handdator

Visa fullständig version : Vad ska man säga när det är problem med lacken på helt ny bil?



Holmgren
2007-09-15, 19:40
Jag har i dagarna hämtat ut en ny bil.
Tittade int över den så noga eftersom jag körde raka vägen till recondfirman.
Han som behandlar min bil ringer och berättar att min nya bil är omlackad.
Vänster framskärm samt huven.
Han kallade även dit en mycket duktigt lackerare för att titta på bilen. han kunde till och med se vilken håll han fört sprutan på.
Det finns ett tiotal damkorn på huven samt en större grop.
Skärmen har "bara" ett större damkorn.

Nu undrar jag hur ni hade gått tillväga?
Givetvis ska jag ta upp det men hur?

P.Hagel
2007-09-15, 19:49
Åk till baka till V...o och visa upp bilen.
Årgärdar dom inte detta häv köpet.
Och köp en Passat istället.

Barbapappa
2007-09-15, 20:55
Åk tillbaks med bilen! Var det itne den som det var sån lång leveranstid på?

När jag hade min Clio Sport så träffade jag en lirare på en träff som också hade haft ett sånt problem som du med sin nya Clio Sport 192:a. Nackdelen var bara att han inte såg det förän typ nån månad efter han hämtade den. Det var riktigt ordentligt med rester från maskering i dörrgångarna, när dom hade lackat om sidan på bilen så hade dom bara täckt för dörröppningen och sprutat på och inte snyggat till efter maskeringstejpen... Kanske inte så snyggt! ;-)

Till saken hör att han jobbade på Volvo och köpte således bilen genom jobbet med de förmånerna i pris och sånt som det innebar. Det blev i vilket fall ett jäkla hallå för dom var inte alls sugna på att köpa tillbaks bilen eller ge honom en ny... Han drev det upp till ganska hög nivå inom Volvo och till sist så gav dom med sig och han fick en ny likadan bil. Sen försökte dom sälja bilen på Volvocity Torslanda aslänge men då hade väl alla som var sugna på en sån bil varnats typ, den stod där rätt länge. ;-) Det var ingen i Sverige som hade hört eller sett när den hade blivit repad eller omlackad, konstigt...

Henrik.M
2007-09-15, 21:48
Gör som hagel säger och gör det snarast.
Du har ju trots allt betalat för en ny bil och inte en omlackad nybil.
Förmodligen en transportskada som blivit åtgärdad.....och sen "glömde" dom tala om det för dig.

GTI G60
2007-09-15, 22:07
Vet inte om d bara e volvo som har dåliga lacker nu för tiden,m en tycker d blir lätt stenskott på dom...



Gör som hagel säger och gör det snarast.
Du har ju trots allt betalat för en ny bil och inte en omlackad nybil.
Förmodligen en transportskada som blivit åtgärdad.....och sen "glömde" dom tala om det för dig.

adis
2007-09-15, 23:36
Tjena Holmgren,

det var väl typiskt efter all väntan. Angående P.Hagels uppmaning att köpa en Passat istället så kan jag väl säga att DinBil i ?????? är inte så mycket bättre.

Jag hämtade ut min nya Passat (30:e maj) upptäckte jag att:

1. Paraplyn i dörren saknades.
2. Bilen stod inte i leveranshallen, utan spolades av minuten innan leveransen.
3. Rullgardinsfäste trasigt.
4. En buckla på bakluckan - såg det först på kvällen.

Kontaktade säljaren dagen efter och fick paraplyn och vi kom överens om att de återsrående punkter skulle åtgärdas. Sedan dröjde det två månader innan något hände, semestertider det kan jag ta. Det hände saker först efter att jag den 27:e juli tröttnade på att vänta och skickade ett sakligt och "laddat" mail till säljaren och försäljningschefen med krav på svar.

Säljaren ringde dagen efter och vi bokade tid för byte av fästet. Bucklan skulle åtgärdas i början av september då alla som är duktiga på karosser skulle komma tillbaka från sina semestrar, och jag köpte det.

