handdator

Visa fullständig version : Passat B8 - bilbarnstol



mtm
2016-05-19, 23:36
Dags att byta upp sig från babyskydd till bilbarnstol då dottern snart växt ur babyskyddet.

Har en ny Passat (kombi) på ingång och tänkte höra vad ni som har bilbarnstolar och en B8 har för något.

Det jag är ute efter är vilken placering ni använder er av (fram- eller baksäte) och varför?

Vilket märke och modell ni har.

Och om ni har den i baksätet, kan man utnyttja framsätet fullt ut?

En jävla djungel är vad det är.

:)

Marcus
2016-05-20, 09:44
I vår Passat generation 8 har vi en framåtvänd bältesstol och en bakåtvänd bilbarnstol. Båda placerade i baksätet.

Den framåtvända Bältesstolen är en BeSafe iZi Up X3 Fix: http://www.besafe.se/product-se/izi-up-x3-fix/
Den bakåtvända Bilbarnstolen är en BeSafe iZi Kid X3 Isofix. Den verkar ha blivit ersatt av en uppdaterat modell som heter iZi Kid X2 i-size som ska vara ännu säkrare och som tydligen just Passat är förberedd för:
http://www.besafe.se/product-se/izi-kid-x2-i-size/

Min uppfattning är att man kan använda framsätet fullt ut, baserat på att jag är ca 180 cm lång. Det finns lite till utrymme att skjuta bak stolen om man vill, dessutom. Vi har den bakåtvända bilbarnstolen bakom passagerarstolen. En djungel är det helt klart, men min erfarenhet är att om man håller sig till BeSafe och deras sortiment så brukar det bli bra. Det är ju också BeSafe stolar som säljs hos VW återförsäljare, ofta till bra pris.

mtm
2016-05-20, 12:02
I vår Passat generation 8 har vi en framåtvänd bältesstol och en bakåtvänd bilbarnstol. Båda placerade i baksätet.

Den framåtvända Bältesstolen är en BeSafe iZi Up X3 Fix: http://www.besafe.se/product-se/izi-up-x3-fix/
Den bakåtvända Bilbarnstolen är en BeSafe iZi Kid X3 Isofix. Den verkar ha blivit ersatt av en uppdaterat modell som heter iZi Kid X2 i-size som ska vara ännu säkrare och som tydligen just Passat är förberedd för:
http://www.besafe.se/product-se/izi-kid-x2-i-size/

Min uppfattning är att man kan använda framsätet fullt ut, baserat på att jag är ca 180 cm lång. Det finns lite till utrymme att skjuta bak stolen om man vill, dessutom. Vi har den bakåtvända bilbarnstolen bakom passagerarstolen. En djungel är det helt klart, men min erfarenhet är att om man håller sig till BeSafe och deras sortiment så brukar det bli bra. Det är ju också BeSafe stolar som säljs hos VW återförsäljare, ofta till bra pris.

TACK Marcus för ditt svar!

Jag var i en babyproffsen-butik i går och diskuterade bl.a. just X2:an och även motsvarigheten som har en lös bas - Modular RF. Och den säljaren hävdade med bestämdhet att passagerarsätet fram blir obrukbart om man har någon av de modellerna i baksätet.

Vi ska ut på en 3 veckors bilsemester i Europa i sommar så det är viktigt att man kan sitta bekvämt i passagerarstolen. Jag är 183 cm och min sambo är 175.

Har du möjlighet att ta lite bilder på hur det ser ut? Jag skulle verkligen uppskatta det!

Anledningen till varför jag inte bara provar och ser hur det ser ut är för att bilen levereras först om en månad och nästa vecka är jag bjuden på en slags VIP-grej där det kommer vara 20% rabatt på BeSafes sortiment. Därav att jag försöker bilda mig en uppfattning om hur det kommer passa innan jag har möjlighet att pröva själv.

Marcus
2016-05-20, 12:31
Vi åker på bilsemester i Europa 2-3 veckor varje sommar, oftast till Österrike och Kroatien, så jag förstår problemet ;) Jag ska försöka ta några bilder i kväll. Återkommer.

Marcus
2016-05-20, 19:17
Jag tog många bilder för det är kanske svårt att bedöma utrymmet så här. Bilderna visar bilbarnstolen i sittläge och sovläge.
76347635763676377638763976407641764276437644764576 46

mtm
2016-05-21, 01:12
Grymt! Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Det ser ju ut att vara hur bra med utrymme som helst. Även när barnet växer och man måste flytta stolen framåt så ser det ju ut som att det ändå kommer finnas plats.

Här är svaret jag fick från BeSafe (grymt bra och snabb kundservice för övrigt!):

"Hej Jim, jag kan säga att iZi Modular är den stolen som tar absolut minst plats i bilen av våra olika modeller, och iZi Kid X2 i-size har justerbara ISOfix armar vilket gör att du kan justera den så den tar mindre plats än X3:an. Så jag tror inte det stämmer som butiken säger, Passat är ju en stor bil så jag kan inte se att det skulle vara något problem, oavsett vilken du väljer. Med vänlig hälsning Eva-Lisa, Besafe"

Återigen, tusen tack för bilderna!