handdator

Visa fullständig version : Touareg



Jorglund
2016-08-09, 21:56
Hej !
Mitt första inlägg här.
Har beställt en VW Touareg Tdi V6 Zeiss Edition och väntar på bilen just nu. Kommer förmodligen i september.
Har tidigare kört Volvo i många år och min senaste är en XC70 D5 2014 som tjänat som husvagnsdragare och varit en kanonbil, men nu har leasingen gått ut och jag kan inte förlika mig med de nya modellerna från volvo med 4cyl motorer så jag har sneglat på alternativen. Min andra bil i hushållet är en Golf 2,0 Tdi från 2015 som jag är väldigt nöjd med, så mitt senaste val föll just på Touaregen och efter provkörning så var jag såld ;).
Hittar inte så mycket info här om just denna modell men jag hoppas att jag kan bidra med mina erfarenheter och få tips och råd från Er här på forumet :)
Finns det fler här som kör Touareg ?

VWGolIV
2016-08-09, 23:47
Skulle gärna äga en Touareg igen.
Den jag hade var en V10 diesel och helt underbar att köra.
Funkade bra både vinter och sommar.

Hur din nya Touareg är vet jag inte, men du lär ju inte bli besviken :)

Jorglund
2016-08-10, 00:07
Tackar för info, jag har letat på på youtube och diverse utländska forum för input om denna bil och är förvånad att den inte sålt bättre i Sverige igentligen. Klart prisvärd jmf med Q7, mercedes ML och XC90 etc..
lite gammaldags infotainment osv jmf med nya tiguan men man får mycket bil för pengarna om man gillar drivlinan och utrymmen samt komfort för sin storlek. Mitt krav var vrid samt "riktig" automat då man kör med tunga släp, då är inte dsg helt optimalt samt en dragvikt på 3,5 ton som passar mig och mitt körkort bra ;) återkommer med bilder då bilen levererats.
valde till luftfjädring samt en del annat lulllull på bilen men den är ändå prisvärd jmf med konkurrenterna i sin klass.

BjornL
2016-08-10, 00:25
Hörde häromdagen att grunden i den nuvarande hängt med 13 (?) år. Känns som det kan vara på gång en ny version. Kanske liknande nya Tiguan för den är väl tänkt att representera den nya stilen.

Marcus
2016-08-10, 00:44
Det stämmer inte. Touareg generation 2 är precis som generation 1 en gemensam utveckling tillsammans med Porsche och delar plattform med Porsche Cayenne generation 2. Båda modellerna lanserades 2010.

Jorglund
2016-08-10, 08:33
Hörde häromdagen att grunden i den nuvarande hängt med 13 (?) år. Känns som det kan vara på gång en ny version. Kanske liknande nya Tiguan för den är väl tänkt att representera den nya stilen.


Det stämmer inte. Touareg generation 2 är precis som generation 1 en gemensam utveckling tillsammans med Porsche och delar plattform med Porsche Cayenne generation 2. Båda modellerna lanserades 2010.

Ja, det kommer en ny generation snart men inget datum är satt ännu :)
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160418/volkswagen-visar-smakprov-av-nasta-generation-touareg

BjornL
2016-08-10, 20:28
Det stämmer inte. Touareg generation 2 är precis som generation 1 en gemensam utveckling tillsammans med Porsche och delar plattform med Porsche Cayenne generation 2. Båda modellerna lanserades 2010.
Precis, men det är väl precis som med Golf 5 och 6 att det mest är en facelift?

Marcus
2016-08-10, 20:59
Nej. Det är en ny plattform med avsevärda skillnader jämfört med föregången. Förutom den uppenbart nya karossen är det annan lägre vikt, längre totallängd och längre axelavstånd, annan elektronik och omarbetad hjulupphängning med mera.

VWGolIV
2016-08-10, 23:01
V10an jag hade var ju grymt stark.

Hängde på ett stort maskinsläp med 3.5 tons grävare och man kände ju knappt nåt motstånd när man drog det.
Bara vråla till i motorn och vipps så var man uppe i 90.

Skatten var dock för hög men idag borde den vara billigare att både äga och serva.

