handdator

Visa fullständig version : Passat CC 2010 TSI Kamkedje byte eller ej?



Jesnyq
2016-05-18, 10:45
Hej
Fick en felkod som försvann och kom tillbaka på motorn. Verkstan säger att jag behöver byta kamkedja spännare stödskenor kugghjul ja rubbet som har med kedjan att göra till en ganska stor peng. Jag trodde att kamkedja överlevde motorns livslängd. Har någon varit i samma sits och har goda råd? Försökt att hitta något här i forumet men fann ingen info. Skulle behöva råd vad göra. Nu har jag kört ytterligare 200km sedan varningslampan tändes sist och ingen ny felindikering. Det är lite kamkedje rassel. Vill inte ha ett motorhaveri men vill inte heller gynna en verkstad i onödan. Motorn har snart gått 12000mil

Har lusläst Internet hela dagen och denna site var inte så dum när man har problem med TSI motorn

http://shopdap.com/common-problems-2-0t-tsi-engine/

Jesper

Bopper
2016-05-18, 11:36
Kan det vara detta problemet?

https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematiska-kamkedjor/

(https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematiska-kamkedjor/)Hade nåt liknande på min Scirocco 2012, men fick det åtgärdat som goodwill, den var bara 2,5 år.

Jesnyq
2016-05-18, 11:49
Borde inte vara det då min motor är 1,8 TSI

vfr
2016-05-18, 12:00
Nää, det borde det väl inte vara då. Men du skrev inte att det var en 1,8TSI, bara TSI, så det kunde varit en sådan...

Jesnyq
2016-05-18, 12:06
Om jag bestämmer mig för att byta kamkedjorna vad skall jag byta mer? Spännare, glidskenor och även kugghjulen?
Jesper

Marcus
2016-05-18, 12:20
Borde inte vara det då min motor är 1,8 TSI

1,8 TSI och 2,0 TSI av aktuell årgång är väl samma motortyp men med olika cylindervolym...? Det vill säga samma problem?

Bopper
2016-05-18, 12:20
Det som hänt på min, var att kedjan tänjts så att kugghjulen slitits, så det låter nog som att det borde bytas även kugghjul om verkstan säger det.

Jesnyq
2016-05-18, 12:39
Jag är inte säker för de beskriver enbart 1.2 och 1.4 i artikeln kanske svagare kedja i dom än i 1.8 då krafterna är högre i 1.8. Men jag vet inte säkert och det är anledningen jag vänder mig till forumet. Om det bästa alternativet är att byta då byter jag. Men jag trodde att kamkedje motorer inte behöver byta kedja!?
Jag är tacksam för alla inputs och försöker att beskriva situationen så gott jag kan!!!
Hur stor risk är det att få ett total haveri?

Jesnyq
2016-05-18, 12:56
Det som hänt på min, var att kedjan tänjts så att kugghjulen slitits, så det låter nog som att det borde bytas även kugghjul om verkstan säger det.
Var rädd för det!! De vill ha 12 000 för material och arbete är det ett vettigt pris?

De vill byta samtliga kamkedjor, packboxar och ett nållager. Det är en ofantligt massa prylar som de vill byta och en dags arbete.

Bopper
2016-05-18, 13:09
Eftersom jag fick detta på garantin, så överlåter jag åt andra att bedöma detta, men det är nog inte omöjligt att en märkesverkstad tar de priserna.

Peter-C
2016-05-18, 21:38
1,8 TSI och 2,0 TSI av aktuell årgång är väl samma motortyp men med olika cylindervolym...? Det vill säga samma problem?

Javisst är det.


Var rädd för det!! De vill ha 12 000 för material och arbete är det ett vettigt pris?

De vill byta samtliga kamkedjor, packboxar och ett nållager. Det är en ofantligt massa prylar som de vill byta och en dags arbete.

1.2 och 1.4 är en helt annan motortyp som inte har något direkt gemensamt med 1.8/2.0 TSI. Själv har vi tidigare haft GTI med denna motortyp (EA888). Fn har familjen en 1.8 TSI (sonens) och en 2.0 TSI. Väldigt trevlig motor!

Om det är slitet så är det bara att låta dem byta. Tycker att det verkar vara vettiga pengar för en fullgod reparation.

Det är inget alternativ att köra vidare om kamkedjan är sträckt! Ett motorras är betydligt kostsammare än offerten du fått. Jag hade inte kört en meter till i onödan utan åtgärd.

Om du efter reparation ombesörjer hyfsat täta oljebyten har du förhoppningsvis en bra bil under lång tid :).

Lycka till.

/Peter

Jesnyq
2016-05-18, 21:58
Javisst är det.