Jag lämnar in bilen och påpekar att jag är absolut inte intresserad av en omlackering, likförbannat är bakluckans nedre del omlackerad två dagar senare. Det finns några dammkorn men som tur är färgen samma. Ni förstår vilket humör jag var på när jag upptäcker det och sedan bara för att göra saken ännu värre hittar jag lösa delar från en annan bil i kupén på min bil. Jag får civiliserat spel utanför och ringer säljaren som i sin tur skickar ut någon som skulle kolla upp detta.

Jag kommer att kräva förklaring till:
1. Varför bakluckan lacakdes om utan att först kontakta mig och förklara att det inte går att åtgärda den på något annat sätt?
2. Varför man förvarar omlackerade delar i kundernas bilar?
3. Varför har förs.chefen inte ring mig fast har har krävt det i mitt mail?

Jag har idag fyllt i enkät som Volkswagen har skickat ut till nybilsköpare. Kan något gissa hur många negativa svar jag har kryssat i !!!

Förtsättning följer..........

.......och Holmgren låt inte detta passera utan att ställa till en massa bråk.

foffa2002
2007-09-15, 23:46
HAHA så skoj *bang head*

och VW killarna här på forumet hävdar att det är just jag som har fått denna typ av problem på alla mina bilar jag köpt av Dinbil i södertälje och hammarby mm


Ge er inte !

magnusT
2007-09-16, 00:14
Troligtvis har dom en bit att köra till lackeraren, så när din vagn ändå skulle dit så passade dom på att ta med lite annat som skulle lackas. Så brukar dom göra på min vag verkstad då lackeraran finns 4mil bort.

adis
2007-09-16, 00:24
De har väl en lackeringsverkstad på plats, och sedan vad de brukar göra eller inte så skall jag inte hitta massa delar i framsätet på bilen när jag har hämtat den. Det är ingen j%&#a lagerlokal eller torkskåp jag har köpt. Isåfall skall jag ha betalt för att dem använder min bil för att förvara saker i.

Det har luktat lack i bilen i en vecka.

Marcus
2007-09-16, 01:56
Varför fortsätter ni handla hos Din Bil?

Basti
2007-09-16, 08:07
Tjena Holmgren,

det var väl typiskt efter all väntan. Angående P.Hagels uppmaning att köpa en Passat istället så kan jag väl säga att DinBil i ?????? är inte så mycket bättre.

Jag hämtade ut min nya Passat (30:e maj) upptäckte jag att:

1. Paraplyn i dörren saknades.
2. Bilen stod inte i leveranshallen, utan spolades av minuten innan leveransen.
3. Rullgardinsfäste trasigt.
4. En buckla på bakluckan - såg det först på kvällen.

Kontaktade säljaren dagen efter och fick paraplyn och vi kom överens om att de återsrående punkter skulle åtgärdas. Sedan dröjde det två månader innan något hände, semestertider det kan jag ta. Det hände saker först efter att jag den 27:e juli tröttnade på att vänta och skickade ett sakligt och "laddat" mail till säljaren och försäljningschefen med krav på svar.

Säljaren ringde dagen efter och vi bokade tid för byte av fästet. Bucklan skulle åtgärdas i början av september då alla som är duktiga på karosser skulle komma tillbaka från sina semestrar, och jag köpte det.

Jag lämnar in bilen och påpekar att jag är absolut inte intresserad av en omlackering, likförbannat är bakluckans nedre del omlackerad två dagar senare. Det finns några dammkorn men som tur är färgen samma. Ni förstår vilket humör jag var på när jag upptäcker det och sedan bara för att göra saken ännu värre hittar jag lösa delar från en annan bil i kupén på min bil. Jag får civiliserat spel utanför och ringer säljaren som i sin tur skickar ut någon som skulle kolla upp detta.

Jag kommer att kräva förklaring till:
1. Varför bakluckan lacakdes om utan att först kontakta mig och förklara att det inte går att åtgärda den på något annat sätt?
2. Varför man förvarar omlackerade delar i kundernas bilar?
3. Varför har förs.chefen inte ring mig fast har har krävt det i mitt mail?

Jag har idag fyllt i enkät som Volkswagen har skickat ut till nybilsköpare. Kan något gissa hur många negativa svar jag har kryssat i !!!

Förtsättning följer..........

.......och Holmgren låt inte detta passera utan att ställa till en massa bråk.


