handdator

Visa fullständig version : Ajdå, slutet på en era...



Petta77
2016-06-03, 22:24
Såld, så slutet gott allting gott :)

pudas
2016-06-03, 23:01
Utan att veta vad det är för bil eller hur gammal eller vad bilden egentligen ska föreställa, annat än ett stort rostangrepp!
Nåväl, processen är helt naturlig och det är bara en fråga om hur mycket man vill bromsa den innan den återgå till naturen!
Men var lugn, alla tyska premiumbilar har en stor längtan att åter bli jord!

Petta77
2016-06-03, 23:15
Utan att veta vad det är för bil eller hur gammal eller vad bilden egentligen ska föreställa, annat än ett stort rostangrepp!
Nåväl, processen är helt naturlig och det är bara en fråga om hur mycket man vill bromsa den innan den återgå till naturen!

De är denna (MK3 GTI 16v Colour Concept 1996):

7678

Japp du gissa rätt!

Balken där bakre staget till framvagnen är fäst är helt bort rostat

7679

Lasse62
2016-06-04, 00:01
Givetvis ska du fixa detta :-)

Hade du bott närmare så.....

Det borde finnas många svetskunniga som kan hjälpa till med detta, det är ju ingen raketforskning precis.

Petta77
2016-06-04, 00:01
Givetvis ska du fixa detta :-)

Hade du bott närmare så.....

Det borde finnas många svetskunniga som kan hjälpa till med detta, det är ju ingen raketforskning precis.

som ja förstått de, måste hela framvagnen ner :/

Lasse62
2016-06-04, 00:08
Ja förmodligen är det enklast att ta ner framvagnsbryggan men jag är inte helt 100 på att det är nödvändigt

Lillen
2016-06-04, 01:22
Händer inte ett skvatt på motorvägen med ett rosthål där.
Kommer inte heller hända något på flera år pga det.
Är bara bilbekämpningen som har problem med det.
Det är endast en förstärkt del av krängarinfästningen.

Laga YES.
Ja du får ta ner balken.
Detta pga fästmuttern i plåten innanför.

Enklast är att hänga motorn och allt i en motorbalk uppifrån.
Sedan bara släppa bultarna bakifrån sett.
De där rosten sitter tar du bort.
Länkarmsbultarna i bryggan skruvar du ur nästan helt.
Låt sitta kvar lite i gäng först och sedan när de främre är säkrade så bort.
Främre bultarna för balken samma sak , när du fått balken att tilta så den hänger i de främre så finns plats för att laga rosten.

MickeR
2016-06-04, 09:37
Händer inte ett skvatt på motorvägen med ett rosthål där.
Kommer inte heller hända något på flera år pga det.
Är bara bilbekämpningen som har problem med det.
Det är endast en förstärkt del av krängarinfästningen.

Laga YES.
Ja du får ta ner balken.
Detta pga fästmuttern i plåten innanför.

Enklast är att hänga motorn och allt i en motorbalk uppifrån.
Sedan bara släppa bultarna bakifrån sett.
De där rosten sitter tar du bort.
Länkarmsbultarna i bryggan skruvar du ur nästan helt.
Låt sitta kvar lite i gäng först och sedan när de främre är säkrade så bort.
Främre bultarna för balken samma sak , när du fått balken att tilta så den hänger i de främre så finns plats för att laga rosten.

+1 på det. Detta stag sitter dessutom bara på pluschassi bilar. Alla andra saknar det så man klarar sig utmärkt utan. Inget kommer att hända när du kör.

Petta77
2016-06-04, 10:11
Problemet är väl att jag måste lämna in för de. Gissar på att kostnaden kommer dra iväg. Sen har jag en massa annat som jag skulle vilja ha gjort på bilen, som då får vänta.

Känner att samvetet inte riktigt kan ge den kärlek bilen behöver längre då livet tog en vändning med att familjen blev 3. Tar bara 4 minuters cykeltur till jobbet så i veckorna står den bara där på parkeringen (inte ens kört 1000 mil sen senaste besiktningen för ett år sen).

Känns som jag skulle behöva en mer praktiskt "slit å släng" vardagsbil. En som man kan kasta in i biltvätten vintertid. En vanlig golf , ingen man behöver betala multum för vanliga delar.

Lasse62
2016-06-04, 11:42
Det här är ju inget jobb för VAG, Meca eller Mekonomen med timdebiteringar från 800:- till 1500:- + moms.

Billyft, Telfer m lyftbalk, mutterknackare och en svetskunnig.

Passa på att byta tveksamma bussningar och motorfästen.

