handdator

Visa fullständig version : Sharan GT2.0 TDI 184 4Motion DSG7 - rätt utrustning?



Joabor
2016-08-24, 16:55
Hej,

Har nu beställt en Sharan som företagsbil och nu när beställning är gjord börjar hjärnspöket ifrågasätta utrustning och färg. Det finns tid att ändra utrustning:)

Följande bil gäller det:
Sharan GT 2.0 TDI SCR 4MOTION BlueMotion Technology 135 kW (184 hk) 7 vxl DSG (7N247T)
Night blue metallic
Skinn/Alcantara: Corn silk beige

Extra utrustning:

Dragkrok el.
Solkyddsgardiner
Ytterbackspeglar el. infällbara
Navigation Discover Media inkl. WLAN
Park assist inkl parkeringssensorer fram och bak
Eluttag 230V
Skjutdörrar elektriska
Backkamera
Easy open och keyless access
Blind spot sensor och lane assist
3-zons klimatanläggning
Parkeringsvärmare
Dubbla integrerade barnstolar
Premiumpaket, xenon, kurvljus etc. dock ej panorama pga av viktskäl.


Mina synpunkter:
17" Stratford (del av premiumpaketet) fälgarna är så j***a fula, tyvärr räcker inte 9 basprisbelopp för att få in 18" och det går inte att byta till 17" Sydney som är standard på GT. Bilen är sänkt 15 mm så det går inte att få nivåreglering och adaptiv fjädring är för dyr (eller rättare sagt inte prioriterat).

Är det någon som upplever när bilen är fullastad med 7 personer och full packning till fjällen att den blir för "baktung" dvs. sjunker ner för mycket?

För dom som är intresserade så är växellådan den 7 vxl med våtlameller som ska klara av 600Nm i vridmoment och inte den dåliga 7 vxl med torrlameller som lätt går sönder.

Crille82
2016-08-24, 18:42
Min synpunkt är att mörk lack och ljus inredning (dessutom Alcantara) är snyggt. Men skall bilen användas som bruksbil, vilket jag antar en Sharan skall, så är färgkombinationen väldigt känslig. Trevlig spec. annars!

Sju personer med packning till fjällen går väl för övrigt inte, ens med takbox. Blir inte mycket bagage kvar med 3:e sätesraden uppfälld...

Marcus
2016-08-24, 19:22
Kul att VW äntligen erbjuder Sharan med största TDI-motorn, DSG och fyrhjulsdrift :) En kombination som jag Tror att många har efterfrågat. Lockande... DQ200 är inte konstruerad för fyrhjulsdrift och klarar max 250 Nm. I din Sharan är det med andra ord DQ500.

Joabor
2016-08-24, 20:25
Ljus inredning kan bli känslig men barnen börjar bli ganska stora 17, 14, 13 och 9. Jag har just nu en Chrysler Grand Voyager med ljus skinnklädsel och den har hållit sig förvånansvärt fräsch sedan 2009. När det gäller att lasta till fjällen eller alperna så är Chryslern helt outstanding i och med att det går att lasta under golvet där de nedfällbara sätena kan fällas ner, allt från hjälmar till lilltjejens skidor har fått plats där samt att utrymmet bakom 3:e raden är riktigt stort.

Min tanke vid alpenresor (bör hinna med 1 på 3 år) är att dels använda en takbox men även en sådan här
https://www.thule.com/sv-se/se/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-backspace-_-917100

Därav av frågan om den kommer att sjunka ner mycket.

Jag håller med om att det är på tiden att Sharan kommer med en DSG, 4motion och diesel. I mina familjeögon en perfekt kombination.

@Marcus: I din Passat sitter det väl en nästan likadan motor som i Sharanen, har du funderat på chiptrim eller en ny modern box från dieselkraft som enligt utsago inte bara förser motorn med mer bränsle utan styr fler parametrar
http://www.dieselkraft.se/Produkt/VW/Sharan/10741/

och i så fall har du kommit fram till något?

Marcus
2016-08-24, 20:45
Jag känner inte behov av mer kraft men om jag skulle känna det så skulle det bli mjukvara från BSR.

Crille82
2016-08-24, 20:57
Ljus inredning kan bli känslig men barnen börjar bli ganska stora 17, 14, 13 och 9. Jag har just nu en Chrysler Grand Voyager med ljus skinnklädsel och den har hållit sig förvånansvärt fräsch sedan 2009.

Ljus skinnklädsel är betydligt lättare att hålla ren än Alcantara, som dessutom blir "nopprig" vid slitage. Sitt med ex. ett par otvättade jeans så har du bekymmer sen. Ljus textilklädsel är inte kul.... ;)

Mulder-_-
2016-08-24, 21:32
Hade skippat 230 V (har det i min bil, aldrig använt, dock saknat cigg-uttaget för USB-laddning...) samt även Navigatorn, känns som den bli snabbt omodern och högt prissatt? använd din telefon till navigering :)
Lägg till DCC istället (ställbart chassi), riktigt bra!
Hade valt mörk klädsel men är väl en smaksak, annars fin spec!

