handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av Passat GTS



Passat-GTS
2016-08-13, 07:42
Någon annan här som har en GTS? Vill gärna utbyta erfarenheter.

Mattias
2016-08-13, 23:05
Hej,

Välkommen till forumet!

Har beställt en Passat GTS men är inte levererad ännu, så ja kan tyvärr inte ännu utbyta några erfarenheter.

Kolla tex dena tråd för lite mer erfarenheter om Passat:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?22978-Passat-2016-gt

Passat-GTS
2016-08-14, 08:23
Tack!

Kul när får du den? Vilken utrustning tog du?

Mvh / John


Skickat från min iPad med Tapatalk

Mattias
2016-08-14, 17:50
Tack!

Kul när får du den? Vilken utrustning tog du?

Mvh / John


Skickat från min iPad med Tapatalk

Den blir levererad den 23/8 , så inte så långt kvar :)

Oj kommer knappt ihåg vilken utrustning jag valde, men utöver GTS som ju har en ganska bra grundnivå, blev det följande:
- R-Line paket
- Drag
- Dynaudio
- Reflex silver, Svart skinn invändigt
- Ambientebelysning
- Elektrisk baklucka

Har säkert missat nått.

Vad valde du till din?

Jonas Jonsson
2016-08-14, 19:46
Jag har en som tjänstebil. Har kört ca 1800 mil sen ny. Kort summering:

+ Går som fan
+ Rymlig, tex större än V70
+ Billigt dragpaket
+ Motorkaraktären, drar fint från strax över 1000 rpm och hela vägen till rödmarkering
+ Mycket bättre stolar än tidigare
+ Adaptiva chassit är mycket bra både komfort och köregenskap (challenge på 1,28 tex)
+ Får dra 2,2 ton på kroken
+ LED High ger bra ljus

- DSG växlar bra så länge man gör det som är förväntat. Om något annat sker i trafiken upplever jag den ryckig gentemot klassisk automat
- Bullrig. Klart största nackdelen. Jämfört med 5-serie, Insignia eller V70 bullrar det MYCKET, speciellt från bakhjulen
- Fortfarande inte lika bra stolar som tex Insignia och V70
- Radion är ok men inte mer (vanliga standard)
- 4x4 reglerar trögare än andra haldex jag kört. Vet ej varför. Märks inte vid normal körning utan bara vid riktigt halt eller start i uppförsbacke med släp

Kunde välja på VW, Volvo och Ford och jag är nöjd med mitt val. Det enda som riktigt stör mig är bullret från bakdäcken. Jag tycker dock lyftet mot tidigare generation är enormt

Har provat många olika bilar i prisklassen så har rätt mycket att jämföra med när jag ger mina omdömen

Passat-GTS
2016-08-14, 20:53
Tack för input. Håller med dig i det mesta Jonas, har dock inte utvärderat Haldex eller Led high. Men det kommer att visa sig då jag bor uppe i mörkaste Norrland. [emoji6] dock tycker jag inte att den är särskilt bullrig, kanske beror mycket på däcken. Är väldigt nöjd med prestandan, svårt att hålla sig från att gasa.

Mattias, tog det mesta förutom Safe Tech
Executive paket
Easy park/Dragpaket/Area view
Dynaudio
Discover Pro
Active info display
Klimatstolar
Oryx white
Parkeringsvärmare
Uppvärmt baksäte/framruta
Krockkuddar runt om etc.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Mattias
2016-08-14, 22:00
Tack för input. Håller med dig i det mesta Jonas, har dock inte utvärderat Haldex eller Led high. Men det kommer att visa sig då jag bor uppe i mörkaste Norrland. [emoji6] dock tycker jag inte att den är särskilt bullrig, kanske beror mycket på däcken. Är väldigt nöjd med prestandan, svårt att hålla sig från att gasa.

Mattias, tog det mesta förutom Safe Tech
Executive paket
Easy park/Dragpaket/Area view
Dynaudio
Discover Pro
Active info display
Klimatstolar
Oryx white
Parkeringsvärmare
Uppvärmt baksäte/framruta
Krockkuddar runt om etc.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Ser ut att vara en trevligt utrustad kärra!

