handdator

Visa fullständig version : Bränslerelä Passat VR6, krånglar



m a t t e
2007-09-16, 15:44
Tjena,

Jag har ett litet problem med min Passat VR6-95:a, det är så att under färd så kan bilen helt utan förvarning stanna, detta händer väldigt sporadiskt kan gå veckor utan problem men just nu är det varje dag.

Problemet är att bränslepumpsreläet slutar att dra och då stannar följdaktligen bilen, vrider man tändningen av och på upprepade gånger så kan man få reläet att "dra" igen och då startar den utan problem. Det jag har bytat är filter, pump och relä. men utan framgång.

Är det någon som kan ha en susning var man kan börja felsöka?
Kanske någon som sitter på ett kopplingsschema över bränsledelen?

Funderar även på om det sitter någon fabriksmonterad startspärr på dessa bilar, kanske är den som spökar.

MVH Matte

Werremarre
2007-09-17, 20:53
Tjena! Jag har precis samma problem! Köpte ett nytt relä men funkar inte heller.. är tvungen och bygla för att komma nånstans! Har ännu inte kommit på vad det är för fel på bilen, haft den inne på bilverkstad men dom har fel sökt i 4 dagar utan att hitta nått problem! Så ja, vore tacksam om nån vet hur man ska bära sig åt för att fixa det här!

m a t t e
2007-11-04, 17:49
Nu har jag hittat felet det var ECM:n som var kass, ecm:n styr bränslereläet genom att bryta jorden till reläet (pin 85) och då drar det inte, detta antagligen för att inte pumpen ska gå om motorn står still.
Jag har gjort en tillfällig lösning genom att böja stift 85 på reläet så att det inte går i sockeln och kopplat på en extern jordkabel direkt till jord, detta gör ju att pumpen går så fort tändningen är på.

//Matte

Wibersen
2009-12-16, 21:54
Det är ingen fara att göra så då?
Tänkte för att det är väll jorden 85, som styr trycket?
tänkte så att det inte blir nå övertryck när bilen står på tomgång?

VR6_Linus
2009-12-17, 09:41
Det är bränsletrycksregulatorn som styr trycket.
Problemmet är att om motorn stannar då kommer pumpen fortfarande pumpa bensin tills den är slut.. Så vi en krock kan det gå riktigt illa tex.

kroll
2009-12-21, 11:50
Jag tror era strömförsörjningsrelän börjar bli dåliga. Är en lödning till ett av stiften som ger upp.
Relä nr3
Pilla loss kåpan och klla om det drar, drar inte det så drar inte soppa relät.

http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t=15709

den har ni en liten tråd om samma fel tror jag. kanske är till liten hjälp iaf.