handdator

Visa fullständig version : 19463 - Kamaxellägessensor (G40): ingen signal



berlands
2016-06-06, 20:26
Bilen är en Golf V TDI 140 2004.

Felet nedan dyker upp med jämna mellanrum.
Om man sitter och kollar felkoderna med VCDS under körning så kan det vara perioder när felet dyker upp omedelbart och sen kan det vara perioder när felet inte alls dyker upp på länge.
Verkar inte alls ha med körsättet eller temperaturen på motorn att göra om det hela dyker upp eller inte.

Är det givaren som pajat eller glappkontakt i kabelhärvan till ECU:n?
Har mekat med kontakten mellan givaren och kabelhärvan men det såg bra ut där och blev ingen skillnad.

19463 - Kamaxellägessensor (G40): ingen signal
P3007 - 000 - - - Intermittent fel
frysta data:
RPM: 1260 /min
Vridmoment: 58.0 Nm
Hastighet: 43.0 km/h
Belastning: 12.5 %
Spänning: 14.29 V
Binära Bitar: 00001000
Tomg.stabilisering: -0.6°KW
(inget värde): 48.0

Är ECU:n inte beroende av signalen från kamaxellägesgivaren alls?
Motorn verkar funka som den ska trots att det här felet dyker upp.

Dock har jag ett annat fel som beskrivits i annan tråd (motorn tappar helt kraft och man måste släppa upp gasen helt och ibland även trycka ner kopplingen för att den ska komma igång igen)
Lite osäker på om detta är relaterat till ovanstående. (om det inte är något allvarligare glapp i kabelhärvan eller jordfel kanske)

/Berlands

Lasse62
2016-06-06, 21:36
Detta med G40 har jag också på en TDI 140, en 2008:a
Det har aldrig varit några problem med gången så jag tänkte vänta med att byta givaren till det är dags för kamremmen då det sägs att remmen måste av.

Jag har kollat kablaget och det är ua.

berlands
2016-06-06, 21:47
Detta med G40 har jag också på en TDI 140, en 2008:a
Det har aldrig varit några problem med gången så jag tänkte vänta med att byta givaren till det är dags för kamremmen då det sägs att remmen måste av.

Jag har kollat kablaget och det är ua.

Aha, ser man på. Motorn verkar med andra ord funka bra utan att kamaxellägessensorn är med i bilden.
Undrar vad sensorn har för funktion då, om man kanske missar någon optimering om den inte funkar?

Funderar också på om problemet jag har att motorn ibland helt tappar kraften skulle kunna bero på om signalen från sensorn glappar och genererar väldigt felaktiga värden.
Tyckte att motorn ryckte till lite grand en gång när jag var precis i övergången mellan att få korrekt signal från sensorn till det att den lade av.
Ska prova att koppla ur sensorn helt och se om mitt problem med att kraften försvinner uteblir.

/Berlands

golf666
2016-06-06, 21:48
Är tyvärr inget ovanligt med skav på motorkablaget på golfarna/caddys/passat 3c av dessa årsmodeller (04-10).
De går i ett plasthölje och kablarna ligger emot och höljet skadas på kablarna.
Vanligaste stället är strax ovanför/jämns med startmotorn, i böjen där i stora motorhärvan.

Bort med luftburken och sprätta upp höljet och kika kablarna. Där skulle ja börja leta iaf!

Andersson Racing
2016-06-07, 09:53
+1 på den.
Har fått märkliga symptomer vid två tillfällen nu. En gång på kamaxellägessensorn, då var det en nött kabel i huvudkabelstammen rätt nära kylarfläkten. Så kolla igenom kablarna.
Andra gången vid avgasreningsmagnetventilen. Bilen en passat -08 tdi med dryga 27 tusen på mätaren. Inte konstigt att vibrationer skaver på kablarna och ger märkliga felkoder....

berlands
2016-06-07, 12:55
+1 på den.
Har fått märkliga symptomer vid två tillfällen nu. En gång på kamaxellägessensorn, då var det en nött kabel i huvudkabelstammen rätt nära kylarfläkten. Så kolla igenom kablarna.
Andra gången vid avgasreningsmagnetventilen. Bilen en passat -08 tid med dryga 27 tusen på mätaren. Inte konstigt att vibrationer skaver på kablarna och ger märkliga felkoder....

Aha, ok.
Ska koppla in förlängningskabel vid sensorkontakten så att jag kan mäta på signalerna vid drift och se om det går att upptäcka vad det är som spökar. (själva sensorn, jord eller matningen)

Hur gör man för att kolla kabelstammen?
Man får skära upp plasten och sen tejpa ihop det hela med vanlig eltejp när man är klar?
Känns lite trist att behöva skära upp plasten men det finns väl inget alternativ.

/Berlands

Andersson Racing
2016-06-07, 13:10
Tror inte plasthöljet över kabelstammen är helt förseglat som sagt, det väl det som orsakar problemen med skavda kablar.

golf666
2016-06-07, 17:07
Plasthöljet är uppskuret från början, så de är inget man behöver skära upp! Sen är de bara linda bort den lilla isolertejpen som är innanför. Finns speciell väv tejp som vw har i sortimentet som är som org tejpen som sitter i bilen man kan linda efter. Alt så tar man eltejp bara... sen är de bara kolla kablarna noga, minsta nötning där kardelarna syns ska fixas. Brukar bli riktigt gröna o ergade och i värsta fall får man skarva i en bit ny kabel.