Petta77
2016-06-04, 11:48
Det här är ju inget jobb för VAG, Meca eller Mekonomen med timdebiteringar från 800:- till 1500:- + moms.

Billyft, Telfer m lyftbalk, mutterknackare och en svetskunnig.

Passa på att byta tveksamma bussningar och motorfästen.

De är just de. Kan ju inte direkt säga att de kryllar av sånt folk här. Hade de gått att svetsa direkt hade de kanske varit mindre problem (dock stora ändå).
Vi har en VAG skadeverkstad här dock är de ju inte prio på sånt här å rostlagning är ju sånt de gärna tar lite extra för tyvärr.

pudas
2016-06-04, 13:10
.
Är bara bilbekämpningen som har problem med det.


Jag tror vi ska vara tacksamma för att vi har en bilbesiktning i Sverige som opartiskt avgör vad som är OK att rosta sönder!

Annars så är mitt råd till "Petta77": Se inte på bilen som något heligt, en gammal Golf är inget unikt eller något samlarobjekt dvs en dussinbil!
Uppfyller den inte ditt transportbehov till den kostnad och besvär du önskar, Sälj den omgående!

a128
2016-06-04, 14:40
Jag skulle lossat på så mycket som möjligt och smort in , och sedan hitta en billig verkstad till att svetsa igen hålen, dränk sedan in med dinitrol ML eller liknande

med billig bilverkstad menar jag även "Achmeds bilsörvis och Kebab"

bultarna värmer man evt. loss med en steinel HL stick
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR11.TRC1.A0.H0.Xstein el+HL+stick.TRS0&_nkw=steinel+HL+stick&_sacat=0

bilen i fråga blir orimligt dyr om man reparar allt på märkesverkstaden

Petta77
2016-06-04, 16:12
Annars så är mitt råd till "Petta77": Se inte på bilen som något heligt, en gammal Golf är inget unikt eller något samlarobjekt dvs en dussinbil!
Uppfyller den inte ditt transportbehov till den kostnad och besvär du önskar, Sälj den omgående!

Hade den mentala fajten i mitt huvud igår. Älskar verkligen 16v'n, men nånstans måste man inse att de kanske är dax för någon annan att ta vid. Svetsar man upp de där har man en felfri bil. Finns i princip ingenting jag inte varit på. Saker som ser halvdana ut har bytts mot nya. Är är lite vad som gjorts med bilen:

Kamremsbyte (14/07/11)

Bromskivor och belägg runt om, ok och hållare främre
Bussning bakaxel
Fjädrar runt om
byte ABS hydraulpump (+sensorer och kransar)
Växellådskudde
Motorvärmare/kupévärmare uttag
Vänsterstyrled
servopump
Byte bromsrör/bromslangar främre
Reparation av Climatronic (klimatanläggning)
Byte framskärmar original
Nya skrämbreddare orginal

Bortsett från de nya rosthålet är all rost svetsad under/bakre skärmkanter
osv osv :)

En 3 dörrars GTI 16v är ingen bra familjebil, eller bra är den ju men jäkligt opraktiskt. Först ska sonen in, sen ska sambon in, å så sist får jag kliva in. Spöregnar de då, är de ingen kul att vara chaufför

Lasse62
2016-06-05, 01:41
Jag tror vi ska vara tacksamma för att vi har en bilbesiktning i Sverige som opartiskt avgör vad som är OK att rosta sönder!

Annars så är mitt råd till "Petta77": Se inte på bilen som något heligt, en gammal Golf är inget unikt eller något samlarobjekt dvs en dussinbil!
Uppfyller den inte ditt transportbehov till den kostnad och besvär du önskar, Sälj den omgående!

I detta fall så är det ju inte riktigt så.

Om en VR6:a i orört originalskick är sällsynt idag så är en 16V extremt ovanlig i samma skick.

Ska du sälja så är jag spekulant, bara jag kan ordna plats i garaget.

Petta77
2016-06-05, 09:44
I detta fall så är det ju inte riktigt så.

Om en VR6:a i orört originalskick är sällsynt idag så är en 16V extremt ovanlig i samma skick.

Ska du sälja så är jag spekulant, bara jag kan ordna plats i garaget.


Åh :) Lovar att du blir den första jag kontaktar. Ska iväg idag och titta på en MK4 Variant -02. En ägare senaste 13 åren (3 ägare totalt, men inget konstigt med de enligt carfax, va visst nån biluthyrningsfirma som ägde bilen, första 3000 milen, sen bilhandlare, sen han).

pudas
2016-06-05, 10:08
I detta fall så är det ju inte riktigt så.

