handdator

Visa fullständig version : VW Up! och svensk vinter?



dennisss
2016-08-30, 15:40
Hej, funderar på en Up att ha som andra-bil, pendlar ca 4 mil/dag, och en ny sådan kostar så pass lite att det inte är värt att köpa begagnat.

Men hur är de på en normal svensk vinter? (bor i sthlms-området, men på landsbygden) så inte kraftiga vintrar inte.

Smala däck är ju bra på vintern, men hur är det för er?

Fredrix
2016-08-30, 15:59
Kör du så pass mycket kan jag tycka att en Polo är mer bil.
134900:- med sommarkampanj.

Marcus
2016-08-30, 16:27
Håller med Fredrix. Polo är skön att åka i även längre sträckor, riktigt bra komfort för att vara en så liten bil. Framför allt imponerar fjädring och sittposition på mig. Känns som en större bil än vad det är, särskilt med nya fina motorn 1,2 TSI 90 med härligt vridmoment. Med sommarkampanjen får man dessutom det man behöver, mycket prisvärt och känns som mycket mer bil än Up, även om Up har sin charm.

Peter56
2016-08-30, 16:29
Hej, funderar på en Up att ha som andra-bil, pendlar ca 4 mil/dag, och en ny sådan kostar så pass lite att det inte är värt att köpa begagnat.

Men hur är de på en normal svensk vinter? (bor i sthlms-området, men på landsbygden) så inte kraftiga vintrar inte.

Smala däck är ju bra på vintern, men hur är det för er?

Hemtjänsten i min kommun använder VW Up i sitt dagliga arbete och jag vet att en del ur personalen klagar på bilens förmåga att klara kraftiga uppförsbackar vid halt väglag. (förort till Sthlm).

Marcus
2016-08-30, 17:00
Det känns ju inte som något Up-specifikt problem. Människor som gör sådana uttalanden gör sällan en analys av om problemet är relaterat till en specifik modell om det är generellt för en viss typ av bilar... Det är en liten, lätt, framhjulsdriven bil med manuell växellåda och fullt normal effekt och vridmoment för biltypen. Har man svårt att ta sig upp för backar med den erfordras sannolikt andra däck, annan drivning eller annan person bakom ratten.

Peter56
2016-08-30, 20:06
Det känns ju inte som något Up-specifikt problem. Människor som gör sådana uttalanden gör sällan en analys av om problemet är relaterat till en specifik modell om det är generellt för en viss typ av bilar... Det är en liten, lätt, framhjulsdriven bil med manuell växellåda och fullt normal effekt och vridmoment för biltypen. Har man svårt att ta sig upp för backar med den erfordras sannolikt andra däck, annan drivning eller annan person bakom ratten.

Bilarna som min kommun använder sig av är den gasdrivna versionen. Jag minns inte motoreffekt eller vridmoment. Delar av kommunen innehåller kraftiga backar.

Marcus
2016-08-30, 21:08
Hur som helst så kan samma problem antas gälla alla liknande bilmodeller från olika tillverkare. Om det är halt i en brant backe och bilen har svårt att komma upp så beror det mest sannolikt på dåligt fäste från däck eller helt enkelt att det krävs en tyngre eller fyrhjulsdriven bil...

Premis
2016-08-30, 21:53
Det är ingen terrängbil utan en helt vanlig personbil som presterar som en sådan. Ska du köra i skogen eller i väldigt svår terräng så får du skaffa en bil som anpassats för detta.

Peter56
2016-08-31, 07:17
Hur som helst så kan samma problem ansats gälla alla liknande bilmodeller från olika tillverkare. Om det är halt i en brant backe och bilen har svårt att komma upp så beror det mest sannolikt på dåligt fäste från däck eller helt enkelt att det krävs en tyngre eller fyrhjulsdriven bil...

Och för den slanten som VW Up kostar så kan man få en större, tyngre och motorstarkare bil om man kollar utanför VW:s modellprogram. Exempelvis en Suzuki Swift, fortfarande framhjulsdriven men har en tjänstevikt på cirka 200 kg mer än VW Up. Och med en bensinmotor på 94 hk. Till ett lägre pris än VW:n.

