handdator

Visa fullständig version : ljusomkopplaren i auto inget ljus fram Passat B6



TimeJudge
2016-09-01, 19:03
Tjena alla.
Jag är ny på detta med auto ljus.
Jag har omkopplaren på auto men det finns inget ljus fram på den, ljuset tänder sig som det skall vid skymning men inget dagtid.
Bilen är privatimporterad från Tyskland kan detta vara anledningen då vi i sverige har en lag på halvljus dagtid.

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta problem.

Jag bor i norra skåne.

Mvh
Magnus

Pelk
2016-09-01, 20:38
Troligen just för att den är importerad. Har för mig att det finns en "bock" i styrmodulen för "skandinaviskt ljus".

Ändras i så fall med tex VCDS eller på Vag-verkstad.


Skickat från min iPad med Tapatalk

cheba
2016-09-01, 21:32
Har bilen DRL ljus? Kan vara LED-slingor i strålkastarna eller glödlampor i främre dimljus, om bilen har främre dimljus. Isåfall borde väl åtminstone dessa tändas dagtid.

Man ser ofta nya bilar utan halvljus, endast DRL när det är ljust ute. Kan i och för sig vara att dom kör med ljuset på "0" och inte "Auto"?

Ifall lagen säger att det måste vara halvljus, isåfall är det ju strikt sett olagligt att köra med bara DRL, men man ser det rätt så ofta. Mig själv inräknat, jag har eftermonterat Autoljus i min Polo (med OEM inkoppling och kodning) och då lyser bara DRL:en när det är ljust, halvljuset tänds när det blir mörkt. Som sagt tror jag om man aktiverar "Skandinaviskt ljus" i styrenheten så lyser halvljuset på dagen också.

TimeJudge
2016-09-02, 08:02
Okej tackar.
Då skall jag kolla upp detta samt se om det finns nån som har vcds i mitt område som kan hjälpa mig.
Tack alla

TimeJudge
2016-09-02, 08:06
Bilen har inte DRL eller LED då det är en -08
Ska kolla vad som händer i läge 0
Tack

nivek75
2016-09-09, 23:42
Okej tackar.
Då skall jag kolla upp detta samt se om det finns nån som har vcds i mitt område som kan hjälpa mig.
Tack alla
Om du har vägarna förbi bromölla så kan jag kolla med vcds .

TimeJudge
2016-09-12, 07:58
Nivek75 det skulle vi kunna ordna någon dag eller helg.
Vi kan väl höras av.

SniFFzoR
2016-09-12, 11:21
Har bilen DRL ljus? Kan vara LED-slingor i strålkastarna eller glödlampor i främre dimljus, om bilen har främre dimljus. Isåfall borde väl åtminstone dessa tändas dagtid.

Man ser ofta nya bilar utan halvljus, endast DRL när det är ljust ute. Kan i och för sig vara att dom kör med ljuset på "0" och inte "Auto"?

Ifall lagen säger att det måste vara halvljus, isåfall är det ju strikt sett olagligt att köra med bara DRL, men man ser det rätt så ofta. Mig själv inräknat, jag har eftermonterat Autoljus i min Polo (med OEM inkoppling och kodning) och då lyser bara DRL:en när det är ljust, halvljuset tänds när det blir mörkt. Som sagt tror jag om man aktiverar "Skandinaviskt ljus" i styrenheten så lyser halvljuset på dagen också.

Länk (http://www.vibilagare.se/hem/bilfragan-har-vi-lag-om-halvljus) till artikeln med svaret i sin helhet.

Så här skriver Vi Bilägare på frågan om vilken ljussättning som är obligatorisk i Sverige.


I Sverige gäller fortfarande ”halvljuslagen” som infördes den 1 oktober 1977 och har sen dess bidragit till ökad trafiksäkerhet. Föreskriven belysning ska alltid vara tänd vid färd på väg. Halvljuset får ersättas av varsellyktor eller dimstrålkastare i dagsljus med god sikt...

Så du kan gott köra vidare med DRL dagtid utan att vara orolig.

/S

cheba
2016-09-12, 20:07
Länk (http://www.vibilagare.se/hem/bilfragan-har-vi-lag-om-halvljus) till artikeln med svaret i sin helhet.

Så här skriver Vi Bilägare på frågan om vilken ljussättning som är obligatorisk i Sverige.



Så du kan gott köra vidare med DRL dagtid utan att vara orolig.

/S

Har för mig att det var just så, och nu fick jag det bekräftat. Fast det är nog inte precis något jag oroat mig över :D Själv har jag alltid kört med DRL dagtid, även innan jag eftermonterade Autoljus.

Om jag inte minns fel finns det en bit i mjukvaran som går att kryssa i för att bakljusen ska vara tända tillsammans med DRL också.