Jorglund
2016-08-10, 23:54
Skall bli intressant att prova bilen sedan med vagnen på kroken och jämföra mot Volvon.
Nu är det visserligen inte jämförbar motor i denna mot en V10 men jag har snackat med en som kör Touareg idag med v6 motorn och som tidigare hade en xc60 d5, han påstod att det är stor skillnad och då tycker jag att min nuvarande xc70 är suverän som dragare.
skatten på denna tror jag hamnade på ca 4400/år så det är jämförbart med min xc70.
soppa förbrukningen är troligen högre än volvon men det har jag räknat med. Vill jag köra snålt så får jag ta Golfen ;)
Med husvagnen tar xc70 ca 1,1 L/mil och vid normalkörning ca 0,75. Touaregen tar väl närmare 0,85-0,9 skulle jag tro, men med släpet kopplat tror jag det kan bli jämt skägg då den inte får slita lika mycket.

ljungberg
2016-08-15, 15:01
Får hoppas att dom får till ett bättre rostskydd på denna.

Tiguan kommer ju i en XL version antingen i höst eller under nästa år. Trodde Tyskarna skulle lägga ner Touareg iom denna.

Jorglund
2016-08-15, 15:04
Får hoppas att dom får till ett bättre rostskydd på denna.

Tiguan kommer ju i en XL version antingen i höst eller under nästa år. Trodde Tyskarna skulle lägga ner Touareg iom denna.
Ok, är Touareg mer känslig för rost än normalt ?

Marcus
2016-08-15, 15:13
Nej inte alls. Dessutom är kommande Tiguan 7-sits precis som vanliga Tiguan MQB-baserad. Det är en helt annan struktur än den som bygger Touareg, Q7 och Cayenne. Det kommer inga V6, V8, V10 eller W12 i Tiguan. MQB hanterar 3, 4 och 5-cylindriga motorer. Den större plattformen MLB Evo (som lär utgöra grund för kommande Touareg) är precis som nuvarande Touareg byggd för stora krav på prestanda, dragkapacitet, terrängkapacitet och i övrigt rätt rejält avancerade komponenter - jämfört med den mindre strukturen för raka tvärställda motorer som MQB och föregångaren.

Fredrix
2016-08-16, 10:50
Spy shot

8021

http://www.carscoops.com/2016/08/next-generation-volkswagen-touareg.html

Fredrix
2016-09-04, 19:53
http://www.carscoops.com/2016/09/2018-volkswagen-touareg-mule-makes.html


https://www.youtube.com/watch?v=OOmzsnmd9Ho

Jorglund
2016-09-04, 20:01
Spännande :) Undrar vad det kan bli för drivlina och pris på denna ?
Man kanske är dum som inte väntar in den... Men å andra sidan så hade de ganska bra priser på den "gamla" modellen just nu. Jag får glatt köra den i tre år tillsvidare innan det blir byte nästa gång, och då kanske barnsjukdomarna är borta till dess ;)

Marcus
2016-09-04, 20:11
Det lär knappast bli så bra deal på den kommande som på den nuvarande till att börja med.

Jorglund
2016-09-07, 19:37
Ahh, min bilhandlare ringde och meddelade att min bil är klar för avhämtning på Fredag :cool:
Ska bli oerhört spännande, konstigt att man alltid är lika barnslig när man skall hämta en ny "leksak"..:rolleyes:
Rapport kommer..
..JL

VWGolIV
2016-09-10, 21:31
Alltid kul oavsätt om det är en ny eller begagnad bil.

Hämtade min nya för några månader sen, kul o köra nytt.
Sen var bilen för liten så då fick man knata in o beställa en större.

Så nu går man o väntar på den istället.

Julafton 3 gånger på 1 år är kul.

Jorglund
2016-09-19, 11:30
Då har man kört bilen i en vecka och bekantat sig med den lite.
Är helnöjd med bilen i det stora hela, fantastiskt bra att dra husvagnen med. ljusår bättre än volvon.
Det som jag reagerade på vid första turen när jag körde hem bilen var att den är otroligt tyst och komfortabel, stolarna passar mig väldigt bra och att hitta en bra körställning var inga problem.

Automaten växlar mjukt och fint men verkar lite tveksam att lägga i hög växel lika snabbt som volvon gjorde, kan visserligen bero på att adaptionen inte har "lärt" sig riktigt ännu. Den växlar ner väldigt tidigt i uppförslut trots att den är björnstark.

Infotainment systemet RNS850 känns åldersstiget men det visste jag innan, dock så är jag förvånad att man inte kan koppla upp sig till onlinetjänsterna via bluetoth kopplingen till min Iphone. detta är endast möjligt via rSAP kompatibelt gränssnitt som inte stöds på iPhone. Jag trodde då att man kunde stoppa i ett sim kort med ett data abonnemang, då fick man tillgång till online tjänster men då slogs bluetoth kopplingen ut till min telefon.. Tvillingkort till mitt abb. finns inte att beställa idag hos telia. Nåja, jag klarar mig fint utan Googleearth i bilen, det går att streama musik och ringa med enbart bluetoth.