Det är detta jag menar, det blir aldrig bra hur dem än gör, dem säger att dem är duktiga osv. blir som vanligt skit av det när dem skall lacka om, blir aldrig desamma som original....När det gäller nya bilar som är skadade i transporten skullle man fått nya delar lackade från fabriken istället för nåt ihopaslarvat här hemma.

Holmgren
2007-09-16, 11:14
Jag kommer INTE godkänna att min huv och skärm lackas om här hemma.
Jag ska ha nya delar från Volvo i Göteborg.

Gullideckel
2007-09-16, 11:23
Min Citroën C1 har skitdålig lack på ena A-stolpen..har inte brytt mig om det eftersom de endast är leasingbil..:-/

..men i ditt fall hade jag försökt få till nedsättning av priset/alt. annan ny bil.

Lycka till!

Ps. Du kan ju alltid "hota" med att göra som P.Hagel skriver. Ds.

P.Hagel
2007-09-16, 11:32
Tjena Holmgren,

det var väl typiskt efter all väntan. Angående P.Hagels uppmaning att köpa en Passat istället så kan jag väl säga att DinBil i ?????? är inte så mycket bättre.

Jag hämtade ut min nya Passat (30:e maj) upptäckte jag att:

1. Paraplyn i dörren saknades.
2. Bilen stod inte i leveranshallen, utan spolades av minuten innan leveransen.
3. Rullgardinsfäste trasigt.
4. En buckla på bakluckan - såg det först på kvällen.

Kontaktade säljaren dagen efter och fick paraplyn och vi kom överens om att de återsrående punkter skulle åtgärdas. Sedan dröjde det två månader innan något hände, semestertider det kan jag ta. Det hände saker först efter att jag den 27:e juli tröttnade på att vänta och skickade ett sakligt och "laddat" mail till säljaren och försäljningschefen med krav på svar.

Säljaren ringde dagen efter och vi bokade tid för byte av fästet. Bucklan skulle åtgärdas i början av september då alla som är duktiga på karosser skulle komma tillbaka från sina semestrar, och jag köpte det.

Jag lämnar in bilen och påpekar att jag är absolut inte intresserad av en omlackering, likförbannat är bakluckans nedre del omlackerad två dagar senare. Det finns några dammkorn men som tur är färgen samma. Ni förstår vilket humör jag var på när jag upptäcker det och sedan bara för att göra saken ännu värre hittar jag lösa delar från en annan bil i kupén på min bil. Jag får civiliserat spel utanför och ringer säljaren som i sin tur skickar ut någon som skulle kolla upp detta.

Jag kommer att kräva förklaring till:
1. Varför bakluckan lacakdes om utan att först kontakta mig och förklara att det inte går att åtgärda den på något annat sätt?
2. Varför man förvarar omlackerade delar i kundernas bilar?
3. Varför har förs.chefen inte ring mig fast har har krävt det i mitt mail?

Jag har idag fyllt i enkät som Volkswagen har skickat ut till nybilsköpare. Kan något gissa hur många negativa svar jag har kryssat i !!!

Förtsättning följer..........

.......och Holmgren låt inte detta passera utan att ställa till en massa bråk.


Efter alla år jag jobbat på VAG.
Så kan jag rekomendera att åka till en mindre VW handlare och köpa bil.

Och till dom som trots allt köper bil på "varför köpa bil här" (läs din bil).
Så borde väl ALLA lärt sig att dom håller låg profil mot privatkunder.

Spelar du Golf,äger mängder med företag,mutar säljaren med dyra resor gentemot ett bilköp.

Så är det dom säljaren prioriterar.

Har själv jobbat på försäljningen på VAG.

Som ett ex.på Volvo:

Här i Uddevalla har dom en kanonbra försäljnings kår.
Men sedan så fallerar resten.

Kunder överger märkes verkstaden för att åka till en mindre verkstad.
Detta beror just på i många fall som Holmgrens.
En dålig start på en bilaffär blir aldrig en långvarigt förhållande.

Jag köpte tyvärr en beg.Passat på just "dinbil" i sisjön-GBG.

Säljaren var/är kanon bra att göra med.
Men verkstaden förstörde just min bil.

Eftersom man själv har jobbat på VAG,så kunde man påpeka vilka brister och fel dom gjort på min bil inann leverans.

Ett misstag dom surt fick pröjsa 40.000:- för innan jag var nöjd.