Kan dock hålla med Jonas om ljudkomforten, min nuvarande BMW 320D är nog antagligen tystare.
Och ja Volvos stolar är kanon, dock har den nya Passat blivit ljusår bättre än vad de tidigare har varit, kollade för många år sen på en Passat 3C, köpte den ej för att stolarna passade min kropp dåligt.

Marcus
2016-08-14, 22:07
Jonas: vad har du för hjul/däck?

Jonas Jonsson
2016-08-16, 17:43
Jonas: vad har du för hjul/däck?

Jag har dom som satt på när den var ny. Konstigt nog kom den med Hankook Ventus så däcken kunde säkert varit tystare. Nu är ju problemet detsamma för alla Passat jag provkört oavsett däck.

Jag jobbar på ett företag som har avtal med VW sverige att få med vinterdäck från dom och inte från enskild handlare. I år var detta bridgestone. Med deras dubbdäck gick det nästan inte åka i bilen. Fick bytt till continental tack vare mycket bra handlare och det var ljusår i skillnad.

Min erfarenhet är att olika bilar är olika känsliga för däck och buller. Tex Opel Vectra generation C (sista stora kantiga) var mycket känslig medan vissa volvo och Insignia jag också testat inte spelar någon större roll vilka däck man har.

Om jag kunde ändra en sak så skulle det vara just bullret från bakdäck. Annars är bilen inte bullrig. Bara just från bakdäcken. I övrigt är det en ypperlig bruksbil speciellt om man drar släp/husvagn

lam
2016-08-16, 19:59
Intressant läsning! Väntar på en Alltrack GTS, men den dyker inte upp förrän i oktober.

Marcus
2016-08-16, 21:07
Ok då har du antagligen 18" hjul. Jag har 17" hjul och upplever bilen som relativt tyst. Jag jämförde med andra modeller som jag ansåg relevanta vid mitt köp, typ BMW 3/5-serie, Skoda Superb, Audi A6. Jag upplevde ingen uppenbar skillnad i ljudkomfort mellan dessa.

Jonas Jonsson
2016-08-17, 10:39
Då frågan i tråden var just GTS så trodde jag vi bara pratade om 18 tum. Det är ju standard på GTS. Jag ville ha 17 istället men det gick inte. Provkörde även GT en hel del men tyckte inte skillnaden just dom emellan var något större trots 17 tum på GT

Alltrack kan säkert vara bättre med mer luft i hjulhusen och andra däck är ju förutsättningarna helt andra. Jag ville ha mest möjlig effekt och fick ha max 140gram CO2 så därför passade GTS mig bra

Marcus
2016-08-17, 11:20
Så självklart är det ju inte, med tanke på din upplevelse av ljudkomforten så skulle du ju kunna ha de snygga 19" hjulen... Men ja, 18" är standard på TDI 240.

Passat-GTS
2016-08-17, 18:58
Fick min levererad med Continental Conti Sport 235/45 18" och dom är helt ok. Hade tidigare en Octavia 11:a också levererad med Continental 17" dom var helt outhärdliga ljudmässigt, hade sk "dåligt väg paket" typ scout högre och hårdare dämpning. Det hade givetvis inverkan, ångrade bittert det valet.

Ett minus som jag inte nämt är att kromlisterna under rutorna på dörrarna oxiderar, går banne mig inte att polera bort. Inte med något hittills som jag prövat ☹️. Kanske är petig, men snyggt är det inte. Listerna var så när jag hämtade den, säg gärna till om era är ok?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Pinnacle
2016-08-18, 12:35
Kör en 2015 års Passat Sportscombi GTS (Biturbon med 240 hk) och är riktigt nöjd. Bullrig kan jag hålla med om att den är dock vet jag inte om den är mer bullrig än min förra som var en 2012'a med 1.4 TSI motorn (gas/bensin). Orginaldäcken (Continental Conti Sport) på 18" sitter fortfarande på men det är sista säsongen nu sen blir det byte, ska bli intressant att se hur mycket den låter med vinterdäck på.

