handdator

Visa fullständig version : Seat Leon Cupra 280, lite småpill...



bmptsi
2016-06-16, 21:32
Alldeles för få Seat's här så får väl lägga upp lite på min. Köpte den i vintras och tanken är att inte modda allt för mycket. Är ju faktiskt grymt trevlig redan från fabrik!
Nåväl, gillade inte orginal(19")fälgarna och snubblade över Audi TT 17x8.5-fälgar som fick duga ett tag. Kommer bli vinterfälgar nästa vinter. Sedan skyndade jag mej även att sänka den med H&R-fjädrar.

bmptsi
2016-06-16, 21:43
Böt insug för ett tag sedan. Ville inte ha nått öppet med tanke på hur varmt det verkar bli under huven med denna motorn.
Blev ett VWR600. Passformen bra men inte riktigt 100 som kan ses längst fram. Typ lika tyst som orginalburk men anar en lite rappare respons. Fördelen att den nu suger in luft från både höger och vänster sida framtill.

bmptsi
2016-06-16, 22:00
Tog och fixade till mina gamla "Aristo" som legat och skräpat på balkongen i ett par år sedan förra bilen(Golf mk5). Tröttnat på svart som jag kört med i flera år tidigare. Rattle-can ftw haha men blev rätt bra. Svårt att fota i starkt ljus och få till hur det ser ut, men drar åt ett mörkgråblåa liksom. Fortsättning följer.

Marcus
2016-06-16, 22:30
Hur mycket är den sänkt?

bmptsi
2016-06-16, 23:13
Nu mätte jag tyvärr inte innan/efter, men ögonmåttet säger mej ca 2.5-3cm. H&R påstår 5cm, men jag tror de räknar från en orginalbil utan sportchassie.

anri52
2016-06-17, 08:55
Mycket fin bil som går riktigt bra mycket snabbare än tex Golf mk7R från 50 km/h

bmptsi
2016-06-17, 14:29
Lite bättre bild på hur omlackningen av fälgarna blev. Sedan så har jag även hunnit med att tona framlyktorna med folie. Blev kanske lite mörkt, men får sitta så länge.
Funderar att bredda ut med spacers också. Hade 8mm och 10mm kvar sedan tidigare, men de passade inte med fasningen på fälgarna. Är 18x8" et45 så det ser ut som att 15mm kan passa bak. Fram är nog värre, 5mm kanske? Eller så skiter jag i det och bara kör, vill ju inte sabba väghållningen heller haha

r1chardp
2016-06-18, 01:59
Kul med nåt udda - fälgarna tänkte jag väl mest på.

bmptsi
2016-06-18, 11:58
Sökte länge efter nån vettig läpp, men gav till sist upp och insåg att den gamla klassikern Cupra-R funkar även på denna kaross. Sedan även dippat emblem och nedre delen av spoilern.

bmptsi
2016-07-16, 00:03
Byggt om ljuddämparen fullständigt nu under sommaren. Jag veet att jag bara borde ha bytt downpipe, men hade ju behövt byta mjukvara då också, så har istället sparat bsr-trimmet och satsat på ljud/oljud.
Som kanske syns, 2.5" rör hela vägen med en liten dämpare längst fram och två ännu mindre längst bak.
Låter mycket, men ändå inte störande mycket. Har trots allt snart kört 260mil motorväg under semestern utan att tröttna på det. Från början hade jag ingen burk längst fram, men det blev alldeles för mycket drone och skorrande runt 2500-4500v.
Betydligt lättare har systemet blivit på kuppen också...

mikethebike1979
2016-09-12, 21:29
En liten fråga?!
Har du vart på bsr med kärran, eller är det förra ägaren? Undrar lite hur den går innan och efter? Vet du om det är stor skillnad mot att åka på programvara ifrån ex stertman?
Sitter själv med en 290ST DSG som jag är sugen på nåt mer !
Mvh micke

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

bmptsi
2016-09-22, 10:53
Jag som varit på bsr så vet hur den går innan och efter. Samma känsla och beteende men bara mer av allt hela vägen upplever jag det och främst på högre varv kickar det in ordentligt. Drar dessutom inte mer bränsle efter trimmet.
Finns en här på forumet med en Golf R som kör mtm plus downpipe och tyckte han beskrev liknande. Dvs liknande som org fast mer och rejält mer på högre varv.

mikethebike1979
2016-09-22, 20:16
Låter trevligt, hur beter sig växellådan? Mappar den också? Nu blev man inte mindre sugen...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

bmptsi
2016-09-23, 00:33
Har inte mappat lådan för bsr hade inget att erbjuda där. Har inte märkt av några problem iallafall. Ska jag vara helt ärlig, hade jag gärna haft en mappning på lådan så den betedde sej annorlunda. Tycker oftast den växlar helt annat än jag vill, så använder manuella läget så mycket som möjligt.
Kört mycket mot polarens Porsche Cayman s, och kan säga att han inte kör ifrån varken i kurvor eller raksträckor. Blir bara mer o mer imponerad ju mer jag kör den!

