handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf R / Scirocco R, vad är smartast?



Steget98
2016-06-18, 19:25
Hej,

Har funderat ett tag nu på att köpa en ny Scirocco R eller en Golf R, vill nu komma till ett beslut...

Det pågår en kampanj på bägge bilarna, c:a 295´på Scirocco med DSG, metallic, p-sensorer etc. och 340´för Golfen med liknande utr.

Det skiljer ju trots allt 45´- 50´ mellan bilarna, vad är bästa köp här? Jag velar fram och tillbaka... Har kört Golfen med inte Scirocco, golfen är fantastiskt tycker jag, men Sciroccon så mycket snyggare...

ALL input och erfarenheter tas tacksamt emot.

Ha det!

Premis
2016-06-18, 21:10
Vad behöver du för bil? En rymlig Golf eller en liten sportbil? Rätt stor skillnad. Sedan är Golfen en helt ny generation.

BjornL
2016-06-18, 21:11
Jag fick rådet av en säljare en gång att tänka på vad som går att sälja den dag då det är dags att byta. En bil med "fel" utrustning kan bli svårsåld och leda till sämre inbytespris, samma sak med en svårsåld modell eller färg. Har du tänkt behålla den många år (5+) tycker jag du ska handla med hjärtat.

Peter56
2016-06-19, 07:09
Jag säger som Premis, det beror på vad du vilket behov du har. Golfen har ju bättre utrymmen, dessutom är den ju fyrhjulsdriven. Och jag som f.d. bilförsäljare tror att Golf kommer att ha bättre andrahandsvärde. Sen är det upp till dig att värdera hur viktigt det är med Sciroccons sportigare utseende.

Marcus
2016-06-19, 10:15
Utrymmen verkar inte vara viktigt för dig och du tycker Scirocco är snyggare - samt att du konstaterar att Scirocco har lägst inköpspris. Med andra ord låter det som att du ska köpa Scirocco :-) Jag tror inte att Golf R kommer att vara värd 50 000 kr mer som begagnad och nu är det ju du som ska köpa och njuta av DIN bil! Scirocco är uppfriskande i gatumiljön, på vägen :)

AXL72
2016-06-19, 17:22
Utseendet är ju alltid en fråga om tycke och smak, och jag tycker att Sciroccons utseende är väldigt överskattat, i mina ögon är det inte en speciellt snygg bil.
Så för min del hade det tveklöst varit värt den extra kostnaden för en Golf eftersom jag får en snyggare, mer praktisk och rymligare bil, som dessutom har fyrhjulsdrift.

Peter56
2016-06-19, 18:07
Angående det BjörnL skriver om att köpa med hjärtat om du har tänkt att behålla bilen länge så finns det ytterligare aspekter att tänka på. Nu vet jag ju inte hur gammal du är men om man är yngre finns det risk eller möjligheter om man så vill att livet förändras (läs familjebildning) och därmed bilbehovet blir annorlunda. Sciroccon funkar som bil för en eller två personer, men knappast som familjebil vilket en Golf R kan göra.

Och ska man byta en Scirocco inom fem år så kan det bli en dyrare affär än en Golf eftersom man kan behålla den senare under en längre tid. Den största värdeminskningen på bilen är ju när den är ganska ny.

anri52
2016-06-19, 18:59
Golf R mk7 alla dagar i veckan..... varför välja det äldre EA113 generationen (Scirocco R) om det finns
möjlighet att välja den senaste EA888 generationen.

Steget98
2016-06-19, 19:31
Du har rätt, det blir en Golf. Vi har barn i familjen, även om bilen kommer att vara ett komplement till vår större familjebil så kan det ju vara bra att få in familjen vid behov... :)

Peter-C
2016-06-19, 19:36
Golf R mk7 alla dagar i veckan..... varför välja det äldre EA113 generationen (Scirocco R) om det finns
möjlighet att välja den senaste EA888 generationen.

+1 på den. Högre pris men modernare bil i alla avseenden. Det finns ju GTI eller Seat Leon Cupra om man vill komma ner i pris (2 hjuls drift). Dessa har den nya EA888 motorn fast i olika versioner.

Lycka till!

/Peter

2.0 8v
2016-06-19, 21:29
Golf R mk7 alla dagar i veckan..... varför välja det äldre EA113 generationen (Scirocco R) om det finns
möjlighet att välja den senaste EA888 generationen.
Har för mig att min 2010 scirocco 2.0 155KW 211PS motorkod CCZB är EA888 men kan minnas fel:cool:
Men om nyaste scirocco R 280HK har äldre EA113 motorn borde ju min 2010 2.0 155KW också ha det?

