handdator

Visa fullständig version : Högt k-värde och trasig farthållare på Transporter T5 2,5 TDI -06



Jonny
2016-06-05, 17:26
Hej på er!

Tänkte höra om någon kan tipsa om vad som kan vara fel på min buss.

Jag besiktade i fredags och det blev nedslag på högt k-värde 2,0 och jag sätter det i samband med att i vintras så la farthållaren också av och att jag tycker gasen ramlar ned till tomgång väldigt fort vid växling, vilket ger ryckig körning.

Jag fick tipset att luftfiltret kunde vara igensatt, men vid kontroll idag så såg det nytt ut fortfarande och jag blåste för säkerhetsskull rent det med tryckluft.

Jag själv misstänker att det är något med vacuumslangar eller nått annat med dessa ventiler, hur styrs farthållningen- är det med vacuum eller elektriskt gasspjäll.

Lästa någonstans nå liknande fel och då hade de bytt ut nått som hade med vacuumet att göra, men jag hittar inte inlägget igen.

Tacksam för svar!

Jonny

golf666
2016-06-06, 22:01
Högt k-värde kan lika gärna vara så att den är igensotad..

När vi får in ngn sån på jobbet brukar vi kika felminne, är de ok, kolla luftfiltret och byta det.
Sen köra bilen varm o sen en sträcka på några km och då sota ur bilen ordentligt. Typ fullgas på 2an och hålla bilen så länge så den maxvarvar en stund.

Sen köra mätning på k-värdet och då är de oftast bra :)

Så de är ju värt ett försök kanske!

Ang farthållaren så är de ju inte ovanligt att spaken är trasig, de brukar synas på ett felminne.

henca
2016-06-06, 22:48
Jag vet att på en del Audi (och då sannolikt även en del VW) så brukar farthållaren sluta fungera när kopplingsgivaren går sönder. Att kopplingsgivaren går sönder brukar dessutom märkas på att varvtalet ligger kvar lite längre på högt varv då man trycker ned kopplingen. Fast här verkar det ju inte vara riktigt det symptomet med varvtalet.

m v h Henrik

Danne_
2016-06-07, 01:06
Kan svara på farthållarproblemen!!. Är till 99% säker på att det är din kopplingspedals givare som är trasig.
Antingen blir den väldigt av och på som du beskriver (Den tror att kopplingen är ständigt nertrampad) eller så håller den kvar varven lite. Att den inte tror att kopplingen blir nertrampad. Vi har haft fel på 2 av firmans T5:or med samma diagnos. Och det vart bra efter byte av givaren.

Tror att den behöver en ursotning bara! Piska den rätt hårt innan ombesiktingen så ska det nog gå vägen. Dom brukar ju inte ha några problem att klara k-värdena. kan ju vara EGRen som spökar.

boster
2016-06-07, 16:31
http://www.tripak.se/diesel-booster/#

Jonny
2016-06-07, 19:45
Tack alla för era tips, beställde tid i dag på den lokala VAG verkstaden.

Så får de bränna ur den och släcka tvåan för k-värdet, har ju inget att kolla k-värdet med så jag tror detta blir billigast.

istället för att chansa att den är urbränd och göra ombesiktningen.

med farthållarproblemet så ska jag demontera kopplingsgivaren och mäta upp denna, den bör väl bara vara sluten eller öppen.

Eller är det en potentiometer med olika ohmvärde?

Danne_
2016-06-07, 23:09
Den är bara on/off.

steplun
2018-04-10, 11:35
[QUOTE=Danne_;228005]Kan svara på farthållarproblemen!!. Är till 99% säker på att det är din kopplingspedals givare som är trasig.
Antingen blir den väldigt av och på som du beskriver (Den tror att kopplingen är ständigt nertrampad) eller så håller den kvar varven lite. Att den inte tror att kopplingen blir nertrampad. Vi har haft fel på 2 av firmans T5:or med samma diagnos. Och det vart bra efter byte av givaren.

Tack för detta inlägg :), hade bekymmer med att gaspådrag kändes väldigt av och på samt att farthållaren nästan aldrig fungerade. 280kr senare funkar den som en dröm