handdator

Visa fullständig version : Service mk7 gti



Magfr
2016-06-05, 22:18
Hej.
Har en -15 gti som ska på service nästa tisdag.
Den har passerat intervallen med 200km och 3 dagar.
Frågade killen på VW vad som händer om jag överskrider intervallen, han sa att man får köra 300km över, sen tappar man mobilitetsgarantin.
Är detta något man får tillbaka när servicen är gjord?
Tappar man några andra garantier om man överskrider 300km?

Peter-C
2016-06-05, 22:54
Hej.
Har en -15 gti som ska på service nästa tisdag.
Den har passerat intervallen med 200km och 3 dagar.
Frågade killen på VW vad som händer om jag överskrider intervallen, han sa att man får köra 300km över, sen tappar man mobilitetsgarantin.
Är detta något man får tillbaka när servicen är gjord?
Tappar man några andra garantier om man överskrider 300km?

Hur långt sedan senaste servicen? Är det första servicen?

/Peter

Magfr
2016-06-05, 23:09
2240 mil och 10 månader sedan oljeservice gjordes.
Ska göra både oljeservice (den som behövs göras nu) och inspektionsservice nu.

Peter-C
2016-06-05, 23:16
Knappast något problem då du håller dig inom 300km limiten. Sedan börjar du på ny kula i vilket fall som helst och då gäller mobilitetsgarantin säkert. Du har ju inte överskridit 3000 mil i alla fall som är maxgränsen för longlife intervall (alldeles för långt enl.min uppfattning).

/Peter

Magfr
2016-06-05, 23:20
Så jag bör hålla mig under 300km? Kan bli tight fram till nästa vecka.
Kan motorgarantin ryka om jag överskrider den? Säg att jag hinner köra så den står på "Service för 800km sedan".

Peter-C
2016-06-05, 23:23
Jasså du menar att du överskrider limiten. I min värld skulle det inte spelat någon större roll om jag har mobilitetsgarantin eller ej. Har aldrig använt den. Dessutom är det ju bara en kortare tid tills den varit på service som den inte gäller förmodar jag. Kör på bara :)!

/Peter

Magfr
2016-06-05, 23:29
Du är säker på att jag inte riskerar motorgarantin då?
Är själv inte alls insatt i hur VW ser på överskriden intervall.

Peter-C
2016-06-05, 23:33
Du är säker på att jag inte riskerar motorgarantin då?
Är själv inte alls insatt i hur VW ser på överskriden intervall.

Nej det är jag inte helt säker på. Verkar ju vrickat om det var så. Ring dem på Tisdag för säkerhets skull. Har du tur läser någon VAG anställd inlägget och kanske svarar innan helgen är över.

/Peter

Magfr
2016-06-05, 23:33
Den servades senast vid 21255 km 2015-09-08.
Har idag gått 43655km.
Står, när man går in på service under inställningar: Oljebytesservice sedan 200km eller 3 dagar.
Han på VW servicemottagning sa att man inte får köra över 300km (just nu kört över med 200km)

- - - Uppdaterad - - -


Nej det är jag inte helt säker på. Verkar ju vrickat om det var så. Ring dem på Tisdag för säkerhets skull. Har du tur läser någon VAG anställd inlägget och kanske svarar innan helgen är över.

/Peter

Hade behövt köra en lite längre sträcka imorgon, men får väl stå över det :D

cree
2016-06-06, 00:09
Du är säker på att jag inte riskerar motorgarantin då?
Är själv inte alls insatt i hur VW ser på överskriden intervall.

Enligt vad jag hört så KAN det bli grinigt om nåt skulle hända motormässigt framöver om man överskridit gränserna. Dock kan dom ibland vara snälla ändå. ;)
Men detta är hörsägen, (dock från flera håll.)

Magfr
2016-06-06, 22:33
Låter den stå fram tills service :)

Peter56
2016-06-07, 06:11
Jasså du menar att du överskrider limiten. I min värld skulle det inte spelat någon större roll om jag har mobilitetsgarantin eller ej. Har aldrig använt den. Dessutom är det ju bara en kortare tid tills den varit på service som den inte gäller förmodar jag. Kör på bara :)!

/Peter

För några år sen då jag ägde en Golf GTI V som bara hade rullat 600 mil blev jag tvungen att använda mobilitetsgarantin. Det var vinter och -20 då motorlampan började lysa och bilen gjorde bara 20 km/h, orkade inte upp för backen hemma. Det var bara att beställa bärgare.

jimZon
2016-06-07, 10:41
Min bil hade överskridit intervallen med två dagar vid en punktering och jag fick "tack för ditt samtal och hej då" från "Mobilitetsgarantin" när jag ringde dom.

Blåbäret
2016-06-07, 11:46
Min bil hade överskridit intervallen med två dagar vid en punktering och jag fick "tack för ditt samtal och hej då" från "Mobilitetsgarantin" när jag ringde dom.

Det tycker jag låter konstigt.

Jag vet inte exakt vilka villkor som Volkswagen har. Men innan Golfen så hade jag en Skoda Octavia och den bilen hade en lagningssats istället för reservhjul, precis om min nuvarande Golf.

När jag hämtade ut den bilen så sa försäljaren att om jag råkar ut för en skada på däcket som inte går att laga med hjälp av lagningssatsen så är det bara att ringa till Skodas nödnummer och så kommer de och bärgar bilen. Och detta skulle gälla bilens livstid ut, oavsett servicehistorik. Så även om du missat en service och saknar den vanliga mobilitetsgarantin så gäller ändå för just punkteringar som inte lagningssatsen klarar av.

Magfr
2016-06-07, 11:57
Mobilitetsgarantin är jag själv inte jätte brydd över.
Det är motorgarantin jag oroar mig över, så bilen kommer få stå fram tills nästa tisdag, så den inte överskrider 300km :(