handdator

Visa fullständig version : Ny Tiguan och Car-Net



mofo
2016-09-29, 17:19
Hej,

Long time lurker här. Ber om ursäkt i förväg om jag har postat i fel forum - admin får flytta posten.
Sen ber jag om ursäkt att det är en lite längre post :)

Har köpt en ny Tiguan TDI 2.0 GT som var demobil och är väldigt utrustad.
Bl.a. har jag fått 3 år på Car-Net tjänster. Har haft lite tid igårkväll och gått igenom tjäsnten/er.
Herre, vad det är komplicerat - men jag förstår att de har börjat smått en gång i tiden och att det har blivit en Frankestain-lösning till slut. Jobbar inom IT så jag har en viss förståelse för det.
Undrar bara hur skulle min farsas generation fixa allt det där, men men...

Jag har fått Guide & Inform (http://volkswagen-carnet.com/se/sv/start/app-overview.html#tab/open/vw-cat-guide-and-inform)pakettjänst och det lirar OK. Man kan få Google Earth mappar i nav (Dicover Pro), trafikinfo och dyl. Inget imponerande för alla som äger en smartphone (vem vill läsa RSS nyheter på Discover Pro?).

Sen står det att App-Connect (http://volkswagen-carnet.com/se/sv/start/app-overview.html#tab/open/vw-cat-app-connect)är en del av Car-Net tjänster. Och det kommer min första WTF!?
Kommer jag tappa min CarPlay efter 3 år om jag inte betalar? Troligtvis inte - men det är lite oklart på sidan.

Det vad jag är mest intresserad av är Security & Service (http://volkswagen-carnet.com/se/sv/start/app-overview.html#tab/open/vw-cat-security-service) delen av Car-Net tjänster rättare sagt Security och Service Plus.

Alltså Security & Service (gröna fliken) består sig av 3 olika (del)paket:

Tjänsten Nödsamtal,
Security & Service Basic
Security & Service Plus


Som jag nämnde jag vill ha den 3:e paket Plus (enda vettiga funktioner med Car-Net) men jag har inte fått det.
Kollar lite runt på nätet och det står att vi ska kunna om inget annat testa i 90 dagar. Eftersom menyalternativ "Mina Tjänster" i kundportalen (där har jag registrerat min bil) där man skulle kunna lägga till tjänster inte fungerar - de har problem (jämt) har jag ringt till 08-120 810 80 och fick prata med låt oss kalla hen Doris.

Sa att jag har Car-Net relaterad fråga och då sa hon att jag kan ta det med henne. Hon hade inte den blekaste! Hon surfade in för första gången (min gissning) på Car-Net sida. Efter att ha varit typ 3 ggr on hold medan hon kollade med någon där fick jag information att bilar med byggvecka 45 2016 och framåt ska ha Security & Service som standard?!?

Jag påpekade att jag bryr mig inte att bilarna i framtiden ska ha det som standard utan - har jag möjlighet att aktivera tjänsten i min bil som har alla förutsättningar (Discover Pro, internet anslutning osv) Hon stod fast vid att det går inte att installera tjänsten i efterhand.

Jag tror att hon hade i tanken Tjänsten Nödsamtal då det faktiskt finns en fysisk knapp i taket och då förstår jag att det går inte att installera i efterhand. Men jag fick aldrig svar på frågan kan jag välja Security & Service Plus där man kan se mer information om bilen i mobilen - dörrar, var har man parkerat bilen osv. Samtalen slutade som den började m.a.o. jag blev inte klokare.

Därför vänder jag mig till er. Är det ngn här som använder Car-Net tjänster och Security och Service-delen? Isf kan jag bara välja Plus delen? Jag skall tilläga att jag har Premium telefon paket och internet via SIM-kortet i handskfacket.

Hur är era erfarenheter öht med Car-Net?

BjornL
2016-09-30, 10:17
En säljare borde kunna svara på det. Ring den du köpte bilen av.
Jag har dock hört något om detta (i samband med app-/fjärrstart av parkeringsvärmare) och eftersom din bil är en fd demobil har den förmodligen ett tidigt byggdatum. Något, jag vet inte vad, skiljer sig åt och därför går vissa funktioner inte att eftermontera trots att förutsättningarna ser ut att finnas. Rimligen handlar det om en eller flera styrenheter, byte av leverantörer eller liknande.

mofo
2016-09-30, 10:48
Hej Björn och tack för svaret.
Har utforskat detta vidare igårkväll och kom fram till att Security & Service paket (oavsett att det består sig av 3 "subpaket") måste man ha och den där Tjänsten Nödsamatal ställer till för min del då jag inte har den fysiska knappen SOS samtal.

Lite oklart varför har VW paketerat tjänsten i 3 olika paket.
Vet inte vad har ni för erfarenheter med svenska VW kundtjänst - men som jag nämnt tidigare, personen jag pratade med hade ingen aning hur tjänsten fungerar.

vfr
2016-09-30, 10:56
Välkommen hit, Henke!

mofo
2016-09-30, 17:02
Tack :)

sturebyking
2016-12-03, 19:38
Har problem med Car-net i min Passat, kan inte anluta via min HTC A9 men med fruns Windows Phone Lumia 930. Har säkert försökt 100ggr med HTCn men fick det bara att fungera en gång. Kan det bero på att HTCn har att Hallon (3) abbonemang och Lumian har Comviq?

Bilgalen
2016-12-03, 23:36
Har ni kommit nåt vidare med information i allmänhet kring car-net? Jag vill kunna styra dieselvärmaren via app på min Tiguan som är beställd (leverans i vår), men säljaren vågar inte säga om det kommer funka på den.

Bilgalen
2016-12-15, 22:58
Nu kom VW med nåt nytt de kallar Dfreeeze som är nån annan app man kan styra dieselvärmaren med. Ingår i alla beställda bilar med dieselvärmare från o med nu, min bil inkluderad.