handdator

Visa fullständig version : Växellådeolja från Biltema?



Gullideckel
2007-09-15, 21:02
Sist köpte jag Castrolväxellådeolja på Mekonomen för ca. 270 kronor litern(!)...nu behöver jag fylla på lite till olja.

Frågan är nu om man kan(törs,vågar osv.) köpa "Transmissionsolja" från Biltema(64,90kr/l).

Kan man blanda dessa två oljor? Jag kör ju med Biltemaolja i motorn och är nöjd med den..men är det nån som testat deras Växellådeolja?

Info om Biltemaoljan:

Transmissionsolja 80W/90
Transmissionsolja för växellådor och differentialer där en olja av nivå API GL-5 rekommenderas. OBS! EJ avsedd för automatlådor. Lägsta flyttemp: -25 °C

Rille
2007-09-15, 23:27
vet inte hur bra det är att blande olika märken/kvaliteer... men jag kör på biltemas vxl olja i folkan utan problem

Sebbe
2007-09-15, 23:46
Jag hinkade i Biltemas lådolja efter ett kopplingsbyte en gång på golfen. Jag hade stora problem att få i tvåan vid kallstart och det skrapade vid nedväxlingar till tvån. Bytte till Redline MT90 och problemen försvann.
Men i en helt frisk låda funkar det säkert.

Joda
2007-09-16, 13:50
Jag hinkade i Biltemas lådolja efter ett kopplingsbyte en gång på golfen. Jag hade stora problem att få i tvåan vid kallstart och det skrapade vid nedväxlingar till tvån. Bytte till Redline MT90 och problemen försvann.
Men i en helt frisk låda funkar det säkert.

mm.. vill också minnas att Biltema oljan gjorde lådan trögväxlad vid kallstart.

Man ska nog ta det säkra före det osäkra och köpa "Märkesolja"

/Johan

Megapolaren
2007-09-18, 10:28
Om det är caben som skall ha ny olja så bör väl den vara av typen GL4, det är i alla fall det jag fått höra. Och på biltema-oljan står det GL5, alltså en olja med lite värre additiv om jag fattat allt rätt.
Vad jag kunnat se så har inte biltema GL4-olja.

I Jettan har jag hällt i mobils GL4 olja, den kostade 90 kronor på en biltillbehörsaffär här i stan.

Gullideckel
2007-09-18, 11:47
Om det är caben som skall ha ny olja så bör väl den vara av typen GL4, det är i alla fall det jag fått höra. Och på biltema-oljan står det GL5, alltså en olja med lite värre additiv om jag fattat allt rätt.
Vad jag kunnat se så har inte biltema GL4-olja.

I Jettan har jag hällt i mobils GL4 olja, den kostade 90 kronor på en biltillbehörsaffär här i stan.

Japp, gäller cabben jag trodde jag hade ett läckage så jag började med att öppna pluggen på sidan för att se om de fanns nån olja kvar...och jodå jag fick en liten dusch..

Tog ner bilen från lyften och fyllde på lite med Biltema GL5 motsvarande mängd(en kaffekopp) + lite bonus (typ som en snaps).

Hur menar du med "värre" = bättre eller "värre" = sämre?

ypzilon
2007-09-18, 12:06
Jag har Biltemas vxlolja i min 02A, den är precis som andra säger svårväxlad när den är kall. Ska byta i helgen och det är ingen olja som jag kan rekomendera...

Joda
2007-09-18, 12:11
Jag har Biltemas vxlolja i min 02A, den är precis som andra säger svårväxlad när den är kall. Ska byta i helgen och det är ingen olja som jag kan rekomendera...

Roligt att alla kan vara överens för en gång skull. När det gäller diskussion angående motoroljan så minns jag inte att någon kommit med något konkret alls! Bara en massa tyckande! Här har vi konkreta åsikter!!!

Gött!!!

Passa gärna på att tipsa om olja som passar VW-lådor. Jag själv fyllde min med en Mobil olja (Vr6:an).. Tycker den är för trög när den är kall. Det räcker med att det är +5 till +10 grader för att det ska märkas tydligt.

