. det spelar ingen roll just nu.

Finns en anledning till att oljetrycksgivaren endast mäter upp till 0,25 bar uppe på toppen.
Prova koppla in en mätare där och ta det som "learning by doing".
Sen kanske jag övertygat dig om att allt jag skriver inte är påhittat....vilket jag har fått en känsla de senaste dagarna av att du tror.



har någon en Ohm-tabell på diverse givare? Dvs resistansen vid olika temperaturer.

Den dagen ödmjukheten i dina inlägg börjar framträda kan jag ev hjälpa dig med den saken.
För tillfället har jag gett upp.

Joda
2007-09-18, 00:09
Jag kan dra historien om Biltemas NYA fräcka mätare.

Detta är fakta ur huvudet. Mätarna och bilen står i mekgaraget.

Grön kabel=signal
Svart = Jord
Röd = 12V tändningslås
Vit = 12 V tändningslås
Orange = 12 V instrumentbelysning

Det verkar helt fel.
Mätaren tänds upp när man slår på tändningen. (Intrumentbelysningen är avstängd efterssom att jag har importbil) varför lyser då mätaren?

När man sedan slår på instrumentbelysningen så lyser mätaren 1% svagare. Belysningen går dessutom inte att reglera... (Jag har mätt upp spänningen på kabeln ifrån bilens kabelstam, den är justerbar upp till 12 Volt)

Efterssom att 3 st kablar ska ha 12 volt så ska jag eventuellt labba lite med det. Inget kan ju gå sönder.

Både laddtrycksmätaren och oljetempmätaren reagerar likadant. Och NEJ jag har inte kopplat fel.

Mätarna är såpass nya att de inte finns med på hemsidan. Jag tror att de finns i katalogen.

/Johan

Roffe
2007-09-18, 11:03
du vet inte hur korrekta deras nya mätare är då? går ju att testa i en kastrull med vatten med stek-termometer och doppa en givare kanske?

Joda
2007-09-18, 11:15
du vet inte hur korrekta deras nya mätare är då? går ju att testa i en kastrull med vatten med stek-termometer och doppa en givare kanske?


Vill testa det på något sätt. I mitt mekgarage bedrivs det verkstad/trimmfirma på heltid. Där finns det resurser att kontrollera.
Kan säkert låna någon form utav proffsinstrument.

Jag återkommer i samma tråd.

/Johan

Joda
2007-09-19, 19:05
Jag har monterat min Biltemamätare nu. Jag tog bort färddatorns givare. (den på oljefilterhållaren närmast blocket på EN G60!!!) tempen visade som mest 93-94 grader när jag buskört en bra stund. Färddatorn hade säkert visat 112-114 grader)
Min vattentermostat är lite halvkonstig. Tempen blir i stort sett aldrig högre än 75 grader. Oljan får väl en bättre kylning då också.

Jag ska avvakta med min oljekylinstallation. Just nu hägrar roligare saker. Ska satsa på instrumentering istället. AEM-bredbandslambda ska eventuellt inhandlas snart. Avgastempmätare likaså.

Vill kunna byta kompressor och kammar till nästa år (Har inte råd med en 2litare+allt omkring) och sedan mappa om och ha full koll mha intrumenten.

Det sista hör väl egentligen inte till ämnet, men men.. Jag följer tråden och rapporterar hur min kylning fungerar. Vill också kontrollera/jämföra Biltema mätaren med något dyrare (bättre?) intrument.

Skrev samma sak i den andra tråden (om oljekylning) om någon får en deja vu-känsla

/Johan

wiiesan
2007-11-13, 00:13
Jag har monterat min Biltemamätare nu. Jag tog bort färddatorns givare. (den på oljefilterhållaren närmast blocket på EN G60!!!) tempen visade som mest 93-94 grader när jag buskört en bra stund. Färddatorn hade säkert visat 112-114 grader)

/Johan

Har du några mer tips att dela med dig utav? Jag försökte nämligen mig på att installera deras oljetrycksmätare för 399(?):- men får den inte att fungera som jag vill. Kopplat i den ordning du nämner över och mäter jag med multimetern verkar allt stämma, dock händer inte någonting när jag kopplar i mätaren.
Lyset får jag att fungera om jag kör den direkt på batteriet på ena utav de som ska på tändlåset samt jord, men det e också allt.
Några tips? Tacksam för svar! Mvh Johan

Manny
2007-11-13, 09:19
Biltemas "NYA" mätare finns under kupétillbehör:

http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=443

Joda
2007-11-13, 22:10
Har du några mer tips att dela med dig utav? Jag försökte nämligen mig på att installera deras oljetrycksmätare för 399(?):- men får den inte att fungera som jag vill. Kopplat i den ordning du nämner över och mäter jag med multimetern verkar allt stämma, dock händer inte någonting när jag kopplar i mätaren.
Lyset får jag att fungera om jag kör den direkt på batteriet på ena utav de som ska på tändlåset samt jord, men det e också allt.
Några tips? Tacksam för svar! Mvh Johan

Jag tycker att det verkar vara helt fel.. Har inte kollat på det på länge, men får väl ta tag i det under vintern. Det är väl garanti på grejjerna...

Men ingen verkar ju klaga på att det är fel i kopplingsanvisningarna.

Kan lägga till att det finns både 2 och 3 bars laddtrycksmätare på hyllan.. Men i deras register och katalog så finns det bara 2 bars. Vem behöver en 3 bars när man kör med G-lader????
Hur många laddar över 2 bar och använder sig av Biltemamätare?

/Johan

Joda
2009-05-18, 11:01
Har du några mer tips att dela med dig utav? Jag försökte nämligen mig på att installera deras oljetrycksmätare för 399(?):- men får den inte att fungera som jag vill. Kopplat i den ordning du nämner över och mäter jag med multimetern verkar allt stämma, dock händer inte någonting när jag kopplar i mätaren.
Lyset får jag att fungera om jag kör den direkt på batteriet på ena utav de som ska på tändlåset samt jord, men det e också allt.
Några tips? Tacksam för svar! Mvh Johan

Nu har jag äntligen orkat kolla upp hur biltemamätarna ska kopplas.

enligt schema så ska det vara så här:

Röd: 12V+ tändningslås
Vit: 12V+ tändningslås
Orange: 12V+ instrumentbelysning
Svart: jord
Grön: till givare

Jag kopplade enligt följande:
Röd: 12V+ tändningslås
Vit: 12V+ instrumentbelysning
Orange: 12V+ tändningslås
Svart: jord
Grön: till givare


Växlade alltså vit och orange.


Kom fram till hur det skulle vara genom att lägga 12V+ på en kabel i taget. När jag enbart använde vit så lyste instrumentets belysning utan att någon visare rörde sig.

Huvudström till instrumenten är den röda kabeln. Vad man ska ha orange till det vet jag nog inte.. Har kopplat den till 12V+ ändå.

För er som är osäkra på om man kan exprimentera så här så kan jag säga att det inte är någon fara. instrumentbelysningen går också på 12V+.. Det är fritt fram att exprimentera alltså.

Detta funkar i alla fall på mina 3 mätare. Har laddtryck,oljetryck och oljetemp.

/Johan