Marcus
2016-08-24, 21:42
Mulder: har du barn där bak som använder varsin iPad?:) Har man det så kan det vara helt nödvändigt med 230V på långfärd. Navigatorn skulle jag också hoppa över, känns galet dyrt för något som snabbt blir gammalt och som kanske ändå inte är på par med Navigon Europe 44. DCC skulle jag också rekommendera. Det ger i alla fall i Passat riktigt bra komfort. Kan dock vara lite skillnad i Sharan eftersom det är en annan plattform. Mörk klädsel skulle jag välja, av flera skäl: snyggt och praktiskt. Annars tycker jag det låter som en trevlig specifikation som jag själv skulle kunna tänka mig.

Mulder-_-
2016-08-24, 22:00
Mulder: har du barn där bak som använder varsin iPad?:) Har man det så kan det vara helt nödvändigt med 230V på långfärd. Navigatorn skulle jag också hoppa över, känns galet dyrt för något som snabbt blir gammalt och som kanske ändå inte är på par med Navigon Europe 44. DCC skulle jag också rekommendera. Det ger i alla fall i Passat riktigt bra komfort. Kan dock vara lite skillnad i Sharan eftersom det är en annan plattform. Mörk klädsel skulle jag välja, av flera skäl: snyggt och praktiskt. Annars tycker jag det låter som en trevlig specifikation som jag själv skulle kunna tänka mig.

Nej men ett barn fram som har en ipad ;)
Då kan man köpa denna för att klara långfärden ändå:
http://www.apple.com/se/shop/product/HJ3M2ZM/A/belkin-dual-car-charger-med-lightning-kabel?fnode=91&fs=f%3Dcharger%26fh%3D4588%252B45d4

Marcus
2016-08-24, 22:29
Förstår inte varför man ska krångla med en sådan när man kan sticka in den vanliga iPad-laddaren? Dessutom på plats i baksätet där barnen sitter? 12V fram använder jag konstant till annat. Dessutom kan man använda alla andra vanliga laddare i 230V. Mac, systemkamera med mera. Tror det kostade ca 1000 kr till min bil. Ett självklart val i min värld.

Joabor
2016-08-25, 10:11
Tack för era synpunkter gällande färgval och DCC vs. Discover Media (navi)

Jag tänkte på följande sätt när det gäller navigation, enkelhet (andra än jag kommer att köra bilen), fungerar utomlands (näh jag är inte utomlands med bilen så ofta) och jag gillar inte att addera extern navi eller sätta mobilen på en sugprop. dessutom har jag haft navi på samtliga bilar sedan 10+ år tillbaka.

Gällande DCC så tyckte i alla fall Autogefûhl att det inte var nödvändig utan nice to have. Tror att den görs sig bättre på nyare VW.

Med åldern så har mitt ljusseende blivit lite sämre och mörk inredning är faktiskt lite jobbig måste jag erkänna. Dessutom går det inte att få panorama på denna kombination så jag chansar nog på ljus klädsel.

230v uttag är något jag har saknat på mina bilar och jag håller helt med föregående talare.

Crille82
2016-08-25, 17:26
Gällande DCC så tyckte i alla fall Autogefûhl att det inte var nödvändig utan nice to have. Tror att den görs sig bättre på nyare VW.

"Nice to have" är väl egentligen all extrautrustning. ;)

Sharan är bekväm att åka i även utan DCC, skulle personligen inte betala 16800:-.

Perra79
2016-08-25, 21:20
Nog gör du rätt i att kryssa i navigationen i bilen, en bil utan inbyggd navigation 2016 känns omodernt enligt mig, sen när man är utomlands så är det bra med en riktig nav... och att tex köra navigation via mobilen så är ju den aldrig bättre än täckningen man har just då.

Marcus
2016-08-25, 21:31
Du har uppenbarligen aldrig testat Navigon Europe - för iOS eller Android? Kartorna ligger sparade lokalt på enheten och kan alltså användas offline. Men jag kör lite overkill så jag har även en Navigon 40 navigationsenhet - ibland kan det vara bra med att ha båda :-) Hur som helst rekommenderar jag starkt Navigon. Tyvärr har ju Navigon slutat sälja enheter och hänvisar istället till Garmin (som tyvärr köpt Navigon) men Garmins leksaks/tvspels-GUI kan jag inte med...

Premis
2016-08-27, 10:56
Ang. nav så springer tekniken iväg fortare än vad biltillverkarna hinner med så jag håller mig själv till mobilen där det senaste alltid finns. Navigon är en favorit, Waze en annan och även Apple maps men Google funkar riktigt bra nu med. I VW så kan man ju ofta få app connect / car play och allt vad det heter så då har man ändå nav i skärmen.

Joabor
2016-12-10, 14:18
Fick den 5/12 reda på att bilen nu är tillverkad. Men ska det verkligen ta så lång tid? Den beställdes den 15/8 och jag tycker leveranstiden är oacceptabelt lång. Hade det varit en helt ny modell typ V90 så är det en sak men modellen har funnits sedan 2010! Hade det inte varit att den gick att få med 4Motion och DSG hade jag valt en Renault Espace.

Marcus
2016-12-10, 22:54
Stor efterfrågan = lång leveranstid. Har inget med när modellen lanserades att göra. 4WD + diesel + automat gör den relativt unik och begärlig i sitt segment.

Joabor
2016-12-19, 20:31
4/1 kommer den finnas på VW Hammarby sjöstad. Det tog sin tid, hoppas det är värt det.