Peter-C
2016-06-19, 22:35
Har för mig att min 2010 scirocco 2.0 155KW 211PS motorkod CCZB är EA888 men kan minnas fel:cool:
Men om nyaste scirocco R 280HK har äldre EA113 motorn borde ju min 2010 2.0 155KW också ha det?

EA888/CCZB 211 PS sitter i Scirocco 2010. Det är ju inte R motorn. R motorn är EA113 när det är en Scirocco.

Jag hade en Golf 6 GTI 2010 med samma motor som du har i din "Rocca". Golf 6 R hade den äldre EA113 motorn under hela tiden den producerades.

EA888 har ju utvecklats i flera generationer och är olik beroende på var den sitter i för fordon.

/Peter

Betaride
2016-06-20, 14:33
EA888/CCZB 211 PS sitter i Scirocco 2010. Det är ju inte R motorn. R motorn är EA113 när det är en Scirocco.

Hej Peter. Bara en nyfiken fråga om du kanske känner till det. Jag kör ju själv en ny Scirocco (280hk) som jag plockade ut för någon månad sedan. Det jag undrar är gällandes motorn. Du skriver att det är den äldre EA113 motorn i Sciroccon. Men har dom gjort en rejäl uppdatering på den gamla motorn då när dom gjorde faceliften och ändrade till 280hk? Tänker främst på att Scirocco 265hk får ca 310hk med ett steg 1 chip, medans t.ex. MTM ger nya Sciroccon (280hk) 360hk, 450Nm i steg 1 chip vilket är EXAKT samma siffror som Golf R mk7 får. Så någonting ordentligt måste ju ha ändrats på den gamla motorn i Sciroccon i så fall annars har jag svårt att se hur MTM kan plocka ut så jäkla mycket mer effekt och framförallt är det ju ett enormt sammanträffande att den får exakt samma siffror som Golf R...

Mvh
Mikael

anri52
2016-06-20, 15:10
Du får max 315 hk med steg1 det MTM skriver är galet fel, kolla runt lite bland olika tuningföretag så får du en bild av hur mycket effekt din bil kan få, Golf R Mk7 lirar i en helt annan liga när det gäller effekt.

Peter-C
2016-06-20, 17:11
Hej Peter. Bara en nyfiken fråga om du kanske känner till det. Jag kör ju själv en ny Scirocco (280hk) som jag plockade ut för någon månad sedan. Det jag undrar är gällandes motorn. Du skriver att det är den äldre EA113 motorn i Sciroccon. Men har dom gjort en rejäl uppdatering på den gamla motorn då när dom gjorde faceliften och ändrade till 280hk? Tänker främst på att Scirocco 265hk får ca 310hk med ett steg 1 chip, medans t.ex. MTM ger nya Sciroccon (280hk) 360hk, 450Nm i steg 1 chip vilket är EXAKT samma siffror som Golf R mk7 får. Så någonting ordentligt måste ju ha ändrats på den gamla motorn i Sciroccon i så fall annars har jag svårt att se hur MTM kan plocka ut så jäkla mycket mer effekt och framförallt är det ju ett enormt sammanträffande att den får exakt samma siffror som Golf R...

Mvh
Mikael

Se inlägget nedan. Gäller även för en 2016 med som jag kollat koden på:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?22358-Scirocco-R-16-quot-kampanjpris-quot&p=221195&viewfull=1#post221195

Njut av din svarta skönhet Mikael! Den är ju lika bra för det. Vet inte varför VW har haft EA113 så länge parallellt med EA888 ibland i samma bilmodell.

/Peter

Marcus
2016-06-20, 18:19
Motorn kan fortfarande vara i grunden samma EA113 men turbo och eventuellt tillhörande tillbehör kan ju vara andra än de i den äldre 265 hk versionen.

Lorentz
2016-06-20, 22:39
Kan tillägga, som tidigare Scirocco ägare, att den är ganska problematisk på vintern (om den inte parkeras inomhus varje gång). Då fönstrena lätt fryser fast gör att dörrarna inte går att öppna, om man inte våldar ut dom (fönstret åker ner och under den övre listen när man öppnar dörren. Och om man våldar upp dom går dom inte att stänga. Det enda negativa med den bilen enligt mig. Hade en trimmad 2.0TSi med DSG och den var helt underbar. (Sålde pga tillökning)

Betaride
2016-06-21, 17:33
Du får max 315 hk med steg1 det MTM skriver är galet fel, kolla runt lite bland olika tuningföretag så får du en bild av hur mycket effekt din bil kan få, Golf R Mk7 lirar i en helt annan liga när det gäller effekt.

