handdator

Visa fullständig version : JETTA el problem.



Lord_of_Imps
2007-09-16, 01:19
Hej, ny här på forumet och jag har storslagna bil drömmar som jag förhoppningsvis kommer förverkliga i framtiden.
Men just nu har jag min mors(snart min) bil, en VOLKSWAGEN JETTA CL 1,8 1991.
Men det fins för tillfället ett problem med den som jag finner inte alls rolig.

Det är så att efter bilen stått stilla ett par dagar så är batteriet dött,
finito, och vi hittar inget som ska är påslaget i bilen då den är parkerad.
Jag har kollat runt lite på ledningarna och tänkt mycket, och jag *tror*
(är inte alls duktig på det elektriska) att det kan ha att göra med larmet på bilen.
Någon som vet om det kan vara så eller om jag ska söka problem på någon annan plats?

Manny
2007-09-16, 01:58
låt bilen vara avstängd, kopplat en amperemätare på batteriet, ryck en säkring i taget och se det slutar dra ström, ryck även säkringen till larmet och ev. extra utrustning såsom extraljus stereo etc.

Lord_of_Imps
2007-09-16, 11:13
Tack, det ska jag göra idag nu när jag åker till verkstan
(Far äger en egen verkstad).
Berättar senare om det hände något spännande och varför ^^

Lord_of_Imps
2007-09-16, 16:57
Okej, fick reda på att vi redan har sökt runt på bilen efter något som drar ström men det fins inget som ger utslag på mätaren.
Har varit på verkstan tidigare och mätt men inte hittat något där.

Någon som har en idée vad inbtottslarmet drar eller om det kan vara fjärrlåset?

golf_fanatic
2007-09-16, 18:27
Det kanske är dax för ett nytt batteri ?

golf_fanatic
2007-09-16, 18:29
och farsan kanske har mätutrustning så det går att mäta om generatorn laddar som den ska

Lord_of_Imps
2007-09-16, 18:50
Så vitt jag vet så bytte vi bateri för ett halvår sedan,
och då hade vi problemet innan, och efter. Utrustning har vi,
och generatorn får jag fråga honnom om.

Men något lurt är det! Har ni några fler gissningar så skriv gärna ner :)

Kan också säga att generatorn funkar bra och den ger ström och laddar batteriet som den ska.

Lord_of_Imps
2007-09-16, 23:37
Har kommit till slutsatsen att jag ska ta bort larmet,
då jag antar att det är den som är det onda.
Men att ta bort ett larm låter lite puligt, är det det?
Fins det några tips på hur jag ska bäst ta bort larmet?

pekka kiiskilä
2007-09-16, 23:41
Ta bort säkringen till larmet först och efter det tar du loss + kabeln till larmet och testar ifall det fortfarande drar ström.

Lord_of_Imps
2007-09-16, 23:51
(har ej tagit bort larmet, men skrivet det här iaf någon läser och haft samma problem och vet att det kan vara något helt annat som är dumt)

Vi har mätt 2gg och inte sett att den dragit någon stöm alls när den stått stilla, parkerad, avslagen.
Så, det är något som är fel, som tydligen inte drar stöm (säger mätaren).
På en auktoriserad verkad har vi mätt stömen.

Det kan alltså eventuelt vara en liten lampa som lyser i bagageluckan eller något sånt, men larmet är det jag känner är tabben i systemet.
Tror jag måste köra på "trail and error" systemet, och om bilen blir bra efter då larmet är borta så ja, är det väl det :)
Man kan ju sätta en stor strömbrytare på batteriet och stänga av när man går ut ur bilen, men då skulle ju inte fjärrlåset eller klockan funka bl.a.
Någon annan som har en aning vad som kan "döda" batteriet?

bladegash
2007-09-17, 00:03
Har en Jetta GL -91 och exakt samma fel på min som du beskriver. Har dock inget larm. Får bilen stå 3-4 dagar är den stendöd. Säg gärna till om du skulle hitta felet.

