handdator

Visa fullständig version : Full gas, tappad respons efter växling



decore
2016-06-13, 10:16
Hej,

Jag har en manuellt växlad Golf GTI mk5 med ett steg 1 mjukvarutrim.

Häromdagen gjorde jag en kraftig acceleration på 4'ans växel, gasen i botten upp till ca 120km/h och sen en snabb "banzai"-växling till 5'ans växel, återigen med gasen i botten direkt. I detta läge omdedelbart efter att jag tryckte gasen i botten på 5'ans växel så tappades all respons från gasen under 1-2 sekunder innan gaspådraget kom tillbaka igen.

Jag har upplevt detta fenomen vid ett par tillfällen tidigare och det har alla gånger varit i samband med aggressiv acceleration med tajta växlingar.

Har någon av er andra upplevt detta fenomen eller har några teorier om vad det kan bero på.
Min initiala tanke är att bränslepumpen inte hinner med att trycka in tillräckligt med bränsle, låter troligt?

// Mvh Daniel

vfr
2016-06-13, 11:05
Eller något strul med spjällhuset. Jag har ingen som helst koll på hur vanliga sådana problem är på dessa bilar, men det är inte ovanligt med spjällhusproblem rent allmänt på bilar...

Alle47
2016-06-13, 12:07
Spjällhus tycker jag med låter misstänkt, om du testar att dra pellen i botten snabbt när du ligger på växel redan, några gånger i rad. Om felet kan komma igen

Skickat från min E6553 via Tapatalk

decore
2016-06-13, 15:16
Tackar för era tips!

Förstår att det kan vara svårt att svara på men tror ni att detta skulle kunna vara något problem som förvärras och som till slut förstörs helt och man blir stillastående? Undrar speciellt med tanke på att denna bil ska hänga med ut på en 500-mils-resa ner i Europa om 3 veckor.

Jag har som sagt aldrig märkt av några problem med det här vid vanlig körning.

Betaride
2016-06-13, 17:16
Bara skriver utan att ha en aning nu, men jag vet att på vissa chip för bilarna med DSG så lägger dom in momentbegränsning precis vid växlingarna för att lådorna ska hålla. Det kan inte vara något sådant som kickar in om du är "för het" på växlingen? Vet däremot inte om detta finns på dom manuella bilarna.

decore
2016-06-13, 21:35
Ditt förslag är inte alls dumt, Betaride. Nu när du säger det så upplevde jag nog inte detta under de 7-8 månader som jag körde utan trim. Jag får ta och höra med Stertman & c:o om vad de tror om denna teori.