Men när det gäller just lackering av en bil,så är det ju bättre av säljaren att erkänna misstaget och kolla av med kunden innan leverans.
Att när man säljer en bil,så går igenom bilen med säljaren inann leverans.
Jag VET att det finns seriösa säljare som går igenom bilen inann leverans.

Thomas på Blennermarks i Uddevalla är ett seriöst exempel.
Stefan Engberg i trollhättan lokaså på Blennermarks.

Så stå på dig Holmgren,ge dig inte i detta bekvämma samhälle.

Men inställningen på bilfirman:Äch den skall ändå gå som tjänstebil och säljas på kvarndammen om 2-3år.

Holmgren
2007-09-16, 12:40
P.Hagel:
Jag kommer stå på mig var så säker.
Hör av mig när jag vet något mer om hur det kommer gå.

ypzilon
2007-09-16, 13:53
Alla biltillverkare har egna mallar för vilka lackskador/defekter som godkänns.
Hos t ex Landrover (prisklass 400-1200k) så godkänns defekter som t ex lackdamm inte syns på en meters avstånd såvida det inte är mer än fem stycken inom en kvadrat decimeter. Det är på A-ytor, på B-, C-, D- och E-ytor är kraven ännu lägre.

Cullberg
2007-09-16, 14:00
Finns inget att tvkea på, En ny bil skall INTE vara omlackad under några som helst omständigheter! Nya delar får dom allt fixa framm, hoppas det löser sig bra!

Joda
2007-09-16, 14:08
Kompisens farsa fick en omlackad bil när han köpte ny. Detta upptäcktes någon månad efter bilköpet. Det gick såpass långt att det fick rådfråga lagens långa arm, eller om det var kommunens konsumetrådgivare. Bilfirman gav då med sig och han fick en helt ny bil.

Incidenten ägde rum för 6 månader sedan ungefär.

/Johan

ypzilon
2007-09-16, 14:23
Finns inget att tvkea på, En ny bil skall INTE vara omlackad under några som helst omständigheter! Nya delar får dom allt fixa framm, hoppas det löser sig bra!

Tro inte att alla nya bilar inte är omlackade! Vad tror Ni att de gör om det skulle ske en liten skada på t ex taket? Tror ni att de skickar tillbaka bilen till fabriken och de plockar ner den i delar, plockar av taket och ställer den i linen så att robotarna svetsar dit ett nytt tak och bilen går vidare till lack-robotarna? Och sedan kommer tomten och påskharen och kör hem bilen till Er... =P

Även om bara en kofångare eller framskärm skulle skadas så levereras de olackades och skickas till lack av antingen ÅF elller en PDI-anläggning.

Givetvis ska man inte acceptera att en del av en yta lackats, men att kräva att en bil inte är omlackad, det går inte. Eller ska tillverkaren slänga en bil som har lackdamm?

Joda
2007-09-16, 14:28
Tro inte att alla nya bilar inte är omlackade! Vad tror Ni att de gör om det skulle ske en liten skada på t ex taket? Tror ni att de skickar tillbaka bilen till fabriken och de plockar ner den i delar, plockar av taket och ställer den i linen så att robotarna svetsar dit ett nytt tak och bilen går vidare till lack-robotarna? Och sedan kommer tomten och påskharen och kör hem bilen till Er... =P

Även om bara en kofångare eller framskärm skulle skadas så levereras de olackades och skickas till lack av antingen ÅF elller en PDI-anläggning.

Givetvis ska man inte acceptera att en del av en yta lackats, men att kräva att en bil inte är omlackad, det går inte. Eller ska tillverkaren slänga en bil som har lackdamm?


Du har faktiskt HELT rätt!!!!

Det tråkiga är att det inte verkar skötas snyggt. Arbetet ska vara väl utfört så klart. I kompisens farsas fall så var det många lögner och undanflykter inblandade. Tråkigt!!

adis
2007-09-16, 17:06
Nästa gång jag köper ny bil så kommer jag att ta ledigt och inspektera bilen i timmar, det kan jag lova.

Servicen kommer jag att göra på en "familjeverkstad" som för ett år sedan köpte in nödvändig utrustning för att serva VAG bilar!!!