Henrik.M
2007-09-17, 00:18
Koppla amperemätaren i serie med + kabeln.

Dvs lossa + kabeln och stoppa ampere mätaren mellan + kabeln och batteriet.
Värdet bör ligga max på ett par hundra mA (milliampere).

Ligger värdet högt så rycker du en säkring i taget i säkringsdosan/bland din extrautr och noterar när värdet sjunker.

Där värdet sjunker där har du din strömtjuv.

Börja med extrautrustningen.

Lord_of_Imps
2007-09-17, 00:24
Okej, jag kan ju agera försökskanin på Henriks "tes" eller idée som han givit.
Kan göra det om några dagar då jag har tid.

Tack Henrik på förhand med en inovativ idée som förhoppningsvis ger ljus över situationen och gör oss alla glada och mer kunniga.
Berättar utförligt senare vad som hände, om det hände något.

Henrik.M
2007-09-17, 00:56
Det man gör är att man mäter viloströmmen i bilen , dvs strömmen bilen förbrukar i viloläge.

Viloläge = Det läget bilen står i när du parkerat den och låst dörrarna.

Så se till att ha innerbelysnigen avslagen och steron stängd när du utför mätningen.
Inte alltid man kommer ihåg den lilla detaljen när man pular på bilen ex i garaget hemma. =)

Lord_of_Imps
2007-09-17, 01:04
Okej, låter bra. Men än så länge har man ju en gubbe(far) som snart är 50+ och just gjort sin ungdoms dröm, dvs. att öppna en egen verkstad, så man har alltid tillgång och kunskap om jag vill göra nått.
Han vill nog alltid vara med när jag ska utföra saker på bilar då han tror att jag är lite okunnig, vilket jag anser att jag inte är ;)

Manny
2007-09-17, 01:49
Koppla amperemätaren i serie med + kabeln.

Dvs lossa + kabeln och stoppa ampere mätaren mellan + kabeln och batteriet.
Värdet bör ligga max på ett par hundra mA (milliampere).

Ligger värdet högt så rycker du en säkring i taget i säkringsdosan/bland din extrautr och noterar när värdet sjunker.

Där värdet sjunker där har du din strömtjuv.

Börja med extrautrustningen.

det var precis det jag skrev... jag kanske formulerade mig illa... :D

Lord_of_Imps
2007-09-17, 08:01
Jo, kanske det. Hoppas du inte tar illa vid eller så då jag inte riktigt kan säga att jag förstod. Men, jag får ta och se vad jag hittar nu när jag söker igenom bilen.

Manny
2007-09-17, 10:42
Jo, kanske det. Hoppas du inte tar illa vid eller så då jag inte riktigt kan säga att jag förstod. Men, jag får ta och se vad jag hittar nu när jag söker igenom bilen.

ingen fara..

bladegash
2007-09-17, 11:33
Koppla amperemätaren i serie med + kabeln.

Dvs lossa + kabeln och stoppa ampere mätaren mellan + kabeln och batteriet.
Värdet bör ligga max på ett par hundra mA (milliampere).

Ligger värdet högt så rycker du en säkring i taget i säkringsdosan/bland din extrautr och noterar när värdet sjunker.

Där värdet sjunker där har du din strömtjuv.

Börja med extrautrustningen.
Är verkligen dålig på det här med el, men är en amperemätare samma sak som en multimeter? Om inte kan du länka till en amperemätare.

Fireball
2007-09-17, 13:51
Är verkligen dålig på det här med el, men är en amperemätare samma sak som en multimeter? Om inte kan du länka till en amperemätare.

Ja och nej. En amperemätare kan endast mäta ström, en multimeter kan mäta ström, spänning eller resistans (ibland mer).
Tänk bara på att ansluta kablarna till rätt uttag på multimetern, annars blir värdena väldigt konstiga... :-D

bladegash
2007-09-17, 15:15
Alltså på en multimeter sitter det en röd och en svart kabel. Hur ska jag koppla dessa?