Sent from my SM-N920C using Tapatalk

Mattias
2016-08-23, 18:16
Nuså äntligen blev även min Passat GTS levererad ifrån Motorhalland i Halmstad, mycket nöjd!

Lite reflektioner den korta tid jag kört bilen:
- Motorn går riktigt bra!
- Inredningskvalitet på minst samma nivå som min tidigare BMW 320D F31 -14
- Vid provkörning av bilen innan köp tyckte jag att ljudkomforten var ok men inte mer, störde mig också lite på ljud ifrån bakvagnen, detta har jag inte alls upplevt nu. Testbilen rullade på friktions vinterdäck.
- Bra lastutrymmen och rymlig kupé

Kommer säkert på något negativt när jag kört mer, men just nu är jag väldigt nöjd, och man behöver ju inte leta fel :)

80428043

J.L
2016-08-23, 18:30
Tjusig kärra!

Passat-GTS
2016-08-23, 18:59
Nice! [emoji1303]


Skickat från min iPad med Tapatalk

Peter-C
2016-08-23, 19:26
@Mattias - Tjusigt :D:D!!!!!

/Peter

Jonas Jonsson
2016-08-24, 13:50
Nuså äntligen blev även min Passat GTS levererad ifrån Motorhalland i Halmstad, mycket nöjd!

Lite reflektioner den korta tid jag kört bilen:
- Motorn går riktigt bra!
- Inredningskvalitet på minst samma nivå som min tidigare BMW 320D F31 -14
- Vid provkörning av bilen innan köp tyckte jag att ljudkomforten var ok men inte mer, störde mig också lite på ljud ifrån bakvagnen, detta har jag inte alls upplevt nu. Testbilen rullade på friktions vinterdäck.
- Bra lastutrymmen och rymlig kupé

Kommer säkert på något negativt när jag kört mer, men just nu är jag väldigt nöjd, och man behöver ju inte leta fel :)



Friktionsdäck är skumt tycker jag. En av dom GTS jag provkörde hade det och lät utav bara h-vete. En annan var klart tystare än med sommardäck. Breda friktionsdäck, speciellt nokian, tycker jag verkar kunna låta riktigt jobbigt. Nu kör jag oavsett med dubbdäck men även där är skillnaderna stora såsom jag skrivit om ovan

Marcus
2016-08-24, 14:18
Jag tror ju inte att GTS är olikt GT avseende ljudnivå/ljudisolering, med undantag för behov av större sommarhjul. Mina vinterhjul är 215/55/17 Nokian Hakka friktion. Jag upplever ljudnivån som i praktiken samma som med sommarhjul... Det ska inte vara något fel på min hörsel enligt läkare...

Mattias
2016-08-24, 22:08
Jag tror ju inte att GTS är olikt GT avseende ljudnivå/ljudisolering, med undantag för behov av större sommarhjul. Mina vinterhjul är 215/55/17 Nokian Hakka friktion. Jag upplever ljudnivån som i praktiken samma som med sommarhjul... Det ska inte vara något fel på min hörsel enligt läkare...

Som du säger, är knappast någon skilnad i ljud mellan GT och GTS.
Alltid svårt det här mer hur man upplever buller och ljud, det är ganska så subjektivt och även fast man mäter Db avslöjar det inte hela sanningen då visa personer kan störa sig på viss typ av ljud som sedan andra knappt tänker på.

Nokian däck har jag väldigt goda erfarenheter utav, både sommar- och vinterdäck, brukar rulla tyst och fint :)

Jag och Peter C fixad även lite med mjukvaran igår:
-Start stopp funktion avaktiverad.
-Svepande mätare vid start.
-Karbonbakgrund på infodisplay.

Passat-GTS
2016-08-27, 12:14
Mattias!

Är det gjort med VCDS? Tänker också få avaktiverat den otroligt irriterande start/stopp funktionen.



