handdator

Visa fullständig version : Uppdatera mjukvara?



Lindahl
2016-06-07, 20:30
Hej
Hade inne min Golf 7a 2014 1.2 tsi på 4500 mila service idag, jag bad dom uppgradera alla styrsystem om det fanns nyare programvara.

När jag hämtade bilen stod det i servicepapprerna att det inte gick att uppgradrea någonting pga det inte fanns några felkoder i något system och att det är så många system att uppgradera.

Vad har det med uppgradering att göra om det finns felkoder eller ej?


Är det fler som råkat ut för samma sak? Är nästan säker på att det finns nyare programvara bl.a. till min navigator 8".

Mvh

Premis
2016-06-07, 21:39
Kan ju vara så att dom kollar om det finns något känt fel som löses med en uppdatering och att du inte har några fel i din bil varpå uppdatering inte är nödvändig. Har svårt att tro att någon verkstad lägger tid på att utreda om det finns uppgraderingar till vart enda styrdon i ett fordon om det inte är så att det finns en uttalad kampanj. Uppgradering tar tid = kostar pengar.

Är det inte trasigt så finns det inget att fixa. Dröjer nog ett tag tills bilar uppdateras på samma sätt och med samma frekvens som en iPhone.

Lindahl
2016-06-10, 20:09
Kan ju vara så att dom kollar om det finns något känt fel som löses med en uppdatering och att du inte har några fel i din bil varpå uppdatering inte är nödvändig. Har svårt att tro att någon verkstad lägger tid på att utreda om det finns uppgraderingar till vart enda styrdon i ett fordon om det inte är så att det finns en uttalad kampanj. Uppgradering tar tid = kostar pengar.

Är det inte trasigt så finns det inget att fixa. Dröjer nog ett tag tills bilar uppdateras på samma sätt och med samma frekvens som en iPhone.

Så är det säkert, MEN jag bad specifikt om att få dom uppdateringarna som finns trots det sket reservdelsbytaren att göra någonting och säger att det finns för många system! ? Dom har säkert accord.

Och som grädde på moset lyckades dom inte återställa servicindikeringen nu heller(tredje gången)

Dom jobbar hårt för att få kunden att byta märke.

//håkan

Foppson
2016-06-10, 23:24
Lustigt, när det gäller Scania så finns det en särskild punkt serviceprotokollet där man ska kontrollera om det finns uppdateringar att göra, de kommer även upp en symbol intill varje styrenhet i SDP3 (Scania diagnose and programmer) som har en uppdatering så att man inte ska missa dessa, men vi får inte betalt för att köra in uppdateringarna om det inte är en kampanj, men vi bjuder på det, vill ju att lastbilarna ska ha bästa möjliga programvara.
Det är väl lite stressigare på personbil så det hinns kanske inte med samtidigt som service

pudas
2016-06-11, 11:14
Lustigt, när det gäller Scania så finns det en särskild punkt serviceprotokollet där man ska kontrollera om det finns uppdateringar att göra, de kommer även upp en symbol intill varje styrenhet i SDP3 (Scania diagnose and programmer) som har en uppdatering så att man inte ska missa dessa, men vi får inte betalt för att köra in uppdateringarna om det inte är en kampanj, men vi bjuder på det, vill ju att lastbilarna ska ha bästa möjliga programvara.
Det är väl lite stressigare på personbil så det hinns kanske inte med samtidigt som service

Kan det inte vara så att det för det mesta rör sig om fordon med fullserviceavtal och att uppdateringar i större utsträckning rör bilens totalekonomi? Sen spelar nog också den hårda konkurrensen på lastvagnssidan in, som när volvo och Scania började med sina automater "Opticruise och I-shift där mycket av problemen låg i mjukvaran och man försökte vara först med att få ordning på problemen.

Lips74
2016-06-11, 21:50
För ett par år sedan gjorde VW mycket reklam på tv och där sa dem tydligt att när man gör service hos dem så uppgraderar man mjukvaran till det senaste vid varje service.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Marcus
2016-06-12, 21:00
Ta upp det hela med din verkstad, verkar enklast.

Lindahl
2016-06-13, 09:36
Ta upp det hela med din verkstad, verkar enklast.

Det har jag gjort men får hela tiden svaret "Det finns inga felkoder så jag kan inte uppgradera på grund av att det finns så många system"

Ackordet ryker nog vid uppgradering verkar det som.

Lips74
2016-06-13, 10:03
Som jag har förstått det så har ju felkoderna inget med mjukvara uppdatering göra.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

vfr
2016-06-13, 10:09
Nej det har det säkert inte. Jag tolkade inlägget mera som att dom inte kan/vill uppdatera varenda styrdon som har en nyare version, men att det finns rutiner för att se till att det verkligen är senaste versionen när det är ett problem. Så när man har ett problem som indikeras av felkoder, så gör man en uppdatering först för att vara säker på att inga problem beror på gamla versioner...

Det var min tolkning av det.

Lips74
2016-06-13, 10:10
👍

Skickat från min D6503 via Tapatalk