Marcus
2016-08-31, 07:21
Generellt vill man ju ha en lättare bil, inte en tyngre. Men visst, om du har speciella köra-i-hala-backar preferenser så kanske du ska välja något som är tung över drivhjulen.

Crille82
2016-08-31, 12:16
Och för den slanten som VW Up kostar så kan man få en större, tyngre och motorstarkare bil om man kollar utanför VW:s modellprogram. Exempelvis en Suzuki Swift, fortfarande framhjulsdriven men har en tjänstevikt på cirka 200 kg mer än VW Up. Och med en bensinmotor på 94 hk. Till ett lägre pris än VW:n.

Vet inte om Suzuki har några kampanjer men vad jag kan se så kostar Swift betydligt mer än vad UP! säljs för, nästan som en Polo.

Premis
2016-08-31, 15:22
Och för den slanten som VW Up kostar så kan man få en större, tyngre och motorstarkare bil om man kollar utanför VW:s modellprogram. Exempelvis en Suzuki Swift, fortfarande framhjulsdriven men har en tjänstevikt på cirka 200 kg mer än VW Up. Och med en bensinmotor på 94 hk. Till ett lägre pris än VW:n.

Låter mer som att man ska ha en bil med AWD och riktigt ordentlig markfri gång om man nu ska köra i sådan eländig terräng.

Peter56
2016-08-31, 18:57
Vet inte om Suzuki har några kampanjer men vad jag kan se så kostar Swift betydligt mer än vad UP! säljs för, nästan som en Polo.

Enligt Suzukis hemsida så kostar en Swift i 5-dörrarsutförande med 94 hästarsmotorn 120.900 kr. Klart konkurrenskraftigt.

Marcus
2016-08-31, 19:17
Vad ingår i utrustning då?

Crille82
2016-08-31, 19:55
Enligt Suzukis hemsida så kostar en Swift i 5-dörrarsutförande med 94 hästarsmotorn 120.900 kr. Klart konkurrenskraftigt.

High UP säljs för 89900:-, Swift Comfort 5d för 109900:-. Procentuellt ganska stor skillnad i pris...

Peter56
2016-08-31, 20:11
High UP säljs för 89900:-, Swift Comfort 5d för 109900:-. Procentuellt ganska stor
skillnad i pris...

Procentuellt ja, men inte särskilt mycket pengar i förhållande för vad man får för slantarna.

Peter56
2016-08-31, 20:20
Vad ingår i utrustning då?

Det vanliga som ingår i moderna bilar som exempelvis, AC, elhissar, farthållare, höj- och sänkbar förarstol. T.o.m. LED-belysning ingår. Det enda som saknas är alufälgar.

Crille82
2016-08-31, 20:21
Procentuellt ja, men inte särskilt mycket pengar i förhållande för vad man får för slantarna.

Det var du som påstod att Swift är billigare än UP.

Inte särskilt stor skillnad i rena pengar nej, men som sagt, man kan ju köpa en Polo så får man ännu mer för slantarna. Eller så köper man en Golf, så får man ännu mer för slantarna. Och så vidare....

En High UP! för 89900:- är hur som helst oslagbart mycket bil för oslagbart lite pengar. Andra "minibilar" är rena skräpet i jämförelse...

Lillen
2016-08-31, 21:33
The smak is like the bak.
Hade hellre valt UP före Polo alla gånger.

Premis
2016-08-31, 21:37
Tror inte du kommer kunna köra så mycket terrängkörning med en Swift heller .. Frågan i tråden gäller väl Up?