Okej. Har faktiskt inte hittat så många andra firmor som har chip för nyaste Sciroccon. Men om det MTM skriver är fel så är det ju mer logiskt. Har å andra sidan inga tankar på att chipa oavsett, var mest intresserad om det verkligen stämde gällandes motorn. Kändes ologiskt när dom uppdaterade bilen runt samma tid som Golf 7 R kom att köra med olika motorer :confused:

Betaride
2016-06-21, 17:37
Se inlägget nedan. Gäller även för en 2016 med som jag kollat koden på:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?22358-Scirocco-R-16-quot-kampanjpris-quot&p=221195&viewfull=1#post221195

Njut av din svarta skönhet Mikael! Den är ju lika bra för det. Vet inte varför VW har haft EA113 så länge parallellt med EA888 ibland i samma bilmodell.

/Peter

Nej det är konstigt. Men kan säga att fasen vad nöjd jag är med bilen än så länge! För pengarna den kostade under kampanjen i vintras så är det inget annat än ett kap. Mycket trevlig bil.

/Mikael

anri52
2016-06-21, 18:04
Okej. Har faktiskt inte hittat så många andra firmor som har chip för nyaste Sciroccon. Men om det MTM skriver är fel så är det ju mer logiskt. Har å andra sidan inga tankar på att chipa oavsett, var mest intresserad om det verkligen stämde gällandes motorn. Kändes ologiskt när dom uppdaterade bilen runt samma tid som Golf 7 R kom att köra med olika motorer :confused:

Du har en grym bil med skottsäker turbo (k04) det är bara njuta:)

Kinnahult
2016-06-21, 23:38
Hej, jag vill bara lägga till en bil ytterligare och det är Passat GTR. En fantastisk skön och rolig bil att köra.
Jag själv var helt inne på en Golf R och hade allt klart för mig vad jag skulle ha när säljaren fråga om jag tittat på Passaten med samma motor.
Det är en bil jag varmt rekommenderar

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Andersson Racing
2016-06-22, 08:53
Hej, jag vill bara lägga till en bil ytterligare och det är Passat GTR. En fantastisk skön och rolig bil att köra.
Jag själv var helt inne på en Golf R och hade allt klart för mig vad jag skulle ha när säljaren fråga om jag tittat på Passaten med samma motor.
Det är en bil jag varmt rekommenderar

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Som kompletterande andrabil?

Haugeman
2016-06-22, 09:18
Visserligen samma motorplattform men "nedtunad", större och tyngre bil, inte lika. sportig. Vill inte påstå att passat gtr och golf R/ scirocco R går att jämföra mot varandra, och varför inte då golf R SC.

Och som Per säger, kanske inte som en andrabil :-)

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Stephan735i
2016-06-29, 03:58
Jag provkörde en R DSG 5-d innan återförsäljaren fixade fram en Scirocco demobil och personligen gillar jag körkänslan bättre i Sciroccon och motorljudet är klart bättre. Visst äldre generationen men icke standardbilsutseende är ett klart plus. Vanliga Golf är mycket vanliga och även Golf R är något man ser dagligen (Stockholm) det gör att Sciroccon är klart roligare. Sedan älskar jag karmlösa dörrar. Har inte haft några problem alls med rutorna i vinter. Visst det är inte kul med torque steer, men det går att leva med samt håller nere farten på vintern:).

Priset vintras var otroligt bra, en motsvarande Golf R hade kostat 150tkr mer och då hade jag hellre tagit en M135i. Men om det inte varit för kampanjen hade jag aldrig tagit en ny bil. 282tkr med vinterhjul, glastak, metallic, backkamera, PDC, tonade rutor och service är sanslöst bra för en så snygg och snabb bil!

Jag ser inte utrymmen som något problem, 330tkr kampanjen på Golf R är bra men jag hade valt en Scirocco igen, annars något begagnat typ Audi S3 Sedan (den är ovanlig och ser mycket bra ut) om man bara ska ha en bil.