bmptsi
2016-10-01, 21:20
Inte gjort mycket med bilen eftersom den går så förbannat bra haha. Men monterat orginalstänkskydd bak, eftersom bakspoilern redan börjat bli lätt blästrad i lacken. Vinterdäck införskaffade, så ska väl bli lite bilder när jag passat in allt med spacers i så. Det fick bli Nokia odubbade 205/50-17" på 8.5" breda fälgar, så lite stretch minsann...Vidare så har det bara körts väldigt mycket hela sommaren och hösten. Mycket med/ mot polarens Cayman S(3.4lit 6:a), som jag tycker den står sej grymt bra mot.
Provkört den en del och jämfört och kan inte påstå att jag hade velat byta överhuvudtaget(förutom för att genast sälja den lol). Inget fel på dom, men Cupra-motorn är ett monster i jämförelse, speciellt efter man trimmat den lite.
Vilket även polaren medgav efter han kört min(och först påpekat, jaja, vänta tills du kört en riktig sportbil) det blev istället typ "vad ändå in i helvete vad den går!"
Däremot hade man ju velat ha Porschens pdk-låda, helt klart kvickare och direktare växlingar, speciellt nedväxlingarna.
Iövrigt skulle jag säga att båda bilarna rent körglädjemässigt är väldigt likvärdiga i både väghållning och prestanda, trots väldigt olika beteende.
Sedan är förstås Cayman en förbannat mycket snyggare bil..:rolleyes:

bmptsi
2016-10-16, 12:53
Vinterdäcken på plats, tyvärr lyssnade inte däckverkstan på mej och monterade vikterna där jag inte ville ha dom. Upptäckte det när jag skulle montera nu några veckor senare. Fick bli 10mm spacers jag hade liggandes, samt lite slipande på vikterna med dremel för att få plats.
Är väl en 2mm tillgodo nu mot oken...
Ingen obalans och fungerar faktiskt fint nu, men får bli en tur o få vikterna omplacerade.

bmptsi
2017-04-15, 00:17
Så gav jag mej på att byta bakre krängningshämmaren till en stöddigare. H&R 26mm.
Betydligt krångligare än på tex Golf mk5/mk6, men ut kom den. Tyvärr drog jag av del av stagen när jag skulle lossa bulten och flytta över dom. Beställt nya och får ta tag i det igen efter påsk..
Bild på skiten som delade sej på en gång, på båda sidorna!
Själva stagen(end links) verkar lite veka så man kanske skulle satsat på kraftigare istället? Men ska testa orginal först och se hur det verkar.

bmptsi
2017-04-29, 17:07
Så, uppdatering på krängningshämmaren efter montering och en hel del körning. Gillar det, liksom tvingar in bilen i den riktning jag styr in i. Alltså när det börjar gå undan i kurvorna, vid vanlig körning märker jag inte av den. Känns lite styvare i baken bara, men inte så man störs av det.
Rekomenderas definitivt.

bmptsi
2017-05-14, 12:23
Regn, regn, regn, så inte så mycket körning... men lite fotande då. Tror fan jag börjar bli nöjd nu. Byta till bättre däck och lättare fälgar kanske bara...

vfr
2017-05-14, 13:27
Bra,Andreas! Bara att komma till månadsträffen också då. :)

bmptsi
2017-05-15, 00:28
Så sant, så sant. Annat kom emellan sist bara. Blev en rejäl tur idag när det äntligen blev bra väder. Ett stycke Bmw M140i hängde på idag också. Kul med tre helt olika tänk vad gäller drivning och viktfördelning. Bmw'n är attans snabb, men hänger inte riktigt med i kurvorna. Det är visst helt enkelt så att bakvagnen börjar släppa rätt tidigt på den.

Marcus
2017-06-05, 18:30
Skoj med lite olika bilar på tur :)

bmptsi
2017-06-06, 10:39
Ja precis, blev en tur igår med samma gäng plus en ilsket högljudd Maserati. Mötte tre andra Cupra 280/290 borta mot Kinna-hållet. Kul och se fler Cupror!

bmptsi
2017-07-19, 22:33
Och då har den även överlevt några dagar på ringen utan missöden. Lärdomen blev att jag dels behöver bättre däck, men framförallt att jag behöver massor av varv haha
Fick även åka med "veteran" med ruskigt preppad Alfa 4C, grym förare och klibbiga däck, väldigt lärorikt!

bmptsi
2018-03-12, 20:02
Dags för lite uppdatering i tråden. Varit lagom trött på hjulhoppandet och länge tänkt skaffa en insert, men samtidigt läst blandade åsikter. Mest då att dom slits ut eller böjs med tiden, och så får man hålla på att byta igen. Så tänker byta ut hela undre motorfästet.
Dyr, och bytet blir oxå dyrt med tanke på att subframe’n måste loss och nya bussningarna pressas på plats.
Förhoppningsvis blir man nöjd haha

r1chardp
2018-03-12, 20:38
Dags för lite uppdatering i tråden. Varit lagom trött på hjulhoppandet och länge tänkt skaffa en insert, men samtidigt läst blandade åsikter. Mest då att dom slits ut eller böjs med tiden, och så får man hålla på att byta igen. Så tänker byta ut hela undre motorfästet.
Dyr, och bytet blir oxå dyrt med tanke på att subframe’n måste loss och nya bussningarna pressas på plats.
Förhoppningsvis blir man nöjd haha

