handdator

Visa fullständig version : Golf 1.6 102hk -07 problem



farbror
2016-09-14, 16:40
Nästan 2 år efter denna post: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21553-Felkoder-mm-Golf-1-6-102hk-05&p=214179#post214179 och efter att istället ha köpt och ägt en -02 Polo 1,4 75hk är cirkeln nu sluten och vi är återigen spekulanter på en gammal golf med typ samma spec som förut.. ;P

Prisbilden är knappt förändrad, dvs folk verkar verkligen betala APmycket för gamla golfar!! Är nu spekulant på ett par stycken i det lägre prissegmentet och här kommer lite info kring den jag har tittat på idag.

15500 mil, motor bytt (!?en till med bytt motor!?) redan 2009 vid 5000 mil. Lite småskabbig, dvs inte putsats på så mycket men kändes mkt bra mekaniskt med fräscha renoverade bromsar, kamrem bytt i mars i år, AC-kompressor bytt i samma veva (kylde bra förstås).

DOCK så fanns där:
1. Ett litet mekaniskt missljud, typ vinande eller surrande ljud, som hördes framförallt i lite lägre fart/varvtal och hängde med varvtalet så att säga. Kände inte igen detta från övriga Golfar jag kört.

2. Ett mer "sorlande" mekaniskt ljud på tomgång som tystnade vid urkoppling. Detta tror jag med största sannolikhet pekar på ett dåligt urtrampningslager.

Urtrampningslagret tänker jag att vi kanske kan leva med att det inte är tipp topp. Kopplingen kändes i övrigt bra.
Lite mer bekymrad över det andra missljudet som jag inte tror borde hänga ihop med urtrampningslagret? (är inte mekaniker)

En förhoppning är att någon nu säger typ (det är förmodligen "multiremmen" som behöver bytas och det kostar knappt nånting) eller något liknande.

Mardrömmen skulle väl vara om det är växellådan som är på väg att rasa.

Tacksam för snabba svar med synpunkter teorier och eventuella erfarenheter!
:)