Fireball
2007-09-17, 15:47
Alltså på en multimeter sitter det en röd och en svart kabel. Hur ska jag koppla dessa?

Den svarta kabeln ska sitta i det uttag där det vanligtvis står COM. Den röda ska sitta där det står A. Vissa multimetrar har inga uttag utan bara en röd och en svart kabel som du nämner.

För att mäta som Henrik.M beskrivit ovan:
Lossa pluskabeln från batteriet.
Anslut multimeterns röda kabel på batteriets pluspol.
Anslut multimeterns svarta kabel till bilens pluskabel.
Läs av displayen. Den bör visa så lite som möjligt (klocka, larm o dyl. tar viss ström, dock inte mer än några mA)

Om man polvänder multimeterns kablar på en modern digital multimeter så händer det inte så mycket mer än att man får ett negativt värde på displayen. Polvänder man däremot en klassisk analog multimeter kommer nålen att slå åt fel håll vilket kan kosta multimetern livet...

bladegash
2007-09-17, 18:32
Tack så mycket för hjälpen Fireball.

Lord_of_Imps
2007-09-17, 22:37
Bra att ni diskuterar och ställer frågor till varandra ju!
Det får ju "dumma" lilla mig att förstå mer ^^

Fireball
2007-09-17, 23:41
Bra att ni diskuterar och ställer frågor till varandra ju!
Det får ju "dumma" lilla mig att förstå mer ^^

Det är det som är det fina med forumet!
Jag har själv lärt mig mycket bara genom att läsa trådar... :-)

Lord_of_Imps
2007-09-18, 18:33
okej, har fått tag på en stog mätare som heter DT-9250(Clamp meter), ser helt ny ut ^^
Men jag lyckas inte få fram något när jag testmäter på ett 9V batteri. Så nu måste jag söka efter ngn manual på internett, bah!
Tråkigt..

Fireball
2007-09-18, 23:14
okej, har fått tag på en stog mätare som heter DT-9250(Clamp meter), ser helt ny ut ^^
Men jag lyckas inte få fram något när jag testmäter på ett 9V batteri. Så nu måste jag söka efter ngn manual på internett, bah!
Tråkigt..

En tångamperemätare är ännu lättare att använda eftersom du slipper lossa din batterikabel från bilen. Det är bara att klämma med tången om kabeln och läsa av!
Fast du måste ju först få liv i den... :-)
Sitter mätsladdarna rätt? När du spänningsmäter ska kablarna kopplas till COM och V-uttagen på multimetern. Och så ska vredet stå inställt på spänningsmätning.

Lord_of_Imps
2007-09-19, 16:21
Okej, bör den stå på 20V eller nått sånt också?
Sa i mitt första inlägg tror jag att jag inte kan så mycket om el, men jag vill ju lära mig ^^

ypzilon
2007-09-19, 16:52
Ställ den på (milli)Ampere, 20V = 20 volt.
Men jag är inte säker på att den klarar uppgiften, tångamp-mätare brukar man ha för att mäta större strömmar, typ 20A och uppåt. Ditt mätområde bör helst ligga på 0-1A.

Henrik.M
2007-09-19, 17:48
Nyttig läsning
som är värt att ägna några minuter åt ifall man är osäker , beskriver bra hur man gör.

http://www.kjell.com/kjellfakta/matning/strom/

Lord_of_Imps
2007-09-19, 22:06
Jo, hade känsla att den var lite för "kraftig" så jag får nog ta den som är lite äldre, så man kan få bättre siffror ;)

Ok, ska läsa igenom sidan, tack Henrik

bladegash
2007-10-01, 19:29
Den svarta kabeln ska sitta i det uttag där det vanligtvis står COM. Den röda ska sitta där det står A. Vissa multimetrar har inga uttag utan bara en röd och en svart kabel som du nämner.