Googlade lite på andra forum om detta och det går tydligen att hacka systemet för att få igång detta. Audi har tydligen nästan samma hårdvara i sitt MMI system och där har man löst det hela, konstigt att VW inte gjort detsamma ?
länk Audi: http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php/158127-Bluetooth-Phone-and-Dashboard-Data-SIM-Card

8180

Franke
2018-01-07, 00:52
Hej där, kul att se din fina zeiss Touareg. Jag har oxå bytt från Volvo till VW, för min del blev det en 2011 med en hel del extra. Är mycket nöjd hitintills och det vore kul att höra lite om ditt ägande såhär långt.

Det är ett par saker jag vill göra med bilen, och några har jag redan gjort.

1. Överallt kan man läsa om den fina luftfjädringen och jag har sådan. Dock tyckte jag att den gick stötigt, men eftersom att det sitter 20” Q7 fälgar på vinterdäcken så trodde jag att det berodde på det. Kollade däcktrycket: 320 psi mot spec 230/250. Problemet löst, nu har jag oxå bekväm luftfjädring.

2. Det fanns inte bt musikstreaming eller handsfree vid köp. Nu har jag dock haft den hos en som kan VAG-COM och för ett par hundralappar så har den nu både bt musikstreaming och hf telefon. Perfekt.

3. Bilen är såld i Sverige och har således cold climate paketet vilket inkluderar en eberspächer hydronic II. I standardutförande går den dock inte att styra med timer, men med lite kodning så vips! Nu har jag dieselvärmare med timerfunktion! Klockrent!

4. Ljudet är ett problem. Ljudbilden är ganska kass. Lösningen kommer att bli att byta högtalarna mot dynaudio. Planen är att göra detta till våren.

Tips om andra uppgraderingar i ljudsystemet mottages tacksamt.

Såg att du funderade på kodning och en hel del kan göras, men det går att göra fel och vag-com är dyrt så jag rekommenderar sökfunktionen på nordicaudi.com. Där kan man hitta personer som har utrustningen och som kan använda den.

somsagt, en trevlig bil med en härlig motor.

Trist att det är så få Touareg ägare som är aktiva på detta Forum.

Jorglund
2018-01-07, 01:15
Hej där, kul att se din fina zeiss Touareg. Jag har oxå bytt från Volvo till VW, för min del blev det en 2011 med en hel del extra. Är mycket nöjd hitintills och det vore kul att höra lite om ditt ägande såhär långt.

Det är ett par saker jag vill göra med bilen, och några har jag redan gjort.

1. Överallt kan man läsa om den fina luftfjädringen och jag har sådan. Dock tyckte jag att den gick stötigt, men eftersom att det sitter 20” Q7 fälgar på vinterdäcken så trodde jag att det berodde på det. Kollade däcktrycket: 320 psi mot spec 230/250. Problemet löst, nu har jag oxå bekväm luftfjädring.

2. Det fanns inte bt musikstreaming eller handsfree vid köp. Nu har jag dock haft den hos en som kan VAG-COM och för ett par hundralappar så har den nu både bt musikstreaming och hf telefon. Perfekt.

3. Bilen är såld i Sverige och har således cold climate paketet vilket inkluderar en eberspächer hydronic II. I standardutförande går den dock inte att styra med timer, men med lite kodning så vips! Nu har jag dieselvärmare med timerfunktion! Klockrent!

4. Ljudet är ett problem. Ljudbilden är ganska kass. Lösningen kommer att bli att byta högtalarna mot dynaudio. Planen är att göra detta till våren.

Tips om andra uppgraderingar i ljudsystemet mottages tacksamt.

Såg att du funderade på kodning och en hel del kan göras, men det går att göra fel och vag-com är dyrt så jag rekommenderar sökfunktionen på nordicaudi.com. Där kan man hitta personer som har utrustningen och som kan använda den.

somsagt, en trevlig bil med en härlig motor.

Trist att det är så få Touareg ägare som är aktiva på detta Forum.

Hej !

Jag vågar påstå att detta är nog den bästa bilen jag har ;)
Motor och vxl lådan är underbar, fyrhjulsdriften är fantastiskt bra på vintervägar och som dragbil är den grym.
Kört ca 3000 mil med min nu och jag har svårt att tänka mig en annan bil. den drar dock en del soppa, ca 0,8 med den körning jag har till vardags, men kan under gynnsamma förhållanden krypa ner mot 0,67...