Skickat från min iPad med Tapatalk

Mattias
2016-08-27, 12:44
Mattias!

Är det gjort med VCDS? Tänker också få avaktiverat den otroligt irriterande start/stopp funktionen.


Yes, är gjort med VCDS, mycket skönt att slippa otyget :)
Går såklart att återställa om man önskar det.

forsberg
2016-08-27, 13:03
Går funktionen att stänga av eller ändrar ni bara parametern för när den skall vara aktiverad? Vilken parameter bör man isåfall ändra på ? Temp ? Spänning ?

Mvh/ Mathias

Peter-C
2016-08-27, 18:26
Går funktionen att stänga av eller ändrar ni bara parametern för när den skall vara aktiverad? Vilken parameter bör man isåfall ändra på ? Temp ? Spänning ?

Mvh/ Mathias

Mattias å jag tittade runt i Passat ”B8”:n med senaste vcds versionen. Jag var nyfiken på om det var likt Golf 7. Bägge bilarna är som bekant byggda på MQB plattformen. Vi konstaterade att det är likt Golf 7. De funktioner vi kollade var identiska. Skillnader förekommer säkert (pga olika funktionalitet) men det är lite tidigt att orda om.

Vi justerade lägsta spänning för aktivering av S/S, se inlägget nedan:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19615-Ta-bort-Start-Stopp-funktion-motor-Golf-7&p=197555&viewfull=1#post197555

Start/Stopp. Läs tråden nedan om du vill ha lite mer bakgrundsinformation.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19615-Ta-bort-Start-Stopp-funktion-motor-Golf-7

/Peter

Passat-GTS
2016-08-27, 19:21
Tack för informationen, då blir det att inhandla VCDS [emoji1303]


Skickat från min iPad med Tapatalk

lam
2016-10-02, 10:53
Nuså äntligen blev även min Passat GTS levererad ifrån Motorhalland i Halmstad, mycket nöjd!

Lite reflektioner den korta tid jag kört bilen:
- Motorn går riktigt bra!
- Inredningskvalitet på minst samma nivå som min tidigare BMW 320D F31 -14
- Vid provkörning av bilen innan köp tyckte jag att ljudkomforten var ok men inte mer, störde mig också lite på ljud ifrån bakvagnen, detta har jag inte alls upplevt nu. Testbilen rullade på friktions vinterdäck.
- Bra lastutrymmen och rymlig kupé

Kommer säkert på något negativt när jag kört mer, men just nu är jag väldigt nöjd, och man behöver ju inte leta fel :

Tjenare, med bara ett par veckor kvar till leveransen av min gts är jag nyfiken på hur den känns efter en månad?

Mattias
2016-10-02, 20:53
Tjenare, med bara ett par veckor kvar till leveransen av min gts är jag nyfiken på hur den känns efter en månad?

Hej,

Bilen har nu rullat ca 500mil, utan några problem alls :)

Lite kortfattat:
- Komforten i stolarna är mycket bra
- Baksätet är väldigt rymligt, har inga problem med att sitta bakom mig själv, jag är 189 lång.
- Barnvagn, barnstolar osv går lätt in i bagaget.
- Har lite skramel ifrån vänster ventilationsgaller, främst vid kall bil som håller på att värmas upp, vag kommer få kolla på detta vid nästa service.
- Väldigt rolig och lätt bil att köra, bra med kraft ifrån motorn i hela registret, DSG7 lådan passar bra ihop med motorn, kör 99% av tiden i "standard" läge, "sport" läge behövs igentligen inte.

Passat-GTS
2016-10-03, 18:27
Håller med Mattias minus skrammel [emoji846]. Fått ihop lite över 600 mil och är väldigt nöjd med köregenskaperna, stör mig lite gällande kosmetiskt på kromlisterna på dörrarna som oxiderat. Ska gnälla på detta och få det reklamerat...Men som som sagt väldigt nöjd med bilen


Skickat från min iPad med Tapatalk