handdator

Visa fullständig version : Knappar lyser trots att bilen är avstängd. **Löst**



Coma76
2016-08-25, 21:35
Hej hej

Häromdagen var jag ute och körde. När jag hade parkerat stängde jag av ljuset med ljusställaren. Instrumentbelysning slocknade men inte belysningen till bl.a. Bakruteknappen, varningsblinkers, alla elhissar, mm.
Så alla "knappar" lyser konstant. Jag har testat att koppla ur strömmen från batteriet men problemet kvarstår.

Några idéer??

mvh
patric.

Passat variant 1,8t 2001

Danne_
2016-08-26, 23:18
Ljusvredet? Testa rycka ut kontakten. inte ovanligt att det pajar.

Coma76
2016-08-28, 18:46
Hej

jag har nu testat att koppla bort kontakten till ljusvredet. Det enda som hände var att halvljuset slocknade. Men övriga knapp lös så fint så.
Tack för tipset.

Patric

Coma76
2016-09-04, 19:24
Hej hej

Nu var jag ute och letade felet. Jag testade att ta ut varje säkring för att se vilken som gjorde att knapparna slocknade. Säkrings nr 30 släckte knapparna. Dvs säkringen till stereon. Nu funkar inte stereon men knapparna slocknade. Jag klarar mig utan stereo till vidare. Får dra en ny kabel istället.
Förmodligen något jordfel någonstans.

Henrik.M
2016-09-05, 18:19
Ryck ut stereon , klipp och ISOLERA grå/blå kabel i bilens isohärva. (Grå kabel med blått streck).

Så är problemet löst.

Skrivet på forumspringaren.

Coma76
2016-09-05, 22:45
Hej och tack för infon. När jag vrider ljusvredet och tänder instrumentbelysningen så startar stereon. (Visserligen nollställd varje gång men musik kommer)

Jag ska ge mig i kast med kabeln imorgon.


Tack för att ni finns!!!!!!!!!!

Coma76
2016-09-06, 20:17
Hej hej

Nu har jag varit ute med hjälp av en kunnig vän.
Den blå/grå kabeln som gick till stereons motorantenn uttag är borttagen och nu funkar allt precis som det skall
men hur kan den kabeln fucka upp allt??

Henrik.M
2016-09-06, 20:41
Hej hej

Nu har jag varit ute med hjälp av en kunnig vän.
Den blå/grå kabeln som gick till stereons motorantenn uttag är borttagen och nu funkar allt precis som det skall
men hur kan den kabeln fucka upp allt??

Det är grå/blå kabel är för belysning , skjuter man bakström på den kabeln (ex via stereons remote/motor antenn uttag) så blir det knas.