handdator

Visa fullständig version : VW tiguan 2009 1.4 TSI



Genetorp
2016-08-16, 23:27
Hej!
köpte mig en tiguan igår med 1.4 TSI motorn. Lite av ett spontanköp, fick för mig att googla lite om bilen nu ikväll och det skulle jag inte ha gjort!

Är motorn så kass som det står? Har kollat runt nu i fyra timmar och det är ju ingen rolig läsning.
Har läst att det är bättre om den är välservad. Min är servad på 2448, 5223 och 8105. Idag har den gått 10200.
alltså longlife servad så inte optimalt antar jag men på auktoriserade verkstäder iaf.

Finns det någon statistik över hur många procent av motorerna som krånglar typ?
Verkar ju vara en väldigt vanlig motor så antar att den sitter i väldigt många hundra tusen bilar runt om i världen

Tänkte ringa till VW imorgon och se om man kan få lite mer information av dom, men det känns som att man kommer få till svar att inte oroa sig bara.

Är supernöjd med bilen annars, stabil och snygg med bra utrustning till bra pris!

a128
2016-08-17, 08:12
Lyssna noga vid uppstart när den har stått några dygn om man kan höra något främmande ljud tex. rattel

Marcus
2016-08-17, 08:32
Om den är från 2009 och gått cirka 10 000 mil så borde väl mest troligt problem redan ha uppstått om det ska göra det. Har den varit inne för någon åtgärd avseende detta? Det kan du ringa och kolla med VW verkstad.

Pelk
2016-08-17, 10:31
För att minska din oro, se till att skaffa en försäkring som täcker motorskador upp till 15000mil. tex VW´s egen.
Många försäkringsbolag tar bara maskinskada upp till 10000mil.

Genetorp
2016-08-17, 21:01
Om den är från 2009 och gått cirka 10 000 mil så borde väl mest troligt problem redan ha uppstått om det ska göra det. Har den varit inne för någon åtgärd avseende detta? Det kan du ringa och kolla med VW verkstad.

Så tänker jag också. Har pratat med tre olika personer på VW idag och alla säger att är den servad enligt intervall så ska det inte vara några problem. Men bra tips om att ringa och kolla verkstadshistoriken också!

Crille82
2016-08-17, 22:32
Så tänker jag också. Har pratat med tre olika personer på VW idag och alla säger att är den servad enligt intervall så ska det inte vara några problem. Men bra tips om att ringa och kolla verkstadshistoriken också!

Har du pratat med tre olika personer på VW centralt?