handdator

Visa fullständig version : Tre olika färgbeteckningar på svarta Golf mk5 GTI



Folka
2016-09-23, 12:19
Hej

Jag börjar växa ur mk4an och siktar på en mk5 när besiktningen gått ut. Jag sökte på tre svarta mk5 GTI på volkswagentillbehör och fick följande resultat. Black magic, blackmagic pärleffekt och svart.

Är det samma färg eller vad är skillnaden?

Tack på förhand! :) [/FONT][/COLOR]

vfr
2016-09-23, 12:44
Var sökte du? Är det bilregistret du går efter så kan där stå lite vad som helst. Även mycket värre skillnader än dom du redovisar.

"Blackmagic pärleffekt" och "BLACK MAGIC" lär ju tveklöst vara samma iallafall. Och sannolikt även "SVART".

Folka
2016-09-23, 12:50
Hej, tack för snabbt svar :)

Jag sökte på Volkswagentillbehör.se


Tänkte om BLACK MAGIC och blackmagic pärleffekt har någon skillnad iom tillägget pärleffekt :)

pudas
2016-09-23, 13:15
Det troliga är väl att "Black" är en solid svart kulör, "Black Magic" är en metallic och " Blackmagic pärleffekt" är en färg med pearl-effekt.

Folka
2016-09-23, 13:23
Tack för ditt svar :)

Ja jag tror också det. Vågar man maila VW och fråga?

Folka
2016-09-23, 13:37
Jag har gjort ett tappert försök till research, dock utan större framgång. Så nästa steg är att ta kontakt med VW, men jag vet inte vilket kategori min fråga hamnar under. Hittar ingen lämplig kategori.

pudas
2016-09-23, 13:43
Det lättaste är väl att ringa eller fråga i närmaste VW affär. Det ska räcka att uppge regnummer.

Pelk
2016-09-23, 13:44
Kanske denna kan vara lite till hjälp?

https://app-ssl.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf/modeller/golf/golf_gti_fakta_2005___tryck_050324___vw349/_jcr_content/renditions/item.download_attachment.file/Golf_GTI_Fakta_2005_-_tryck_050324_-_VW349.pdf

vfr
2016-09-23, 13:48
Det enklaste att göra om man på något sätt har tillgång till bilarna ifråga, är att kolla färgkoden. Antingen man själv har tillgång eller t.ex en säljare av en bil som man är spekulant på.

Folka
2016-09-23, 13:48
Stort tack till alla som skrivit i tråden! :) Särskilt tack till Peter L som löste frågan åt mig :)

Ha en skön helg allesammans :)

vfr
2016-09-23, 13:50
Eftersom denne Peter L inte verkar ha gett ett svar här på forumet, så kanske det kunde vara bra att redovisa svaret här.

Folka
2016-09-23, 13:57
Hej Håkan! :) Pelk (Peter L) länkade en broschyr där svaret fanns. Det visade sig finnas två svarta färger, vilket man kan se på broschyren :)

Svaret är att black magic är pärleffekt och svart är solid.

vfr
2016-09-23, 15:06
Aha. Pelk är Peter L. Ja det ser man ju om man granskar det närmare. Bra att vi fick fram resultatet direkt i tråden också. Och kanonbra att du fått svar på frågan. :)

Folka
2016-09-23, 15:19
Aha. Pelk är Peter L. Ja det ser man ju om man granskar det närmare. Bra att vi fick fram resultatet direkt i tråden också. Och kanonbra att du fått svar på frågan. :)
Precis :) Ja det är bra att få hjälp snabbt :)

PS. Din Golf GTI mk5 är fin! Särskilt med tanke på att det är en Edition 30 :) .DS

vfr
2016-09-23, 17:44
Tack! Erik som hade den innan tog väl hand om den och jag försöker göra likadant.