Om en VR6:a i orört originalskick är sällsynt idag så är en 16V extremt ovanlig i samma skick.

Ska du sälja så är jag spekulant, bara jag kan ordna plats i garaget.

Då kan ju i princip alla VW bilar producerade idag bli samlarobjekt inom en snar framtid då ingen motor produceras i samma utförande mer än nått år eller två!
Hur eftertraktad kan min TSI 1,4 twin charger 140hk från 2006 vara då den fortfarande rullar med sin tredje kamkedja?

Crille82
2016-06-05, 13:33
Då kan ju i princip alla VW bilar producerade idag bli samlarobjekt inom en snar framtid då ingen motor produceras i samma utförande mer än nått år eller två!
Hur eftertraktad kan min TSI 1,4 twin charger 140hk från 2006 vara då den fortfarande rullar med sin tredje kamkedja?

Förstår ditt resonemang. Men det är viss skillnad på om en modell/kombination tillverkats i några få tusen exemplar eller flera millioner...

Eftersom du bara verkar ha för avsikt att kritisera Volkswagens produkter och medlemmarna på det här forumet så föreslår jag du hittar på något annat.

pudas
2016-06-05, 14:48
Eftersom du bara verkar ha för avsikt att kritisera Volkswagens produkter och medlemmarna på det här forumet så föreslår jag du hittar på något annat.

Nej då, jag kritiserar inga medlemmar på detta forum, däremot så delar jag kanske inte alla åsikter som framförs och ibland tycker jag att jag vill kommentera en medlems åsikt, vilket som jag trodde var hela iden med att ha ett forum!
Anledningen till upplevd kritik av VW är just på grund av att det är det märke av bil som jag kör! Mina åsikter om bilar jag aldrig ägt är väl av ringa intresse på ett VW forum?

a128
2016-06-05, 17:58
Åh :) Lovar att du blir den första jag kontaktar. Ska iväg idag och titta på en MK4 Variant -02. En ägare senaste 13 åren (3 ägare totalt, men inget konstigt med de enligt carfax, va visst nån biluthyrningsfirma som ägde bilen, första 3000 milen, sen bilhandlare, sen han).

Om du köper kärran så åker du hit och behandlar den, så fördröjer du återgången till naturen:
http://www.dinitrolcenter.se/?page=Rostskyddscenter_Peter_Brage

den gamla kärran är inte särskilt svårsåld om priset är den rätta

:cool:

Petta77
2016-06-05, 19:12
den gamla kärran är inte särskilt svårsåld om priset är den rätta

:cool:

Vad är de rätta priset då?

a128
2016-06-05, 20:30
man kan ju ta denna annons som referens, analysera och bevaka den:
http://www.blocket.se/vi/67169107
och även denna
https://www.blocket.se/jonkoping/67322461

:D

Petta77
2016-06-05, 21:05
man kan ju ta denna annons som referens, analysera och bevaka den:
http://www.blocket.se/vi/67169107
och även denna
https://www.blocket.se/jonkoping/67322461

:D

Min är utlagd :) Jag ville lägga ett betydligt lägre pris än vad alla andra sa och jag slutligen gjorde. Jag gissar på att de där två bilarna inte har verkstadskvitton på 85 000:- samt en hel drös kvitton som ja inte ens orkar räkna på delar som köpts till bilen ;) Dessutom är den nedre en 4 dörrars, alla vet ju att en riktig GTI har 2 dörrar :p

Petta77
2016-06-05, 22:09
Nuså: https://www.blocket.se/ostergotland/MK3_GTI_16v_Colour_Concept_Originalskick_67352935. htm?ma=1

Lillen
2016-06-06, 17:19
Inte ens jag som alltid köper den billigaste tycker det va dyrt.
Och jag brukar inte ens vara så mycket för orginal.
Är väl synd på rosthålet.

Men nån entusiast lör göra ett helt ok köp här.

Man saknar alltid en Mk III 16V.

P.Hagel
2016-06-06, 22:46
Attans att det är fullt i garaget,hade ju vart kul med en gti igen....hm.

Petta77
2016-06-07, 22:01
Sålde den precis för 16500:- Den kom i rätta händer :)

vfr
2016-06-07, 23:01
Bra! Då blev det inte såå fel ändå, även om du inte kunde behålla den själv.

Petta77
2016-06-08, 19:36
Bra! Då blev det inte såå fel ändå, även om du inte kunde behålla den själv.

Nej, kändes helt oki. Sjukt svårt att se den åka iväg dock. Hade den ju relativt kort (3 år). Den kom till en i övre medelåldern :)

Lillen
2016-06-09, 00:59
Grattis.