VWGolIV
2007-09-16, 18:14
Skulle ja vilja köpa en bil som är omlackerad så gör ja ju det via annons på blocket m.m.

Men väljer ja nu att spendera mellan 300 - 400 tusen kronor på en ny bil så ska den då rakt inte vara omlackerad. Skulle sedan bilen vara skadad vid transport så får man ju fixa fram nya åkare m.m som kan hantera transportskador.

Har själv varit med nere i Malmö och lastat av nya bilar, dvs diverse nya mercedes, ford, volkswagen, audi, mustang m.m och efter den behandlingen de bilarna fick så känner jag att ja nog hellre hämtar hem bilen själv.

Jag har sett hur personerna kör nya bilar och hur de sköts.
Att det blir transportskador förstår ja helt då de inte hanteras väldigt bra.

Hoppas det löser sig för dig holmgren...Lider med dig trots att det inte är en VW bil du köpt.

Henrik.M
2007-09-16, 18:26
Jag har sett hur personerna kör nya bilar och hur de sköts.
Att det blir transportskador förstår ja helt då de inte hanteras väldigt bra.

En orsak till transportskador kan vara att bilfabrikanten packar sina bilar för tätt på ex tågvagnar/biltransporter , detta för att vinna ekonomiskt på att få med 1 eller 2 bilar extra på tåget/biltransporten. (Tåget snackar i 1bil extra på tågvagnen x antalet tågvagnar = Blir många bilar extra).
Om vi nu leker med tanken att det fraktas fler hundra tusen bilar med tåg/biltransport från ex tyskland , så blir vinsten för bilfabrikenaten enorm om han med hjälp av att packa 1-2 bilar extra på ett ex tåg/biltransport får ner transportkostnaden från fabriken. (Kostar i runda slängar ca 10.000:- per bil att frakta från tyskland och hit upp till norrland).

Min personliga teori.

Hur som helst skulle jag aldrig acceptera en skadad bil om jag lagt ner flera hundra tusen på den.
Då får folk tycka vad dom vill......man köper inte bara en bil man köper även en upplevelse , vilket det är att få ta emot sin nya bil då ska den vara tipp-topp i mina ögon.
Spelar det ingen roll om det är en fiat eller vw.

Jag hade krävt förklaring och åtgärd.
Det som gör mig mest sur är när det mörkas , bättre att vara ärlig och "ta tjuren vid hornen" om något är galet.

ypzilon
2007-09-16, 19:50
Sedan att bilar körs av transportbåtarna av 20-åringar som har det som extrajobb och som dessutom får gå hem med full betalning så fort båten är avlastad hjälper inte till att minska skadorna.

Att nya bilar kan vara omlackade, det går inte att komma ifrån. Dock så ska man ju inte godta ett dåligt jobb, oavsett om det är fabrikslacken eller ett åtgärdat fel.
Sedan spelar ju inte ingen roll om bilen kostar 150k eller 1,5M, man köper en så dyr bil man har råd med, en fiat är lika dyr för en del som en porsche är för andra...

Marcus
2007-09-16, 21:29
Får man avdrag på priset om man hämtar sin nya VW själv i Wolfsburg? Annars stoppar ju återförsäljaren upp till 10 000 kr i egen ficka, enligt Henriks uppgifter...

Henrik.M
2007-09-16, 22:27
Får man avdrag på priset om man hämtar sin nya VW själv i Wolfsburg? Annars stoppar ju återförsäljaren upp till 10 000 kr i egen ficka, enligt Henriks uppgifter...

Hur kunde du vända det till det helt plötsligt?
Fraktkostnaden är ju inbakad i nybilspriset som generalagenten har satt....liksom div importavgifter etc.
Åf har ju inget med nybilspriset att göra.

Dock har jag läst att man får rabbat om man hämtar bilen på Autostadh ur glastornet. (Sen om det verkligen är så , låter jag vara obekräftat).

För det andra var det min personliga teori om hur en ev transporskada uppkommer.

Vi frångick ämnet men jag blev bara fundersam över hur mitt inlägg kunde vinklas så konstigt.

Mawe
2007-09-16, 22:53
Sedan att bilar körs av transportbåtarna av 20-åringar som har det som extrajobb och som dessutom får gå hem med full betalning så fort båten är avlastad hjälper inte till att minska skadorna.