BjornL
2016-09-23, 19:15
Nu har det ju löst sig, men det är inga problem att ringa någon på reservdelar hos en VW-handlare så hjälper denne dig. Ett regnummer ger färgkoden, tex C9X som är Deep Black Pearl. [emoji3]

Folka
2016-09-23, 20:24
Tack! Erik som hade den innan tog väl hand om den och jag försöker göra likadant.

Härligt med väl omhändertagen bil :)


Nu har det ju löst sig, men det är inga problem att ringa någon på reservdelar hos en VW-handlare så hjälper denne dig. Ett regnummer ger färgkoden, tex C9X som är Deep Black Pearl. [emoji3]

Tack Björn! :) Jag har haft mycket kontakt med reservdelsavdelningen och dom har varit väldigt tillmötesgående och skrivit ut sprängskisser gratis och uppmuntrat mitt GTI intresse. Dom kan jag ringa när jag behöver få tag på färgkod :)

----

Förresten, när ämnet ändå är uppe så passar jag på att fråga om tornado red och united grey metallic fanns under alla årsmodeller av Golf GTI mk5? :) Frågan gäller särskilt färgen united grey metallic (en färg som jag hade svårt för i början men som nu är min favoritfärg)

Folka
2016-09-23, 20:48
Jag håller på att katalogisera mängder av Golf mk5 GTI på både blocket.se och garaget.org och till min förvåning upptäcker jag att från 2007 så förkortas Blackmagic pärleffekt till endast "blackmagic" kort och gott. Samma gäller united grey metallic som sedermera blir united grey från och med 2007 årsmodell.

Det kan ju vara en tillfällighet så jag ska höra med VW i nästa vecka för att få det verifierat :)

Tur att det är helg och man har tid till sådant här :)

Stephan735i
2016-09-25, 03:00
Om det är volkswagentillbehor.se du använder ser du att namnkoden är densamma på Black Magic "z4z4" (av någon anledning anger VW Sverige inte den riktiga färgnamnet utan något annat). Att de skippat metallic eller pearl handlar säkert om att det tar plats i filen. Spara är alltis bra:).

Tornadorot finns kvar än idag på VIIan så den är densamma under alla år för V.

Folka
2016-09-25, 13:53
Hej Stephan! Tack för ditt inlägg :) ja precis, för när man läser broschyren från 2005 så används färgbeteckningen som kom på 2007 årsmodell trots att broschyren är från 2005. Det tolkar jag som att VW Sverige bara ändrat beteckningen snarare än färgen. Men det är inte viktigt egentligen. Det viktiga är att det följer ett bestämt mönster (vilket det gör, eftersom beteckningen ändras från 2007 årsmodell). Om saker och ting avviker från det ett bestämt mönster så fungerar inte jag :)

Stephan735i
2016-09-25, 21:17
VW Sverige gillar att ändra namn och beteckningar. Se bara på det stört löjliga namnet sportscombi! Ett eget påhitt. VWs kombibilar heter Variant och inget annat! På 2015års Scirocco kallar VW tillvalet 3FG för "panoramasoltak tiltbart" medan det på 2016års heter "glastak". Men det är exakt samma sak. Koden är det viktiga.

Mvh Stephan

Folka
2016-09-25, 23:43
VW Sverige gillar att ändra namn och beteckningar. Se bara på det stört löjliga namnet sportscombi! Ett eget påhitt. VWs kombibilar heter Variant och inget annat! På 2015års Scirocco kallar VW tillvalet 3FG för "panoramasoltak tiltbart" medan det på 2016års heter "glastak". Men det är exakt samma sak. Koden är det viktiga.

Mvh Stephan

Det har du helt rätt i! :) Både Svenska VW men även utomlands. Det är en tradition med gamla anor. På amerikanska marknaden så hette första generationens Golf "Rabbit" och blev sedan Golf och sedan Rabbit igen. Santana är en Passat och Derby är en Polo. I princip :)

Petta77
2016-09-26, 16:54
Om det är volkswagentillbehor.se du använder ser du att namnkoden är densamma på Black Magic "z4z4" (av någon anledning anger VW Sverige inte den riktiga färgnamnet utan något annat). Att de skippat metallic eller pearl handlar säkert om att det tar plats i filen. Spara är alltis bra:).