Mvh Stephan

Betaride
2016-06-29, 13:23
Kan bara hålla med. Inte just för att jag också beställde en Scirocco R i vintras på kampanjen. Det är en riktigt härlig bil. Men jag skulle vilja se det så här om man jämför Golf R med Scirocco R. Golf R är strået vassare än Scirocco R på i stort sett alla punkter. Snabbare, fyrhjulsdrift, något lägre bränsleförbrukning (iaf enligt spec), bättre utrymmen, nyare plattform osv. Men det jag måste säga att jag älskar med Scirocco R är att du kan fasen inte parkera den en enda gång utan att kolla tillbaka på den. Jäklar vad speciell den är. Så jag tycker det är lite fel att jämföra dom båda rakt av för det är ganska olika kunder på dom. Sciroccon är design, känslor och absolut inget förnuft och det var exakt vad jag ville ha denna gången. Golfen är prestanda och förnuft. Det är helt enkelt frågan om vad man vill ha ut av bilen.

Bopper
2016-06-29, 17:12
Jag provkörde en R DSG 5-d innan återförsäljaren fixade fram en Scirocco demobil och personligen gillar jag körkänslan bättre i Sciroccon och motorljudet är klart bättre. Visst äldre generationen men icke standardbilsutseende är ett klart plus. Vanliga Golf är mycket vanliga och även Golf R är något man ser dagligen (Stockholm) det gör att Sciroccon är klart roligare. Sedan älskar jag karmlösa dörrar. Har inte haft några problem alls med rutorna i vinter. Visst det är inte kul med torque steer, men det går att leva med samt håller nere farten på vintern:).

Mvh Stephan

torque steer?

- - - Uppdaterad - - -


Kan bara hålla med. Inte just för att jag också beställde en Scirocco R i vintras på kampanjen. Det är en riktigt härlig bil. Men jag skulle vilja se det så här om man jämför Golf R med Scirocco R. Golf R är strået vassare än Scirocco R på i stort sett alla punkter. Snabbare, fyrhjulsdrift, något lägre bränsleförbrukning (iaf enligt spec), bättre utrymmen, nyare plattform osv. Men det jag måste säga att jag älskar med Scirocco R är att du kan fasen inte parkera den en enda gång utan att kolla tillbaka på den. Jäklar vad speciell den är. Så jag tycker det är lite fel att jämföra dom båda rakt av för det är ganska olika kunder på dom. Sciroccon är design, känslor och absolut inget förnuft och det var exakt vad jag ville ha denna gången. Golfen är prestanda och förnuft. Det är helt enkelt frågan om vad man vill ha ut av bilen.

Kan bara hålla med också. Ofta jag kommer fram till min bil på parkering och "Wow! Är det min bil!" :)

M.P
2016-06-29, 17:23
+1 på detta

Betaride
2016-06-30, 10:32
torque steer?

Tror han syftar på att vid fullt gaspådrag från lägre hastigheter så känner man i ratten att den bara är framhjulsdriven. Det rycker och "drar" lite grann. Stephan735i får rätta mig om jag har fel. Det är svårt att få bort det helt i en framhjulsdriven bil med hög effekt. Därför gör sig egentligen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift bättre när effekten är högre. Jag tycker däremot VW lyckats eliminera detta mycket bra. Har kört andra bilar med hög effekt och bara framhjulsdrift, bl.a. sista generationen Saab 9-3 Aero. Den var hemsk. Gasade man fullt så kändes det som att ratten skulle lossna. Jäklar vad det vibrerade och slängde fram och tillbaka.

Peter56
2016-06-30, 15:25
Tror han syftar på att vid fullt gaspådrag från lägre hastigheter så känner man i ratten att den bara är framhjulsdriven. Det rycker och "drar" lite grann. Stephan735i får rätta mig om jag har fel. Det är svårt att få bort det helt i en framhjulsdriven bil med hög effekt. Därför gör sig egentligen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift bättre när effekten är högre. Jag tycker däremot VW lyckats eliminera detta mycket bra. Har kört andra bilar med hög effekt och bara framhjulsdrift, bl.a. sista generationen Saab 9-3 Aero. Den var hemsk. Gasade man fullt så kändes det som att ratten skulle lossna. Jäklar vad det vibrerade och slängde fram och tillbaka.

För några år sen hade jag en trimmad Skoda Fabia Rs -11. Om jag gasade fullt vid ett rödljus så fick inte framhjulen fäste och det skakade rejält i ratten och jag upptäckte snart att det inte var någon idé att köra på det sättet.