/Johan

Janne.M
2007-09-18, 12:27
Redline MT-90 som sagt och GM syncromesh (används i corvetternas lådor bla)

Fredrik_R
2007-09-18, 17:51
GM Synchromesh (kan beställas hos Saabverkstäder) lär vara en bra olja om man har problem med lite skrap.
Samma olja finns även under nanmet Penzoil Synchromesh, men är billigare än den GM märkta. Skall testa Penzoil oljan in min VR6 -94 i veckan

Joda
2007-09-18, 18:01
GM Synchromesh (kan beställas hos Saabverkstäder) lär vara en bra olja om man har problem med lite skrap.
Samma olja finns även under nanmet Penzoil Synchromesh, men är billigare än den GM märkta. Skall testa Penzoil oljan in min VR6 -94 i veckan

Återkom gärna med resultat!

/Johan

gbgklasse
2007-09-19, 08:57
Jag säjer som en annan talare, svarar utifrån min erfarenhet. I min låda, som har ca 19k mil på nacken gick lådan trögt med den gamla oljan, just när den va kall som flera andra har beskrivit.

Hällde i MT90 från redline och nu växlar den som en dröm.

Så jag rekommenderar, och kan även rekommendera från andras vägnar MT90 oljan från redline, den är kalas!

VWGolIV
2007-09-19, 09:14
Har ni nån adress där ja köper mt90 oljan ?

Vilka företag säljer den ?

Jag ska också byta i golfen om några veckor. Då har den gamla rullat 1000 mil.

ypzilon
2007-09-19, 10:22
Meca säljer den, tror även Mekonomen m.fl har den i sitt sortiment.

Falcor
2007-09-19, 10:31
Har ni nån adress där ja köper mt90 oljan ?

Vilka företag säljer den ?

Jag ska också byta i golfen om några veckor. Då har den gamla rullat 1000 mil.

Byta olja i växellådan efter 1000 mil? Är inte det lite onödigt?

Gullideckel
2007-09-19, 10:53
Byta olja i växellådan efter 1000 mil? Är inte det lite onödigt?

De är nog upp till var och en...men de finns gamla trådar där "Rolle Scirocco" skriver att man ska byta växellådeolja var 1000-2000 mil..

VWGolIV
2007-09-19, 11:09
Kan kännas onödigt men efter 2 ras så gör jag det och det kostar inte så mycket...

=)

Falcor
2007-09-19, 13:03
Kan kännas onödigt men efter 2 ras så gör jag det och det kostar inte så mycket...

=)

Aah då förstår jag.... :)

Player
2007-09-19, 17:16
Någon som provat slick 50 behandlat en låda, såg att det gick att köpa till v-lådor med, är det någon som rengör lådan inna ni har i nya oljan, några bra tips skule uppskatas.

Janne.M
2007-09-19, 17:42
Någon som provat slick 50 behandlat en låda, såg att det gick att köpa till v-lådor med, är det någon som rengör lådan inna ni har i nya oljan, några bra tips skule uppskatas.

Jag har inte provat slick 50 eller Omega eller liknande växellådstillsatser, men brukar resonera så att om det skulle behövas så skulle växellådsoljetillverkarna lägga till det i sina egna oljar på en gång. Så skippa tillsatserna och byt vxllådsoljan lite oftare istället så blir det nog perffa ska du se.

Joda
2007-09-19, 18:02
Någon som provat slick 50 behandlat en låda, såg att det gick att köpa till v-lådor med, är det någon som rengör lådan inna ni har i nya oljan, några bra tips skule uppskatas.

Kör man lite hårt innan man lossar pluggen så blir ju oljan lite varmare, då rinner den ur lättare.

Avtappningspluggen innehåller en magnet. Där kan det fastna metallrester.

Att någon rengjort lådan på annat sätt har JAG aldrig hört talas om. Det blir ju inte samma typ av slagg och sot som med motoroljan.

/Johan

Fredrik_R
2007-09-25, 08:32
Återkom gärna med resultat!

/Johan
Nu har jag bytt till Penzoils Synchromesh (bil Golf VR6 -94)
Innan hade jag lite hugg ibland när man går från ettan till tvåan.
Efter bytet har jag fortfarande lite tendenser till hugg, men det verkar mindre.

mattiask
2007-09-25, 10:53
Vad ska man ha för typ av olja till en golf 2 gti 16v med kr-motorn?