Tornadorot finns kvar än idag på VIIan så den är densamma under alla år för V.


Black magic har funnits sen MK3 och har färgkoden: LC9Z

Folka
2016-09-27, 14:04
Black magic har funnits sen MK3 och har färgkoden: LC9Z
Okej, där ser man! Trevligt :)

Stephan735i
2016-09-27, 18:35
Black Magic kom på 1995årsmodell och ersatte Brillantschwarz, Tornadorot kom på 1987års Golf II (fanns innan dess på bland annat 85-86års Audi 80) men hade ett upphöll på 1996-2000årsmodell Golf, Flashrot fanns de åren + 1995års Golf Rolling Stones.

BjornL
2016-09-27, 22:47
Tornadoröd heter Y3D om någon undrar. Fr.o.m något år (vet inte vilket) fick solida färger klarlack.

2stroke
2016-09-28, 06:24
VW Sverige gillar att ändra namn och beteckningar.
Se bara på det stört löjliga namnet sportscombi !
Ett eget påhitt.
VW's kombibilar heter Variant och inget annat! Jag håller med till 100 %

Folka
2016-09-29, 01:23
Okej där ser man :) En hel vetenskap det där med färgkoder och årsmodeller :)

k49
2016-09-29, 10:44
Och inte nog med det. När jag bytte skärmar och lackade huven hade lackaren 10 varianter på Y3D.
Det var till att ta färgkartan och försöka hitta den som passade bäst.

Petta77
2016-09-29, 17:03
Och inte nog med det. När jag bytte skärmar och lackade huven hade lackaren 10 varianter på Y3D.
Det var till att ta färgkartan och försöka hitta den som passade bäst.


De har att göra med. Säg att VW köper 10 000 liter färg. När denna är slut kollart de vilken leverantör som har bäst pris. Då blir de nyansskillnad. Finns inte en enda lack som har exakt nyans genom hela produktions cykeln

Folka
2016-09-29, 19:35
De har att göra med. Säg att VW köper 10 000 liter färg. När denna är slut kollart de vilken leverantör som har bäst pris. Då blir de nyansskillnad. Finns inte en enda lack som har exakt nyans genom hela produktions cykeln


Och inte nog med det. När jag bytte skärmar och lackade huven hade lackaren 10 varianter på Y3D.
Det var till att ta färgkartan och försöka hitta den som passade bäst.

På den silverfärgen (reflexsilver metallic) som jag har på bruksbilen så finns det, hör och häpna, 27 olika nyanser. Jag skämtar inte, LA7W är en kulör med 27 olika nyanser om man räknar med servicerecept.

- - - Uppdaterad - - -


Tornadoröd heter Y3D om någon undrar. Fr.o.m något år (vet inte vilket) fick solida färger klarlack.
Okej

Ser man skillnad på en bil med klarlack och en utan? Och vilken årsmodell börjas det med klarlack? :) Tack på förhand :)

BjornL
2016-09-30, 09:22
Okej

Ser man skillnad på en bil med klarlack och en utan? Och vilken årsmodell börjas det med klarlack? :) Tack på förhand :)

Klarlacken borde synas. Golf 6 har det men jag vet inte när det började. Hmmm, undrar om jag inte sett en Golf 3 med klarlackssläpp...

Petta77
2016-09-30, 18:47
Klarlacken borde synas. Golf 6 har det men jag vet inte när det började. Hmmm, undrar om jag inte sett en Golf 3 med klarlackssläpp...


MK3 har klarlack. Enda modellen som inte hade var Colour Concept som hade solida lacker (nu är jag ute på väldigt djupt vatten då jag kan väldigt lite om MK2, men jag vill minnas att endast GL modellerna hade klarlack)

Folka
2016-10-04, 09:50
Tack Björn L och Petta77! Så då borde alla mk5or ha klarlack? :)