handdator

Visa fullständig version : Leon TSI180 -14 - vilken DSG?



fredrikwt
2016-07-28, 09:53
Efter att ha googlat mig sönder och samman utan att hitta information (finns i SEATs broschyrer, men eftersom TSI180 verkar ha utgått så saknas informationen om denna) så hoppas jag att någon vet.

"springer på" SEAT Leon 180TSI i senaste karossen ganska ofta för relativt små pengar, nästan alla dessa har DSG, och DSG i ex Cupra, RS och GTI fungerar mkt trevligt. På dessa SEAT står det ibland DSG6 men oftast DSG7 och det är väl felskrivet när det är DSG6 gissar jag? Frågan är vilken DSG det är och om det är DSG7 är det den inte sällan bristfälliga DQ200? Om så är fallet känns det ju lite som att köpa ett problem, annars en ganska lagom trevlig andrabil som fungerar till pendling.

Marcus
2016-07-28, 10:51
Framhjulsdriven: DSG7 DQ200 - fungerar bra i MQB-bilarna då DQ200 är uppdaterad från tidigare plattformsgeneration.
Fyrhjulsdriven: DSG6 DQ250.

Jag antar att det är X-Perience bilar du sett. Dvs högbyggd kombi. Den framhjulsdrivna FR versionen har jag aldrig sett i Sverige och den säljs inte här heller.

Peter56
2016-07-28, 11:14
Framhjulsdriven: DSG7 DQ200 - fungerar bra i MQB-bilarna då DQ200 är uppdaterad från tidigare plattformsgeneration.
Fyrhjulsdriven: DSG6 DQ250.

Jag antar att det är X-Perience bilar du sett. Dvs högbyggd kombi. Den framhjulsdrivna FR versionen har jag aldrig sett i Sverige och den säljs inte här heller.

2014 såldes FR versionen både i halvkombi och kombi i vårt land, alltså inte den högbyggda versionen som du talar om. Den fanns då både med 184 hk diesel och 180 hk bensin. Jag var själv och kollade på en sån våren 2014 som jag funderade på att köpa.

Marcus
2016-07-28, 11:21
FR säljs fortfarande i Sverige, både som halvkombi och kombi och till för inte så länge sedan även som SC dvs coupé. Med 1,4 TSI 150 och 2,0 TDI 184. Med eller utan DSG. Det är uppenbarligen så att 1,8 TSI 180 tidigare sålts i Sverige. Men numera säljs den inte. Hur som helst är det DSG7 DQ200 på den framhjulsdrivna modellen.