handdator

Visa fullständig version : Kontakt å bur?



gnytt
2007-09-14, 12:59
2 små frågor.

1. Ska byta till en ställbar BTR på min kr motor men på den befintliga BTR.en sitter en kontakt, vad går denna kontakt till? Är det till färddatorn eller var ska jag plugga i den i så fall (finns ju inget sånt uttag på den nya BTR,en.

2. Ska sätta bur i bettan (golf 2) någon som har någon bra länk där man kan köpa, ska regbesiktigas med bur om det spelar någon roll?

Mvh

razer
2007-09-14, 13:53
Om det är varmkörningsregulatorn du menar som BTR så ska du inte ersätta den med en btr. Kontakten är till förvärmningen.

robber
2007-09-14, 14:12
2 små frågor.

1. Ska byta till en ställbar BTR på min kr motor men på den befintliga BTR.en sitter en kontakt, vad går denna kontakt till? Är det till färddatorn eller var ska jag plugga i den i så fall (finns ju inget sånt uttag på den nya BTR,en.

2. Ska sätta bur i bettan (golf 2) någon som har någon bra länk där man kan köpa, ska regbesiktigas med bur om det spelar någon roll?

Mvh

Google är min vän> http://www.svetsochsmide.se/ | http://www.kbtsafety.se/ | Guss tror det är detta nr 08-570 300 22

gnytt
2007-09-14, 14:27
Men den klumpen som sitter framifrån sett på höger sida i blocket, är väll samma klump som dom säger man kan öka trycket med en insexa om man borrar på baksidan, för o jag kopplar regulatorerna i serie så måste ju original regulatorn strypa trycket ändå? Bilen är en golf gti 16v med kr-motor om jag inte skrev det.

gnytt
2007-09-16, 21:18
Någon har väll satt reglerbar btr i sin golf?

Svartrök
2007-09-16, 21:47
Men den klumpen som sitter framifrån sett på höger sida i blocket, är väll samma klump som dom säger man kan öka trycket med en insexa om man borrar på baksidan, för o jag kopplar regulatorerna i serie så måste ju original regulatorn strypa trycket ändå? Bilen är en golf gti 16v med kr-motor om jag inte skrev det.

Du kan lägga dem i serie och bromsa (höja) trycket ytterligare med en ställbar btr.
Tycker iofs detta känns lite B om man har riktiga grejer.
Går kontakten till en värmare bör du kunna skippa den, vet tyvärr inte mycket om motorelektroniken på VW.

Fireball
2007-09-16, 21:55
Nja...alltså nu är jag inte hundra på KR, men såvitt jag vet så sitter det ett gammalt hederligt K-jet i den.
Den lilla klumpen du talar om är förmodligen, som tidigare talare nämnt, varmkörningsregulatorn (även känd som styrtrycksventil).
Dess uppgift är att feta blandningen när motorn är kall.

Man kan modifiera den så att styrtrycket blir lägre och motorn får mer bensin, precis som du nämner, men det är inget jag har erfarenhet av.

Skippar du elkontakten kommer den inte upp i temperatur och motorn kommer att gå fett hela tiden.
Här finns mer fakta: http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm

gnytt
2007-09-17, 04:21
Okej, jo sitter ett k-jet i den nu, ska köra med ett programerbart LINK sprut sen, btr,en jag ska sätta dit är en AEM regulator för 3000 spänn å tycker att den borde kunna ersätta original btr, hade varit intressant å veta om någon satt en reglerbar btr på sin kr spis å hur dom satte den då.

Tack för svaren.

Mvh

ypzilon
2007-09-17, 13:21
En BTR ger samma tryck oavsett motorns temp, den styrs bara av insugstrycket.
Varmkörningsregulatorn varierar trycket efter motortemp OCH insugstryck (på 16v).

Dessutom ger ett lägre styrtryck mer soppa på k-jet, med en BTR så stiger trycket när insugstrycket stiger vilket resulterar i att motorn får mindre soppa ju mer du gasar om du ersätter regulatorn med en BTR...

gnytt
2007-09-17, 20:10
Så med andra ord så kopplar jag in btr.en på ledningen som kommer från pumpen sen kan jag ställa trycket bäst jag vill eller?