För att mäta som Henrik.M beskrivit ovan:
Lossa pluskabeln från batteriet.
Anslut multimeterns röda kabel på batteriets pluspol.
Anslut multimeterns svarta kabel till bilens pluskabel.
Läs av displayen. Den bör visa så lite som möjligt (klocka, larm o dyl. tar viss ström, dock inte mer än några mA)

Om man polvänder multimeterns kablar på en modern digital multimeter så händer det inte så mycket mer än att man får ett negativt värde på displayen. Polvänder man däremot en klassisk analog multimeter kommer nålen att slå åt fel håll vilket kan kosta multimetern livet...

Hej

Nu behöver jag hjälp igen.

Hittade denna multimeter i garaget: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=81483

Vilket läge ska jag ha den i för att kontrollera hur mycket ström bilen drar i "viloläge". Jag provade ha multimetern i ADC->10A och lite andra lägen men den visade bara 0,00 hela tiden. Då har jag gjort precis som fireball beskrev, lossa pluskabel från batteriet och koppla den röda kabeln från multimetern till pluspolen och den svarta till pluskabel.

Lord_of_Imps: Kom du på vad det var för fel på din bil?

Fireball
2007-10-01, 22:40
När du har multimetern på bilden i 10A-läget måste den röda kabeln flyttas till det vänstra uttaget (där det står 10A). Den svarta ska vara kvar i mitten.
Mäter du lägre strömmar kan du låta den röda sitta kvar som på bilden och ha vredet ställt på 200m eller 20m, men här är det säkrast att köra på 10A, åtminstone till en början.

Om den fortfarande visar 0.00 kan du testa med att tända innerbelysningen eller nåt, då ska den ge utslag.
Gör den inte det så kan det bero på att säkringen i instrumentet gått sönder (vilket inte är helt ovanligt om man är lite överoptimistisk i sina mätningar).
Brukar vara lätt att byta.

Friskt kopplat - hälften brunnet! :-)

bladegash
2007-10-02, 00:43
Ok, tack för svaret, ska testa imorgon. En fråga bara, hur ska jag tända innerbelysningen om pluskabel är bortkopplad?

Fireball
2007-10-02, 10:19
Strömmen kommer att gå genom multimetern (under förutsättning att den fungerar och är rätt inkopplad) och lampan kommer att tändas.
Tänd inte extraljus och sånt bara, då är risken att du överskrider 10A och då går säkringen i multimetern.

bladegash
2007-10-02, 13:43
Ok, nu har jag provat igen och multimetern visar 0,26. Den är väl ungefär vad klockan tar. Så då kan det inte vara tjuvström eller hur?

bladegash
2007-10-04, 13:51
Alltså nu behöver jag verkligen hjälp här. Provade med ett annat batteri som jag vet är friskt, bilen fick stå 2 dagar sen var den helt död. Vad f*n kan det vara då? Inte tjuvström, generatorn laddar som den ska och batteriet är friskt. Några förslag? Snart skrotar jag skiten.

Fireball
2007-10-04, 14:05
0,26A låter lite högt tycker jag. På en 48-timmarsperiod skulle det innebära 12,48Ah och hur mycket kapacitet har ett Golf-batteri? 45Ah? 50?
Den borde inte vara stendöd, men som sagt, det låter högt.

Det är inte så enkelt att bagagerumsbelysningen inte slocknar när du stänger luckan?

Du får helt enkelt göra som beskrivits tidigare, dra ut säkringarna en i taget och se när tjuvströmmen försvinner!

Lycka till med letandet! :-)

bladegash
2007-10-04, 15:13
Batteriet är på 62ah. Ska prova rycka en säkring i taget så får vi se, återkommer med resultat. Tack för hjälpen.

bladegash
2007-10-04, 20:09
Det var lampan i bagageluckan som inte slocknaden. Tack Fireball för all hjälp.

Fireball
2007-10-04, 21:10
Ingen orsak! Kul att du hittade felet! :-)