Du kan det där med att generalisera men har du verkligen jobbat på en sån arbetsplats så du vet hur det går till? Där jag jobbade hände det ytterst sällan att någon bil skadades, och då var det inte av 20-åringar som fick full betalning efter att båten var färdiglossad...

Bilarna på tågen lastas genom att en person står framför bilen när den andre parkerar den och ser till så att man inte kör emot något, så det fungerar bra utan att någon bil skadas, men klart det kan ju hända. Skadorna kan ske på många ställen.. det kan vara en lång transport till din bil ju..

VWGolIV
2007-09-16, 23:08
Jag har varit och hjälp till att lasta av bilar från kontainers.
Där man sedan flyttat bilarna för att lastas om på lastbilar och tåg.

Den gången jag gjorde det så körde vissa personer som om de vore rallybilar.
Det hände någon skada och detta rättades nog till senare innan leverans.

Hade jag fått bestämma på den arbetsplatsen så hade personerna som kört
bilarna fått betala dyrt. Jag själv körde av bilen som om den var värd flera miljoner, dvs tog det väldigt lugnt.

Hade alla gjort som jag gjorde så hade det inte funnits några transportskador.
Dock handlar mycket om tid också. Dvs tid är pengar.

Holmgren
2007-09-17, 01:40
Hur min skada har kommit upp vet jag inte än men det vill jag ha reda på.
Men kom just på att jag inte betalt bilen än....
Fick nämligen bilen på faktura. Känns som en ganska bra hållhake på att få bilen fixad.... :) Men om det är rätt att göra på det sättet det vet jag inte.
Ska åka in på tisdag och prata med dom samt visa upp bilen.

VWGolIV
2007-09-17, 08:29
Ja det är helt rätt att göra så, jag hade gjort det.

Dock om du vill vara förberedd så ta kontakt med din konsumentrådgivare eller vad det nu hette i din kommun och diskutera saken.
Det är ifall du skall gå vidare med problemet ifall det inte löser sig hos Volvo.
Tex skicka till ARN m.m.

Men du ska också tänka på att betalar du inte en faktura så kan det gå till inkasso och sen kronofogden...

Marcus
2007-09-17, 09:58
Hur kunde du vända det till det helt plötsligt?
Fraktkostnaden är ju inbakad i nybilspriset som generalagenten har satt....liksom div importavgifter etc.
Åf har ju inget med nybilspriset att göra.

Dock har jag läst att man får rabbat om man hämtar bilen på Autostadh ur glastornet. (Sen om det verkligen är så , låter jag vara obekräftat).

För det andra var det min personliga teori om hur en ev transporskada uppkommer.

Vi frångick ämnet men jag blev bara fundersam över hur mitt inlägg kunde vinklas så konstigt.

Det kan väl inte vara så svårt att lista ut hur jag fick till det där? Du skriver ju att fraktkostnaden för att skicka en VW till Norrland är ca 10 000 kr. Mig veterligen kostar en VW i princip lika mycket i hela Sverige även om kampanjer kan förekomma. Detta måste ju innebära att NÅGON (åf eller generalagent kan kvitta för mig) tjänar mer på att kränga bilar i Skåne än i Norrland. Om jag då hämtar en bil själv nere i Wolfsburg (på andra sidan sjön), då borde jag få bilen billigare eftersom jag gör det jobb som VW annars måste köpa in. Alltså kan man förvänta sig ett avdrag på ca 10 000 kr eller den transportkostnad min hemort genererar.

Beträffande avlastning av nya bilar i Trelleborg: Även jag har sett hur det går till, det körs rally med din nya bil. Man har noll respekt för andras saker. Visst kan det finnas undantag men om 90% av de man ser beter sig som svin så åker tyvärr resten med på samma tåg. Har även noterat samma sak när bilarna lastas av från lastbil hos åf. Rally igen, maxvarv och allmänt oblygt beteende. Sanslöst.

ypzilon
2007-09-17, 12:10
Du kan det där med att generalisera men har du verkligen jobbat på en sån arbetsplats så du vet hur det går till? Där jag jobbade hände det ytterst sällan att någon bil skadades, och då var det inte av 20-åringar som fick full betalning efter att båten var färdiglossad...

