handdator

Visa fullständig version : Räckvidd fjärrkontroll är dålig? Ny fjärrkontroll och programmering superenkelt!



good.fidelity
2016-06-18, 19:02
Jag har en VW där fjärrkontrollen till larmet/låsen (två knappar) är lite dålig.

Den fungerar mest framför bilen eller vid sidorna av dörrarna men inte alls på längre avstånd.

Jag har testat båda kontrollerna med samma resultat, och bytt batteri i den ena kontrollern och det är fortfarande likadant.

Är det en antenn någonstans för detta? Jag har ett långt sträck i framrutan, som jag antar är en antenn, men jag är osäker på om det är för radion eller för något annat i bilen. Kan det vara så att det vid någon service glömts att skruva tillbaka antennen till larmsystemet? Eftersom jag antar att räckvidden skall vara iallafall 10 meter och inte 1 meter.

BjornL
2016-06-18, 21:07
Jag har en VW där fjärrkontrollen till larmet/låsen (två knappar) är lite dålig.

Den fungerar mest framför bilen eller vid sidorna av dörrarna men inte alls på längre avstånd.

Jag har testat båda kontrollerna med samma resultat, och bytt batteri i den ena kontrollern och det är fortfarande likadant.

Är det en antenn någonstans för detta? Jag har ett långt sträck i framrutan, som jag antar är en antenn, men jag är osäker på om det är för radion eller för något annat i bilen. Kan det vara så att det vid någon service glömts att skruva tillbaka antennen till larmsystemet? Eftersom jag antar att räckvidden skall vara iallafall 10 meter och inte 1 meter.
Det brukar vara batteriet eller fjärren i sig som spökar. Jag har inte stött på någon bil med separat antenn till mottagaren, den brukar vara inbyggd i styrenheten för larmet. Placering vet jag inget om, men det beror säkert på modell och år.

good.fidelity
2016-06-18, 21:19
Det brukar vara batteriet eller fjärren i sig som spökar. Jag har inte stött på någon bil med separat antenn till mottagaren, den brukar vara inbyggd i styrenheten för larmet. Placering vet jag inget om, men det beror säkert på modell och år.

Ok, båda fjärrkontrollerna är likadana. Kanske är bilmodellen? (transporter t5 2005) Men det borde inte vara så kort räckvidd.

Har beställt en ny fjärr på ebay, får se om man får till programmeringen.

Om någon annan har goda idéer så är jag mycket tacksam.

good.fidelity
2016-06-22, 17:19
Det brukar vara batteriet eller fjärren i sig som spökar. Jag har inte stött på någon bil med separat antenn till mottagaren, den brukar vara inbyggd i styrenheten för larmet. Placering vet jag inget om, men det beror säkert på modell och år.

Jag svarar på min egen fråga i min egen tråd.

Beställde en ny KEY FOB från ebay, den kom på en vecka (!!) och jag programmerade in den manuellt och nu funkar den med flera meters räckvidd.

Det var alltså inte antennen eller något i bilen, det var heller inte batteriet. Det var fjärrkontrollen!

Man kan alltså konkludera att en fjärrkontroll inte bara kan vara hel eller trasig, den kan också ha kort räckvidd.

En ny fjärr kostade 123:- inkl frakt från kina, programmeringen tog 60 sekunder och man kan använda nyckelbladet från den gamla nyckeln.

Här är URL:
http://www.ebay.com/itm/201231622169?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Undrar vad denna manöver hade kostat på en VW verkstad? Törs inte ens gissa.

//GF

PassatGT16v
2016-06-23, 07:59
Minns inte riktigt men kollade pris när min fjärr tappade kontakten. Koda in den manuellt igen och den fungerar fortfarande.

Tror VW pratade om 600 för fjärr och 600 för inkodning men minns inte 100% tyvärr.