handdator

Visa fullständig version : VW T5 1.9TDI, byta svänghjul. (Glapp i drivlinan, var ej svänghjul)



good.fidelity
2016-06-23, 19:08
Har en T5 1.9TDI, det är ett ganska stort glapp som upplevs i drivlinan när jag kör. Det liksom klonkar till när man kör iväg, och ibland när man växlar till 2an. Märker inte så mycket på andra växlar.

Jag vet att glappet är där också på andra växlar för jag kan provocera fram det med kopplingen.

Det är extra märkbart vid start.

Jag tänker att det är dubbelmassesvänghjulet som gett upp, bilen har rullat 20000mil.

Jag har hittat nytt svänghjul för 3000 på bilderlaronline, men är osäker på om jag behöver byta kopplingen och kanske en del andra delar samtidigt? Behöver man komplettera med packningssatser, koppling eller något annat när man byter svänghjulet?

Är det någon som har koll på vad det kan tänkas kosta som billigast, och hur många timmar det tar för en duktig mekaniker att byta?

Skönt om någon hade erfarenhet att dela med sig om detta tyvärr allt för vanliga problem.

//GF

Foppson
2016-06-24, 11:14
Tror inte det beror på svänghjulet, kolla över bussningar till motor/framvagn istället är min spontana tanke.

good.fidelity
2016-06-25, 00:07
Tror inte det beror på svänghjulet, kolla över bussningar till motor/framvagn istället är min spontana tanke.

Tack för svar Tommy! Har du en god beskrivning på hur jag kan kolla dessa bussningar? Är det motorupphängningarna du menar eller upphängningarna till bärarmarna? Jag har bara haft bilen någon vecka så jag har inte hunnit göra mig bekant med hur den ser ut. Bara skruvat Golf innan ;)

När du säger det så skulle det ju kunna vara hela motorn eller något som rör sig. Men Det blir iallafall ett kraftigt ryck när man kör iväg bilen om man inte är försiktig.

Jag har också noterat att när jag backar sakta upp för infarten som är grusad så småspinner det, liksom rycker eller juckar när det går uppför. Därför trodde jag det var svänghjulet. Men jag har ingen tidigare erfarenhet av detta problem. Jag upplever att något kommer i självsvängning och är fjädrat så att det juckar.

Kom gärna med en beskrivning på hur jag kan felsöka så kollar jag om det är som du säger!
(bilen har aldrig gått med släpvagn, för den saknar dragkrog, så jag tänker att det borde vara litet slitage på koppling och svänghjul. Den har fraktat jordgubbar som i sig inte är så tunga heller)

//GF

good.fidelity
2017-08-24, 17:40
har fixat problemet. Det var inte bussningar eller motorfäste, heller inte svänghjul.

Det var axeln och axel stub som är en liten axel mellan växellåda och drivaxel.

beställde delar på ebay för ca 1000:- med frakt, bytte det själv på ca 1h.

Det verktyg man måste ha är en XZN hylsa och en momentstång till centrumbulten som jag drog till ca 180nm.

här finns en komplett guide:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=372808

Detta är ett standardfel på VW T5, om man inte fixar det så dör axeln till slut och man blir ståendes.

Felsökningstips finnshttps://www.youtube.com/watch?v=5H-G7Q_g4Xo

//GF