Bilarna på tågen lastas genom att en person står framför bilen när den andre parkerar den och ser till så att man inte kör emot något, så det fungerar bra utan att någon bil skadas, men klart det kan ju hända. Skadorna kan ske på många ställen.. det kan vara en lång transport till din bil ju..

Jag JOBBAR på en sådan arbetsplats i dagsläget, sitter och skriver på jobbet...
Själv lastar på aldrig av några bilar, men jag känner folk som gör/gjort det, har sett skadorna som uppstått.

Gäller främst avlastning från båtar, men även in/utkörnign ur hallar samt lastning på tåg...

Givetvis kan jag bara svara för den hamnen jag är i kontakt med och vet inte det sköts på andra håll i landet, men folk verkar ju tyvärr ha sett/upplevt samma sak på andra ställen...

R.Grönberg
2007-09-17, 12:57
Jag har varit och hjälp till att lasta av bilar från kontainers.
Där man sedan flyttat bilarna för att lastas om på lastbilar och tåg.

Den gången jag gjorde det så körde vissa personer som om de vore rallybilar.
Det hände någon skada och detta rättades nog till senare innan leverans.

Hade jag fått bestämma på den arbetsplatsen så hade personerna som kört
bilarna fått betala dyrt. Jag själv körde av bilen som om den var värd flera miljoner, dvs tog det väldigt lugnt.

Hade alla gjort som jag gjorde så hade det inte funnits några transportskador.
Dock handlar mycket om tid också. Dvs tid är pengar.


Det är ju oxå fel. Om alla kört som du gjorde så hade inte några skador hänt. Klart som fan det kan. Kan ske skador även om man är duktig och försiktig. Alla är väl ffs en människa och kan göra fel.
Har inte en aning om hur det går till med utlassning eller inlassning.
Men tycker verkligen det är fel att dra alla yngre över en kant?`
Vi som är lite yngre, ska vi inte ha ngt jobb innan vi passerat 40 då eller?
Tog 40 just som ett exempel.
Självklart är det ju fel att bilarna inte är ordentligt åtgärdade när dom levereras iaf, som ngn skrev så kan dom ju inte skicka tillbaka en bil för det är en liten bula ngnstans men då får dom ju se till att fixa det så det inte går att se det.

Wargen023
2007-09-17, 16:27
Skulle ja vilja köpa en bil som är omlackerad så gör ja ju det via annons på blocket m.m.

Men väljer ja nu att spendera mellan 300 - 400 tusen kronor på en ny bil så ska den då rakt inte vara omlackerad. Skulle sedan bilen vara skadad vid transport så får man ju fixa fram nya åkare m.m som kan hantera transportskador.

Har själv varit med nere i Malmö och lastat av nya bilar, dvs diverse nya mercedes, ford, volkswagen, audi, mustang m.m och efter den behandlingen de bilarna fick så känner jag att ja nog hellre hämtar hem bilen själv.

Jag har sett hur personerna kör nya bilar och hur de sköts.
Att det blir transportskador förstår ja helt då de inte hanteras väldigt bra.

Hoppas det löser sig för dig holmgren...Lider med dig trots att det inte är en VW bil du köpt.

Håller med en ny bil SKA vara perfekt även om den är omlackad så ska det inte gå att upptäcka med ett mänskligt öga ens om man jobbar som lackerare. Går det inte att lacka om en bil så INGEN människa märker det ja då är svaret enkelt man kan inte sälja en omlackerad bil till fullt pris.

Jag skulle defitivt kräva kraftigt prisavdrag eller en annan bil alternativt häva köpet och beställa något annat. Jag tror att du med gott samvete kan innehålla betalning. Du har ju inte fått det du beställt och jag tror att det finns stöd i lagen för att inte betala förrän du fått en felfri vara.

Hoppas allt går vägen!

adis
2007-09-22, 00:16
Nu är bilen hemma igen, och jag är 100%-igt nöjd!

Jag lämnade in bilen i tisdags för att se om de kunde polera upp lacken men tyvärr gick det inte. Bilen skickades ännu en gång på lackering men blev inte heller perfekt denna gången.

Jag pratade idag med försäljningschefen innan jag hämtade ut bilen och lösningen blev istället att jag fick en helt ny baklucka till min bil (från en annan helt ny likadan bil). Jag är mycket nöjd med hur det hela slutade även om det har tagit sin tid.

