handdator

Visa fullständig version : Problem vid tankning



bjalle
2016-08-03, 08:26
Jag har fått problem vid tankning, det går inte att låta pumphandtaget sköta tankningen för skumskyddet löser ut hela tiden så man får hålla in manuellt på absolut lägsta effekt, men det stora problemet är att trots att tanken är halvfull rinner det över för att det inte rinner ner i tanken.



Problemet uppstod en gång förra sommaren men sen fungerade det utan att bli fullt i förtid fram till för någon vecka sen, nu har det uppstått 2 gånger på 3 tankningar att det rinner upp i röret och inte rinner ner i tanken trots att tanken vid ena tillfället var full till 1/2 och det andra tillfället till 2/3. Tankningen imellan dessa två gånger kunde jag få i full tank, men var tvungen att köra pumpen på absolut lägsta effekten, annars löste skumskyddet ut.



Tankningarna har skett på flera olika mackar i olika delar av Sverige så det kan inte kopplas till en speciell mack.



Har ni någon aning om vad det kan vara fel?

Gäller en Passat Alltrack Tdi177 DSG 4M 2014

a128
2016-08-03, 09:01
LÅter som avluftningen inte är 100% , påfyllningsröret når ner till ca halva tankhöjden

kolla om det finns något som kärvar i stängt läge när tanlocket är avtaget

bjalle
2016-08-03, 09:04
Kan varken se eller känna något onormalt där...

bjalle
2016-08-03, 21:09
Kan varken se eller känna något onormalt där...

Nu är det bokat tid för felsökning hos VW iaf

bjalle
2016-08-31, 10:06
Efter felsökning på VW där dem såklart inte kunde få fram felet så har dem dock tagit på sig att byta hela tankarmaturen

J.L
2016-08-31, 11:27
Efter felsökning på VW där dem såklart inte kunde få fram felet så har dem dock tagit på sig att byta hela tankarmaturen

Gött att det löser sig (får vi hoppas)

bjalle
2016-09-22, 18:38
Verkar va ett himla jobb att byta, verkar ta minst 20h arbete...

VWGolIV
2016-09-22, 21:27
Hade samma fel på min passa 2008 Tdi. Men vad jag märke var att vissa pumpar/stationer funkade klockrent medans andra var helt värdelösa med samma fel som du beskrev.

Nu har jag dock sålt bilen och nästa ägare får lösa det.