Jag ångrar inte att jag valde till luftfjädringen, kör dock med 17" på vinterhjulen. Det jag möjligtvis skulle klaga på är att ljudvolymen med vinterdäck och dubb är att den väsnas en del i kupén. sommarhjulen är dock tysta (19" hjul).

Kör en del på dåliga grusvägar och skogsvägar men den tar sig fram hur fint som helst. Volvon hade för dålig markfrigång för dessa turer så jag är mer än nöjd med denna bilen.

Som du säger är det synd att inga fler kan skriva om denna bilen på forumet men den är väl ingen "vanlig" bil i Sverige heller...
Ett bra forum (engelskt) för denna bil som jag kan tipsa om är detta: http://www.mytreg.com/
finns massor av tips och kunskap här ;)
..JL

Franke
2018-01-07, 12:55
Jag har kollat in mytreg.com och clubtouareg.com, och visst det står en del där men det är lite svårt då det ofta är USA specifika frågor, och det verkar finns en del special.

Kul att höra att du är nöjd såhär långt. Nu är ju bilen ny så det är ju meningen att det skall vara problemfritt, men ändå bra att det är just det.

Jag försöker hitta fel på min såhär när jag precis skaffat den, men jag kommer inte på något, förutom ljudet. Tog du det stora ljudpaketet?

candyweiss
2018-01-07, 13:17
Kanske lite offtopic, men det finns väl väldigt många olika motoralternativ att välja på till Touregen.

Franke
2018-01-07, 14:59
Kanske lite offtopic, men det finns väl väldigt många olika motoralternativ att välja på till Touregen.

Nej, egentligen inte. Om man utgår ifrån 7P, alltså GEN 2 from MY 2011 så har det varit en 3 liters V6 från Audi, ett hybridalternativ och en V8. V6 an har funnits i lite olika motorstyrka, men i princip samma maskin hela tiden. Hybriden och V8 an försvann iom facelift MY 14-15.

Jorglund
2018-01-07, 16:12
Jag har kollat in mytreg.com och clubtouareg.com, och visst det står en del där men det är lite svårt då det ofta är USA specifika frågor, och det verkar finns en del special.

Kul att höra att du är nöjd såhär långt. Nu är ju bilen ny så det är ju meningen att det skall vara problemfritt, men ändå bra att det är just det.

Jag försöker hitta fel på min såhär när jag precis skaffat den, men jag kommer inte på något, förutom ljudet. Tog du det stora ljudpaketet?
Nej, jag lyssnar väldigt lite på musik i bilen. Lyssnar mer på skönsången från motorn ;)
Fast jag håller med om att ljudet är sämre än std som jag hade i Volvon, tycker att dom kunde slängt i en bättre ljudanläggning på en såpass dyr bil som detta ändå är..

Franke
2018-01-07, 17:55
He he... ja, det är sant. Men det är ju det många biltillverkare snålar in på.

Jag skall som sagt köpa in dynaudio högtalare och se om det blir någon skillnad. Särskilt bak tycker jag att det låter väldigt tunt.

Franke
2018-03-07, 01:15
Liten uppdatering. Baslåda är nu monterat och det blev mycket bra. Bilen i sig är tät och stum så ljudet blir väldigt bra. Det ända jag är rädd för nu är att skicka ut panoramataket.

Navin hade en störning när jag köpte bilen, vilket yttrade sig i att kartan inte stämde med aktuell plats. Läste mig till på annat forum att det troligen var takantennen, och det var det oxå. Kostade ganska saftiga 5000:- att byta antennen. När jag fick den trasiga på verkstaden plockade jag isär den och det var rejält fuktigt i den. Troligen kondensvatten, då den i praktiken har kontakt med kupén. Nu fungerar dock navin igen, vilket är bra.

Nästa sak på listan var kartorna till navin som inte var uppdaterade sedan 2012. Kontaktade verkstaden och de skulle ha 5000:- för uppdateringen! Det är skamligt dyrt, särskilt med tanke på att uppgraderingarna till andra modeller är kostnadsfritt. Verkstaden kunde inte påminna sig att någon gjort karuppdateringen hos dem, vilket man kan förstå.

Jag gillar inte att köra icke originalgrejjer men i detta fallet var dock valet enkelt. Jag köpte uppgradering av en ljusskygg lirare på ebay, kom en bunt SD kort och allt fungerade smidigt, så nu är kartorna uppdaterade oxå. Kostade 1000:-, det var det värt.

nu väntar jag på våren så att sommagummit och pikes peak fälgarna får komma på, det blir snyggt!