handdator

Visa fullständig version : Höjd på dragkrok för Golf 5



vfr
2016-07-08, 02:04
Skulle ni som har dragkrok på en Golf 5 kunna mäta en sak för mig? Nämligen höjden på kulan.

Alltså från centrum på kulan till en referenspunkt på bilen. Låt oss säga till höjden av skarven mellan bakstötfångaren och spoilern, alltså den skarven som går rakt igenom regplåten. Mäter man till en referenspunkt på bilen så spelar det ingen roll om bilen är sänkt, höjd (?) eller standard. Skriv också gärna vad det är för fabrikat på draget och modellnr/artikelnr om ni har det.

Och jag vill ha så många svar som möjligt. Orsaken ska jag avslöja lite senare...

Tack så mycket! :)

pudas
2016-07-08, 17:11
Nu vet jag ju inte varför frågan ställs så detta svar är kanske inte relevant!
Dragkrokens placering är styrt i ett regelverk, och att sammankoppling av bil-släp sker på användaransvar. Grunden i regelverket är att bil och släp kan sammankopplas horisontellt.
Detta gör att idealiska höjden på kroken kan skilja sig beroende på vilket släp man tänker dra, om bilen är sänkt etc.

vfr
2016-07-08, 21:00
Frågan är inte aktuell längre. En tjej ringde från dom som skulle montera dragkrok på min bil och sa att det inte funkar. Kroken hamnar för högt upp. Det kanske skulle kunna vara fabrikationsfel, menade hon. Detta var igår kväll och försent att få tag i tillverkarna. Så jag tänkte att om dom säger att det ska vara så, men den fortfarande sitter högt, så kanske man behöver beväpna sig med argument för vad som är bruklig höjd på dessa bilar.

Nu visade det sig att det inte var så dom menat. Det var inte att själva kulan hamnade för högt, utan att hållaren till det avtagbara draget (alltså den fasta delen) hamnade för högt och tog i bakstötfångaren. Eftersom jag har en special med en ombyggd R32-bakspoiler så fanns det inte plats bakom stätfångaren till det draget som var tänkt.

När jag åkte dit igen i förmiddags och vi pratade lite noggrannare om saken, så förstod jag ju vad dom menade, och vi kom fram till att det borde funka om man byter kroken till en annan modell där balken och den fasta hållaren inte är så stora. Sagt och gjort. Efter lite jobb satt det äntligen på plats. Nu blev det istället en krok av vertikal modell, typ Westfalia.