Problemen är ur världen, bilen är i toppskick och jag har fått i alla dessa dagar köra i en EOS 2.0T DSG och Touran 170 TDI DSG. Mycket trevliga bilar för övrigt. Frun har förövrigt fastnat för EOS:en.

Ett stort tack till säljaren och försäljningchefen som har engagerat sig i detta så att jag är nöjd och saken är glömd.

Holmgren, hur går det med ditt case hos Volvo???

Basti
2007-09-22, 08:02
Nu är bilen hemma igen, och jag är 100%-igt nöjd!

Jag lämnade in bilen i tisdags för att se om de kunde polera upp lacken men tyvärr gick det inte. Bilen skickades ännu en gång på lackering men blev inte heller perfekt denna gången.

Jag pratade idag med försäljningschefen innan jag hämtade ut bilen och lösningen blev istället att jag fick en helt ny baklucka till min bil (från en annan helt ny likadan bil). Jag är mycket nöjd med hur det hela slutade även om det har tagit sin tid.

Problemen är ur världen, bilen är i toppskick och jag har fått i alla dessa dagar köra i en EOS 2.0T DSG och Touran 170 TDI DSG. Mycket trevliga bilar för övrigt. Frun har förövrigt fastnat för EOS:en.

Ett stort tack till säljaren och försäljningchefen som har engagerat sig i detta så att jag är nöjd och saken är glömd.

Holmgren, hur går det med ditt case hos Volvo???


Klockren lösning för din del, kunde ju inte bli bättre.

Megapolaren
2007-09-22, 18:11
Att bero på buskörning med leveransbilar; Efter att ha arbetat på en av landets större bilfabriker så har jag förstått det som att nya bilar idag har ett "leveransläge" inprogramerat, det skall innan kundleverans inte gå att köra hur fort som helst. I vart fall var ett sådant system planerat. Det kanske kan vara något...

Annars är det nog inte alls ovanligt att bilar omlackeras redan på fabriken. Man kasserar ju inte en bil som har ett dammkorn på höger skärm, den lackas om. Men det är ju ingen ursäkt, det skall ju vara lika bra.

Vi lät familjens Golf IV bli omlackerad i fronten för något år sedan. Idag kryper rosten snabbt i båda framskärmarna. Att omlackera är sällan någon höjdare...

ypzilon
2007-09-22, 18:32
Landrover i transportläge går bara i 40km/h, dels för att förhindra buskörning mellan leden, men främst som stöldsäkerhet. Det är lättare att bygga grindar som står pall för 40km/h och lättare att komma ifatt vid en ev. biljakt... =)

Det är inte så många märken som har det än, men det kommer nog mer och mer.

lilliedahl
2007-09-22, 20:09
fick min nya cross touran igår, upptäckte en liten defekt i lacken i hallen, liten men dock en skada, dom skulle försöka polera bort den, men gick det inte så skulle dom lacka om bakluckan....... inte kul..... så vi får se hur det blir, inte kul att börja med en om lack....
janne

Holmgren
2007-09-24, 07:16
Jag ska prata med dom idag. Men är övertygad om att det kommer lösa sig.
Vi har köpt strax över 10 bilar utav dom och vi är i tagen att beställa 2-3 bilar nu med.
Tror inte dom vill missa dom bilarna eftersom dom är fullsmetade med utrustninge.
Men vi får se vad som händer.

adis
2007-09-24, 10:47
Vi håller tummarna!!!

adis
2007-09-28, 01:14
För att avsluta min del av historien i denna tråd vill jag skriva några avslutande rader.

I onsdags lämnade jag in bilen på nytt hos Volkswagen i Akalla, men denna gång var det en extraordinär inlämning. Volkswagen i Akalla har låtit Mr.Cap lackförsegla min bil som nu är i det skick jag ville ha den.

Jag vill framföra ett extra tack till Patrik Welander och Per Ronder som har bemött och lyssnat på mig samt agerat på ett professionellt sätt.

Holmgren
2007-09-28, 03:26
Skönt att det slutade väl för dig adis.
Här är finns det inga nyheter men troligtvis får jag reda på lite mer idag fredag.
Ska bli spännande att höra vad dom säger.