handdator

Visa fullständig version : Airbaglampan lyser, VW transporter T5. Vad göra?



good.fidelity
2016-06-25, 10:36
Min VW T5 transporter har en Airbaglampa som lyser.

Den har blivit nollad av verkstad ett par gånger men tänds vid tillfälle igen.

Jag har efter att ha läst ett gäng trådar antagit att detta är på grund av glappkontakt någonstans i systemet.

På personbilarna så finns kontakter under sätet som glappar, men jag vet inte vilka det är på min 3-sätes transporter.

Jag har också listat ut att det finns någon form av släpring/kontaktring i ratten som kan vara ett problem men är osäker på hur jag felsöker den?

Jag är väldigt tacksam om någon kan vägleda mig till de kontakter som man skall kolla på just min bil. Det sitter en stor klump med kontakter under passagerarsätet (bagagerummet under sätet) och detta känns som ett naturligt ställe för fukt och fysiska påfrestningar från saker som skramlar runt där nere. Är det någon av dem?

Tacksam för svar!

//GF

BjornL
2016-06-25, 20:19
Jag har för mig att det är gula kablar och kontakter till airbagsystemet.

good.fidelity
2016-06-26, 01:03
OK, skall kolla.

Det sitter en lapp på instrumentpanelen att Airbag på passagerarsidan är ur fuktion. Tänker att den blivit bortkopplad för bilbarnstol.

Läste också i manualen att detta gör att lampan lyser i panelen. Kan detta vara riktigt?

Hur dekativeras airbag på denna bil? Jag har inte hittat något vred med nyckellås eller liknande som det är på vissa bilar. Måste man in i elektroniken med en dator?

//GF

vfr
2016-06-26, 07:39
Det är värt att kolla upp. Om det bara sitter en lapp, så låter det nästan som att det gjorts en fulurkoppling där man bara dragit ur sladden utan att sätta något som återställer felkoden. Jag vet inte hur det brukar göras på VW-bilar utan nyckelurkoppling, men i många fall så ersätter man airgaben med ett motstånd för att elektroniken fortarande ska tro att det sitter en airbag där.

Är det en "ny" bil för dig? Det låter som att det är flera konstigheter på en gång nu, av dina trådar att döma.

good.fidelity
2016-06-26, 23:42
Det är värt att kolla upp. Om det bara sitter en lapp, så låter det nästan som att det gjorts en fulurkoppling där man bara dragit ur sladden utan att sätta något som återställer felkoden. Jag vet inte hur det brukar göras på VW-bilar utan nyckelurkoppling, men i många fall så ersätter man airgaben med ett motstånd för att elektroniken fortarande ska tro att det sitter en airbag där.

Är det en "ny" bil för dig? Det låter som att det är flera konstigheter på en gång nu, av dina trådar att döma.

Det kan stämma det du nämner med motståndet, jag har sett det också när jag googlat på alla VW forum. Men samtidigt så står det i manualen att den lampan kan tändas när en airbag är urkopplad. Bilen är fullservad hos auktoriserad handlare sedan ny (en ägare) och det sitter en klistermärke på instrumentpanelen med texten att airbag är "ur funktion". (konstigt sätt att uttrycka det, borde stå "urkopplad")

Det är helt riktigt en "ny" bil. Den nyaste jag någonsin ägt =) Köpte den och fick ett fint pris, visste om alla felen när jag köpte den men vet också att det mesta går att fixa själv ganska enkelt. Jag är också ganska pedant så jag vill att allt skall funka, eller att jag iallafall skall veta vad som är fel.

Supertacksam för all input man får på forumet. Verkar som de mesta är standardfel på dessa bilar.

//GF

golf666
2016-06-28, 17:20
läs av felkoder och kolla vilken utav airbags sensorer osv den indikerar på!
Därefter är de lättare att hjälpa dig :)

good.fidelity
2016-07-15, 16:30
läs av felkoder och kolla vilken utav airbags sensorer osv den indikerar på!
Därefter är de lättare att hjälpa dig :)

Har öppnat upp instrumentpanelen på passagerarsidan, noterade där att det är en gul kontakt som inte är fastmonterad (hopkopplad) så jag antar att det har med den att göra.

Det sitter klistermärken på instrumentpanelen att airbag är frånkopplad så jag får anta att det hänger ihop.

Hur skall jag gå tillväga när jag kopplar ihop det? Är det bara att köra på? Eller skall jag koppla lös batteriet eller genomföra andra ingrepp innan jag kopplar ihop sladdarna?

Tacksam för tips!

//GF

VWGolIV
2016-07-18, 12:11
Regel nr 1 är att låta bli om man inte vet hur det skall vara.

Men om verkstad har kopplat ur airbagen så skall inga lampor lysa, utan systemet fungerar som vanligt.
Dvs lampan blinkar till när tändningen vrids på och sen slocknar lampan.

Om den tänds så får du ut en felkod i datorn, där står vad som är fel till 99 %.
Då kan du se om det är till ratten, eller nån stol osv.

Därefter är det lättare att felsöka och säga vad du ev skall göra.