Fredrik_R
2008-08-20, 23:11
Nu har jag bytt till Penzoils Synchromesh (bil Golf VR6 -94)
Innan hade jag lite hugg ibland när man går från ettan till tvåan.
Efter bytet har jag fortfarande lite tendenser till hugg, men det verkar mindre.
Det var ca ett år sedan jag hällde i denna Pennzoil Syncromesh olja.
Bilen har endast gått några hundra mil dock. Men nu har jag problem med att 5'an är trög att lägga i ibland??
Växlar man väldigt långsamt eller har rullat och ska lägga i 5'an går det inte, man måste gå via t ex 4'an och sen går 5'an i fint.

Lådan växlar fint på alla växlar annars.

Ska jag pröva Redline MT-90 istället? Fast jag vill inte att bilen blir trögväxlar när det är kallt.

znabb
2008-08-21, 07:08
Det var ca ett år sedan jag hällde i denna Pennzoil Syncromesh olja.
Bilen har endast gått några hundra mil dock. Men nu har jag problem med att 5'an är trög att lägga i ibland??
Växlar man väldigt långsamt eller har rullat och ska lägga i 5'an går det inte, man måste gå via t ex 4'an och sen går 5'an i fint.

Lådan växlar fint på alla växlar annars.

Ska jag pröva Redline MT-90 istället? Fast jag vill inte att bilen blir trögväxlar när det är kallt.

skrap eller tröga växlar skulle jag vilja påstå har med ren mekanik att göra.dvs inne i lådan eller justering av länkage,fixas inte med byte till "redline" olja....

mattiask
2008-08-21, 17:03
skrap eller tröga växlar skulle jag vilja påstå har med ren mekanik att göra.dvs inne i lådan eller justering av länkage,fixas inte med byte till "redline" olja....

Min låda skrapade när den var kall och man växlade i normalt tempo från 1an till 2an. Efter bytet till Redline-oljan (från biltemas v-lådolja) så försvann det nästan helt. Jag blev faktiskt imponerad över hur bra den oljan var.

Fredrik_R
2008-08-21, 20:09
skrap eller tröga växlar skulle jag vilja påstå har med ren mekanik att göra.dvs inne i lådan eller justering av länkage,fixas inte med byte till "redline" olja....
Så länge det är rätt olja i lådan så stämmer ju detta.

Men eftersom detta fenomen kom efter byte av olja så misstänker jag att den har något med saken att göra.

JRJ
2008-08-22, 08:13
Har inte provat Biltemas olja, men väl Redline MT90, Heavy Shockproof och MTL.
MTL funkar helt klart bäst för mig, varm som kall.

foffa2002
2008-08-23, 09:51
Jag gillade redline MTL
den är MYCKET tunnare än vad VW rekomenderar men den är tunn även vid kallstart.
Ruttna 020 och 02A kommer nog pissa den oljan på några veckor.

På högeffektsbil så dödade jag min låda direkt.




redline HEAVY shock proof

Kör på den nu
VÄLDIGT knackig vill kallstart.
Låter alltid lådan bli varm på tex strippen.
Dvs låter motorn stå och gå så värmen sprider sig ut i lådan

JRJ
2008-08-25, 07:54
Den funkar klockrent för mig iaf. Men det gäller väl att ta det lugnt innan den är varm.
Heavy shockproof gillade jag inte alls, blev extremt tungväxlad när den var kall och inte speciellt rolig när den var varm heller.

gti8v
2008-08-25, 10:17
Jag brukar använda vag:s egen olja ca 90 kr/l tyvärr så står det inte vad det är för olja på flaskorna och den är tunn.
Har märkt att jag fått flaskor med olika artikel nr till olika bilar = alltså inte samma olja i alla lådor.

foffa2002
2008-08-28, 12:37
Jag brukar använda vag:s egen olja ca 90 kr/l tyvärr så står det inte vad det är för olja på flaskorna och den är tunn.
Har märkt att jag fått flaskor med olika artikel nr till olika bilar = alltså inte samma olja i alla lådor.



brukar vara 85w-90 till 99.9%

dvs tunn vs 100w-150 eller vad banköra guckan har.