GTI G60
2016-09-01, 06:46
Köpte en CrossUP! lite av en slump, blir glad varje gång jag skall ut och köra, pendlar 5mil totalt om dagen på 80 & 90-vägar och den drar ca 0,48.
Kör ju mer än bara till jobbet.
Fördelar:
Passar bra jämte sambons CrossTouran.
Mer utrustning än std Polo.
Inte lika intetsägande som dom flesta andra småbilar. (får många positiva komentarer)
Faktiskt hyffsad stereo.
Ca 30,000:- billigare än Polo (CrossUP!)
Negativt:
Motorn är rätt trött.
Sämre stolar än Polo.
AC:n kyler inte jättebra.
Drar lite väl mycket om man kör i 100+ (den gillar att köra i 50-80km/h)

Peter56
2016-09-01, 07:14
Det var du som påstod att Swift är billigare än UP.

Inte särskilt stor skillnad i rena pengar nej, men som sagt, man kan ju köpa en Polo så får man ännu mer för slantarna. Eller så köper man en Golf, så får man ännu mer för slantarna. Och så vidare....

En High UP! för 89900:- är hur som helst oslagbart mycket bil för oslagbart lite pengar. Andra "minibilar" är rena skräpet i jämförelse...

Jag påstod att Suzukin är billigare än VW:n ordinarie pris och måste erkänna att jag inte hade koll på det nuvarande kampanjpriset. Fortsätter VW att sälja Up till det pris som man nu gör så är den billigare. Det kan tänkas att det blir så om man har upptäckt att priset från början var alldeles för högt i förhållande till vad kunden är beredd att betala och kommer att fortsätta med det lägre priset. Detta återstår att se.

Men en annan lustighet. När Fredrix skrev i tråden och föreslog VW Polo i stället för en Up reagerade ingen. Däremot när jag föreslog ett annat märke utanför koncernen.

Premis
2016-09-01, 08:45
Jag påstod att Suzukin är billigare än VW:n ordinarie pris och måste erkänna att jag inte hade koll på det nuvarande kampanjpriset. Fortsätter VW att sälja Up till det pris som man nu gör så är den billigare. Det kan tänkas att det blir så om man har upptäckt att priset från början var alldeles för högt i förhållande till vad kunden är beredd att betala och kommer att fortsätta med det lägre priset. Detta återstår att se.

Men en annan lustighet. När Fredrix skrev i tråden och föreslog VW Polo i stället för en Up reagerade ingen. Däremot när jag föreslog ett annat märke utanför koncernen.

Här gillar vi Volkswagen vet du.

Peter56
2016-09-01, 08:52
Här gillar vi Volkswagen vet du.

Jag gillar den modell som jag själv kör, men för den skull behöver jag inte vara enögd då det gäller val av bil. F.ö. så gjorde jag nyss en snabbkoll på VW:s hemsida och där stod det att Up är stängd för nybeställning. Förmodligen med tanke på den nya versionen står för dörren. Kollade även på bytbil.com och där fanns bara en ny bil i lager till kampanjpriset 89.900 kr. Resten av lagerbilarna var dyrare. Och på Blocket fanns inte en enda nybil.

Marcus
2016-09-01, 09:13
Uppdaterade VW Up har en en kraftig 1,0 TSI med helt annat vridmoment än den icke överladdade motorn. I övrigt är det inga större skillnader.

Marcus
2016-09-01, 12:28
Suzuki Swift är säkert en helt OK bil på sitt sätt. Men skulle jag idag köpa en småbil för att pendla så skulle jag utan tvekan välja Polo. Särskilt med tanke på den höga komfort som man får i Polo jämfört med övriga modeller i segmentet. Jämför också gärna skillnaderna i vridmoment, vilket jag tycker är viktigt för avslappnad pendling:

VW Polo: 160 Nm mellan 1400-4000 v/min
Suzuki Swift: 118 Nm vid 4 800 v/min

Det är en avsevärd skillnad! Dessutom ingår riktigt vettig utrustning i Polo på sommarkampanj (gäller t.o.m. 30/9):


Luftkonditionering
Front Assist och City Emergency Brake
Radio “Composition Colour” inkl. 6 högtalare
Bluetooth handsfree
Läderklädd treekrad sportratt
Lättmetallfälgar 15 tum
MEDIA-IN med USB adapterkabel



http://sommarkampanj.volkswagen.se/polo/

8089