handdator

Visa fullständig version : Kopplingen är seg tillbaka upp Golf Mk5 R32



koppis
2016-07-06, 18:28
Bilen:
Golf MK5 R32 -05
15500km

Hej.

Jag har ett litet problem. Det är så att kopplingspedalen är seg upp igen efter att man tryckt ner den men inte hela vägen. Problemet som jag upplever det är att från nertryckt till 50% uppe/tillbaka då känns det bra men den sista biten från 50% - 100% tillbaka är den skitseg. Det är till och med så att foten lättar från pedalen och "smackar till" skon på undersidan.

Det är inte alltid den beter sig så extremt seg men nog är den seg varje gång den ska tillbaka.

Lämnade in den på VW-verkstad som konstaterade att felet är:
1. Kopplingsslavcylinder
2. Gammal bromsvätska - den va lite tjockare och mer trögflytande.

Sagt och gjort så fick dom byta dessa. Men problemet återstår.
Det har blivit väldigt lite bättre men det är fortfarande lite läskigt å köra för det känns som kopplingen kommer gå sönder när som helst.


Så min fråga till er är helt enkelt: Vad tror ni det kan vara för fel?

ps. Detta va inget klagomål till verkstaden. Men jag vill ju att min bil ska fungera:(

anri52
2016-07-06, 21:33
Hej :) Detta kan du testa har gjort detta själv på min bil känns som en helt ny koppling. http://www.vwroc.com/forums/topic/12185-tutorial-clutch-delay-valve-removal-manual-cars/

koppis
2016-07-06, 22:19
Aha! Jag hade ingen aning om att det satt en sån på bilen, eller ens att det existerade.
Då kan jag förstå varför kopplingen beter sig lite olika beroende på hur snabbt/sakta man släpper upp kopplingen.

Jag får tacka för svaret och ta en rejäl funderare på om jag vågar göra det där. Är lite rädd att hålla på med kopplingar tyvärr. Man vill ju inte bli stående för att man själv varit en klant och gjort fel.:)

boster
2016-07-07, 12:25
http://www.ebay.co.uk/itm/6-Speed-Clutch-Bleeder-Block-2-0T-VW-Golf-MK5-Audi-A3-A4-Seat-Skoda-AL0041-/252046038788?hash=item3aaf1d5704:g:Mt4AAOSweW5VaCS ~

Albino12373
2016-07-07, 13:59
Bilen:
Golf MK5 R32 -05
15500km

Hej.

Jag har ett litet problem. Det är så att kopplingspedalen är seg upp igen efter att man tryckt ner den men inte hela vägen. Problemet som jag upplever det är att från nertryckt till 50% uppe/tillbaka då känns det bra men den sista biten från 50% - 100% tillbaka är den skitseg. Det är till och med så att foten lättar från pedalen och "smackar till" skon på undersidan.

Det är inte alltid den beter sig så extremt seg men nog är den seg varje gång den ska tillbaka.

Lämnade in den på VW-verkstad som konstaterade att felet är:
1. Kopplingsslavcylinder
2. Gammal bromsvätska - den va lite tjockare och mer trögflytande.

Sagt och gjort så fick dom byta dessa. Men problemet återstår.
Det har blivit väldigt lite bättre men det är fortfarande lite läskigt å köra för det känns som kopplingen kommer gå sönder när som helst.


Så min fråga till er är helt enkelt: Vad tror ni det kan vara för fel?

ps. Detta va inget klagomål till verkstaden. Men jag vill ju att min bil ska fungera:(
Tjenare, om jag förstår det rätt så är det ungefär samma sak som hänt med min r32 mk5 ca 20k mil.

Ibland! Men nästan bara efter rejäla gaspådrag och när man varit uppe i lite varvtal så fastnar kopplingen typ precis där den slutar att ta.

Dvs. Om jag puttar till den från undersidan så känner man att den åker upp någon cm eller två till.

Vet ej om detta kanske är vanligt för r32an efter ett antal mil?

Någon som vet om man borde vara orolig?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

koppis
2016-07-07, 19:40
Tjenare, om jag förstår det rätt så är det ungefär samma sak som hänt med min r32 mk5 ca 20k mil.

Ibland! Men nästan bara efter rejäla gaspådrag och när man varit uppe i lite varvtal så fastnar kopplingen typ precis där den slutar att ta.

Dvs. Om jag puttar till den från undersidan så känner man att den åker upp någon cm eller två till.

Vet ej om detta kanske är vanligt för r32an efter ett antal mil?

Någon som vet om man borde vara orolig?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Precis så är min också. Men min behöver jag inte putta från undersidan utan den kommer upp helt men man får inte ha bråttom. Lite ironiskt kanske.

Kanske kan va värt å köpa en såndär ventil från e-bay som blev länkad till här ovan så slipper man ha sönder den som sitter på.

Jag är lite orolig men sen om det är nödvändigt eller ej har jag ingen aning om. Kopplingar och jag är inte goda vänner.

UPPDATERING: Har lagt en beställning så får se om den dyker upp.

anri52
2016-07-07, 20:55
Här kan du se hur man gör.... med speed bledder ( backventil) så är det ett enkelt jobb. Se till å köp bromsvätska https://youtu.be/nLM7EoE8tO8

koppis
2016-07-08, 00:15
Den youtubevideon är klockren. Läste guiden lite snabbt innan och det såg ut att va lite halvbökigt. Men efter att ha kollat på klippet känner jag mig mer bekväm i att testa det här när den kommer.

Såg att den hade en backventil så att man kunde lufta kopplingen själv. Jag undrar lite om man inte måste lufta hela systemet endå eftersom det kommer in luft åt bägge håll när man tar bort den gamla. Eller räcker det verkligen med att öppna nippeln på ventilen och pumpa lite? Ja, och självklart hålla koll på vätskenivån i behållaren.

anri52
2016-07-08, 01:40
När du tar bort clipsen samt Clutch Bleeder blocket kommer det inte rinna speciellt mycket bromsvätska
men det kan va bra att ha någon trasa under.. byt sedan de små o-ringarna montera ditt nya enheten
när detta är gjort fyll bromsvätskebehållaren till max sen är det bara pumpa upp och ner sakta, lättast
är det om någon pumpar och du skruvar upp speed bleedern och ser när bubblorna först kommer för att
sedan bli en jämn ström av bromsvätska då är det bara skruva åt bleedern.Om du vill lufta någon extra gång se till att du har vätska i behållaren.

koppis
2016-07-12, 19:31
Fick hem den lilla grejen idag. Nu behöver jag bara försöka trolla fram lite tid att byta den också.
Uppdaterar sen när den är bytt och testad.