Har haft 034 insert, riktigt skräp, som du skrev så slets den ut, en gick av (!) och den jag fick som ersättning böjdes. Och trots insert så hoppar det ju. Provade nu ST 4wd, inget hoppande och dunkande, bara grepp och skjuter på duktigt.

bmptsi
2018-03-12, 23:57
Jo jag har oxå kört st 4wd och den driver ju iväg på ett sätt våra fwd aldrig är i närheten av(från stillastående). Föredrar ändå min, tyckte st’n kändes lite tung och liksom ”vuxen”. Blir intressant och se om detta funkar, återkommer i början på april när jag fått det monterat.

CupRacing
2018-03-13, 17:34
Jo jag har oxå kört st 4wd och den driver ju iväg på ett sätt våra fwd aldrig är i närheten av(från stillastående). Föredrar ändå min, tyckte st’n kändes lite tung och liksom ”vuxen”. Blir intressant och se om detta funkar, återkommer i början på april när jag fått det monterat.

Intressant, såg att ECS har tagit fram något liknande men troligen enklare att montera.
https://www.ecstuning.com/b-ecs-parts/performance-dogbone-mount/010935ecs01kt2/

bmptsi
2018-03-14, 07:56
Hm...men verkar som att det kittet fortfarande skall kompletteras med deras insert, så lite tveksam ändå.

CupRacing
2018-03-14, 11:37
Hm...men verkar som att det kittet fortfarande skall kompletteras med deras insert, så lite tveksam ändå.

Sant, frågan är om deras kit ser till att förstärka staget (så att det inte knäcks) men rörelse på motor begränsas fortfarande av insert, dvs tillbaka på ruta 1.

bmptsi
2018-04-06, 17:20
Var och hämtade bilen idag efter undre motorbussning/stag samt hjulinställning gjorts. Oj oj oj vilken skillnad...
Visst, det vibrerar lite mer, mest på tomgång då ratten faktiskt vibrerar haha. Men så fort man rullar iväg minskar det och försvinner. Bilen känns rätt så annorlunda nu, direktare, hoppar inte (det lilla jag hunnit testa)bara spinner och sticker iväg. Klämde på orginalbussningen, som gick att böja o vrida på som ett suddgummi. De nya var näst intill helt stumma och solida. Antar att dessa oxå sliter till sej med tiden och vibrerar mindre. Nu väntar man bara på nya sommardäcken och fälgarna...

bmptsi
2018-04-08, 19:50
Varit på årets första ordentliga tur med inspirerad körning(dock fortfarande med vinterdäck)i den plötsliga värmen. Bilen känns definitivt roligare att köra, borde verkligen ha gjort denna modd först.
Vibrationer känns inte av när man kommer upp i fart, däremot vid tomgång. Även krypkörning med ac’n igång, men mest märks det vid backning. Rekommenderar den definitivt!

bmptsi
2018-04-23, 13:20
Monterade dit ”airguides” som legat och dammat ett bra tag. Förhoppningsvis lite kyl-hjälp till bromsarna under bankörningarna. Passade bra.

bmptsi
2018-04-23, 20:41
Dags för nya däck o fälg, testar conti sport 6. Fälgar fick bli team dynamics 1.2 och börjar känna mej hyfsat nöjd nu!

fredrikwt
2018-07-14, 11:22
Snyggt! tittar själv lite efter nya fälgar, men kollar lite på skrotarna efter beg då de ändå ska lackas om i nåt skrikigt :)

bmptsi
2018-07-25, 11:06
Sådär, då har den fått avverka 500mil i europa som semesterbil. Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike och Danmark. Mycket alper och bergspass. Nurburgring(såklart), men endast en kväll denna gång. Hade dock problem med olika felkoder varenda varv den dagen, ingenting efter det på hela resan!?! Med ombyggt system lät det väl mycket på långkörningarna. Blev dock nästan tyst och behaglig mellan 190-220 på autobahn hahaha Gick att snitta 0.63 som lägst en av dagarna, och hemresan genom Tyskland låg nog närmare 0.90 med ytterfilen mest hela tiden.
Stenhårda motorfästen var nog oxå en utmaning i italienska byarna med många stopp och köer+hårt jobbande ac haha Förrutom då el/datastrul på ringen, fungerade den felfritt hela resan! Dock är ju infotainment/gps-systemet i dessa bilar horribelt segt och hackigt emellanåt...

Marcus
2018-07-31, 14:51
Härligt :cool:

bmptsi
2019-08-01, 11:13
Inte mycket uppdaterat här, bilen har helt enkelt bara fungerat som den ska det senaste året. Slitage börjar det dock bli. Främre belägg helt slut, så passade på byta till clubsport s-skivor och belägg. Bakre beställda(ebc) då de nu oxå börjar närma sej slutet. Behöver byta framruta(sjukt mycket stenskott) och batteri snart oxå. Tips på lättare batteri mottages gärna.