handdator

Visa fullständig version : golf 3 1,8l rasad backväxel. Vilka växellådor passar?



Edda
2016-10-05, 15:35
Hej! har alltså en golf 3 1,8l årsmodell 92.
efter en koppling som tog väldigt högt upp och att man var tvungen att slira hela tiden på 1ans växel samt när man skulle backa så rasade det.

Tänkte spara på kopplingen så slirade mindre och med en kombination att jag släppte upp kopplingen lite för snabbt så small det till i lådan och backväxeln var förstörd.. så surt var det.:D

Letar alltså låda till golfen och tänkte lämna in på verkstad då jag själv inte har ett lämpligt garage att hålla på vid. Hade normalt skrotat den men denna golf är riktigt fin så det kan vara värt att laga upp.
Jag borde väl leta en låda som också har varit monterad på en 1,8l golf 3.
men det jag undrar är om det är samma växellåda från årsmodell 92-97?
utifall att en nyare låda passar på min 92a golf?

Riktigt tacksam för svar då jag vill få tag på en låda så snabbt som möjligt!

mitt chassienummer är Wvwzzz1hzpw575489 om det skulle hjälpa.

//Edda

a128
2016-10-05, 15:40
På en vit etikett i instruktionsboken eller i bagagegolvet finns 2-3 tecken för växelådans beteckning (tex. CHB)

köp en med likadan beteckning så borde det inte ställa till med huvudvärk

Edda
2016-10-05, 16:00
Tack för snabbt svar! är det endast de 3 teckena som märker ut vilken sort låda det är? hittade lappen snabbt och där står det "Trans code" ABS CHB.

a128
2016-10-05, 16:43
Det betyder helt enkel
att det sitter
en ABS spis med CHB växellåda under pannrumsluckan

:cool:

Edda
2016-10-06, 14:55
jaha,tack igen för en klarhet i det stora hela :cool: fick pris nu på 6700:- och då fixar verkstaden fram en låda samt byter kopplingsatsen för den pengen,i jämförelse med en annan firma där dom skulle ha 11000:- för att fixa låda å byta allt.