handdator

Visa fullständig version : STOP! Oil Pressure Engine Off



virrox
2016-06-02, 17:58
Hej!

För en tid sedan fick jag det här meddelandet vid något enstaka tillfälle. Jag var inte säker på vad det betydde, men jag bytte olja och felet försvann för ett tag. Sedan dök det upp igen och jag valde att ta bilen till en verkstad. På verkstaden testade de oljetrycket och svaret jag fick var att det inte var något fel på det vad de kunde se i alla fall. Hur som helst så bytte han någon del som började se dålig ut. Vet inte vilken del det var då jag inte kan någonting alls egentligen om bilar, men det var billigt i alla fall. Fick betala någon stans mellan 1000-2000kr för själva arbetet.

Nu till saken. På sistone har felet börjat dyka upp med jämna mellanrum, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag förstår ju att det inte är bra alls att åka runt med ett sånt här fel. Så länge den inte varnar om det antar jag att det är lugnt, men när den tjuter till blir jag väldigt rädd. Speciellt när jag har typ 20 minuters bilfärd hem. Det har hur som helst gått bra hittills, men jag fattar att jag är en idiot som ens kör med det.

Så min fråga är vad som kan vara fel? Någon som stött på detta tidigare? Med tanke på att verkstaden inte hittade något fel så litade jag på det, men nu är jag ju såklart ganska säker på att det är något som är tokigt. Vad kostar det att åtgärda felet? Var ska man vända sig för att få hjälp när inte verkstaden hittade vad som var fel? Jag brukar lämna in bilen hos Mekonomen, har alltid varit nöjd med servicen jag fått, och prisen har alltid varit ok (antar jag). Vet att VW har bilhandel i närheten där jag bor, men osäker på om de gör reparationer också. Kanske värt att kolla upp och lämna till dem istället? Blir det dyrare?

Många frågor, men jag är enormt tacksam för alla svar jag kan få.
Mvh

EDIT: Jag kanske bör tillägga att jag kör en VW Passat 2.0 FSI Tiptronic á -06

a128
2016-06-02, 18:45
På dessa modeller finns en oljetryckskontakt somm ska sluta när det är tillräckligt högt tryck (ca 1,4bar)
vilket innebär att avbrott i ledaren till oljetryckskontakten ger samma fenomen

man kan vid symptom jorda denna ledare i motorblocket för att se om fenoment kvarstår

den kan även gått lång mellan oljebyterna så motorn delvis är igenkoksad

virrox
2016-06-02, 18:49
Tack! Vad tycker du att jag bör göra då? Hittade på nätet att min lokala VW-handlare även har verkstad, så min plan är att ringa dit imorgon och höra mig för. Vad tror du om att köra bilen? Är det någon fara att ta bilen till jobbet ca 6-7km hemifrån? Känns jävla surt att behöva sätta sig på cykeln och komma genomsvettig till jobbet.

a128
2016-06-02, 19:05
Det märks om motorn skär :cool:

henca
2016-06-02, 23:42
Har du haft kraftiga vibrationer från motorn? De där 2.0 (T)FSI-motorerna har en balansaxelmodul som hänger ihop med oljepumpen, när den börjar ge upp så märker man det ofta på kraftiga vibrationer som kommer och går. Lösningen är i så fall att byta oljepump/balansaxelmodul, kostnad drygt 25 kkr.

Been there, done that. I mitt fall hade jag vibrationer några år, sedan en dag blev vibrationerna starkare och oljetrycksvarningen började lysa rött. Först fattade jag inte att det handlade om oljetryck, jag var så van vid att samma symbol brukade komma upp fast gul då min motor surplade ganska mycket olja. Sedan blev det bogsering till verkstad. Jag hade tur då min maskinskadeförsäkring tog större delen av kostnaden. Hade jag drabbats av ett oljepumpras några månader senare hade min Audi A4 2007 med 2.0TFSI-motor varit mer än 8 år gammal och då hade inte maskinskadan täckts av min helförsäkring.

m v h Henrik