handdator

Visa fullständig version : Spolarpump Polo-97



peteberg
2016-08-22, 21:25
Hej,

Jag upptäckte här om dagen att det inte sprutade någon spolarvätska på rutan när jag använde den.
Fyllde på men det var samma problem. Lyssnade då hur det lät när jag spolade men det var stendött.
Mäter då strömmen på kontakten och det var då ca 12 volt fram till kontakten på sladden.
Köpte idag ny spolarpumpsmotor och satte det. Döm om min förvåning när det är lika stendött. Varken spolarvätska som kommer eller något läte från nya pumpen.
Mäter igen och har ca 12 v, provar även gamla pumpen igen men inte ett ljud.

Någon som har något förslag på vad man mer kan göra för att felsöka?

Med vänlig hälsning

Peter

a128
2016-08-22, 21:48
Finns det 12 volt även vid belastning ?

peteberg
2016-08-22, 21:59
Sorry att jag är osäker på vad som menas vid belastning.
Men om du menar hur mång volt det är när jag mäter vid kontakten när motorn är igång så är jag lite osäker men jag har för mig att det var ett par volt mer än 12 v.

Eller är det något annat du menar?

/Peter

vfr
2016-08-23, 09:21
Det är rätt syftning. Under belastning är när motorn är igång. Det är annars väldigt vanligt att man har full spänning när det inte finns någon belastning på matningen, alltså att en motor går eller en lampa är tänd, men att spänningen sedan sjunker när man belastar. Men då låter det inte som att det är så i ditt fall.

Med maximal otur så skulle du kunna ha fått en ny motor som är trasig. Långsökt, men möjligt. Du skulle kunna prova att tvångsmata motorn. Alltså att lägga spänning direkt på motorns kontakter för att se så den verkligen går.

peteberg
2016-09-04, 10:08
Så nu har jag lite ny spännande status.
Pumpen fungerar nu. Det var så att de nya pumpens "hölje" på kontakten var lite högre än den gamla. Det gjorde så att kontakterna inte riktigt nådde fram ordentligt. Ska bara bort några m m på plasten på pumpen så fungerade det ...

Men nu är det vattnet istället :-(
Ända sättet att få både bak och fram att fungera är om jag sätter de två slangarna tvärt om mot vad de ska. Då fungerar det men så klart att jag får trycka fram spaken så startar vindrutetorkaren bak och det sprutar fram... ;-)
Drar jag den mot mig så går vindrutetorkarna fram men det spolar där bak.
Byter jag plats på slangarna så sprutar det aldrig fram utan i båda lägena så sprutar det bak.
Förstår tyvärr nada av det...

/Peter