1.2 och 1.4 är en helt annan motortyp som inte har något direkt gemensamt med 1.8/2.0 TSI. Själv har vi tidigare haft GTI med denna motortyp (EA888). Fn har familjen en 1.8 TSI (sonens) och en 2.0 TSI. Väldigt trevlig motor!

Om det är slitet så är det bara att låta dem byta. Tycker att det verkar vara vettiga pengar för en fullgod reparation.

Det är inget alternativ att köra vidare om kamkedjan är sträckt! Ett motorras är betydligt kostsammare än offerten du fått. Jag hade inte kört en meter till i onödan utan åtgärd.

Om du efter reparation ombesörjer hyfsat täta oljebyten har du förhoppningsvis en bra bil under lång tid :).

Lycka till.

/Peter
Tack för infon! Vad är hyffsat täta oljebyten? jag byter nu var 1000:e mil, är det tillräckligt?

a128
2016-05-18, 22:03
Man kanske ska undvika dom allra tunnaste oljorna tex. SAE 0W-30 5W-30 etc.

välj en 5W-40 istället

Peter-C
2016-05-18, 22:06
Tack för infon! Vad är hyffsat täta oljebyten? jag byter nu var 1000:e mil, är det tillräckligt?

Javisst!

Longlifeservice gör ju att den kan gå typ 2000-3000 mil (maxvärdet) innan den indikerar att det är dags för service. Man kan väl lämpligen byta en gång mellan servicetillfällena.

Jag använder alltid 5w-30 olja (vw504.00 /507.00) men som a128 skriver kan man väl köra med 5w-40 om man vill det.

/Peter

pudas
2016-05-19, 17:45
Om du efter reparation ombesörjer hyfsat täta oljebyten har du förhoppningsvis en bra bil under lång tid :).



/Peter

Nja det är nog inte riktigt så, min "goodwill" bytta kedja höll i tre tusen mil, sen var det dags igen!

Marcus
2016-05-19, 18:58
Nja det är nog inte riktigt så, min "goodwill" bytta kedja höll i tre tusen mil, sen var det dags igen!

Vilken motor var det då? 1,8 TSI eller 2,0 TSI?

a128
2016-05-19, 19:50
Vilken motor var det då? 1,8 TSI eller 2,0 TSI?
Tsi140 var det

golf666
2016-05-19, 20:04
Snart 12k mil skriver du, vad har du för försäkring? Försäkring motorskada brukar de funka o ta kedja på annars!

Bopper
2016-05-19, 20:09
Nja det är nog inte riktigt så, min "goodwill" bytta kedja höll i tre tusen mil, sen var det dags igen!

Tur jag bytte bort min då, innan det hände igen...

Marcus
2016-05-19, 21:26
Tsi140 var det

Det är en helt annan motor än 1,8/2,0 TSI som avhandlas i denna tråd...

pudas
2016-05-19, 22:47
Det är en helt annan motor än 1,8/2,0 TSI som avhandlas i denna tråd...

Ja det stämmer, men det är samma tillverkare, samma konstruktörer! Bara för att det är olika motorer så kan ju enskilda komponenter vara tillverkade av samma underleverantör efter samma grad av "kvalitet" som i alla andra motorer. Det enda då som skiljer är som i detta fall antal kuggar, kedjans längd,,,och samma ingenjörer!
Med detta i åtanke tyckte jag det kändes motiverat att kommentera "peter-c" kommentar.

Pelk
2016-05-19, 23:33
Samma komponenter kan byggas in på olika sätt. På ett sätt kan vara det superoptimala, ett annat medför att något går sönder vid provstart.

Jag försöker inte försvara VW - men det går inte att jämföra äpplen och päron med bananer. Även om de är plockade på samma farm...

Marcus
2016-05-20, 08:59
Ja det stämmer, men det är samma tillverkare, samma konstruktörer! Bara för att det är olika motorer så kan ju enskilda komponenter vara tillverkade av samma underleverantör efter samma grad av "kvalitet" som i alla andra motorer. Det enda då som skiljer är som i detta fall antal kuggar, kedjans längd,,,och samma ingenjörer!
Med detta i åtanke tyckte jag det kändes motiverat att kommentera "peter-c" kommentar.

De behöver inte alls vara konstruerade av samma konstruktörer. Hur vet du att det inte är Skoda som haft ansvar för framtagandet av den ena motorn och Audi för den andra? Inom koncernen delar man upp arbetsuppgifter och utvecklingsuppdrag mellan enheterna baserat på olika premisser. Hur som helst är det olika motortyper/motorfamiljer varför man inte kan utgå från att de fungerar likadant.

Peter-C
2016-05-20, 20:39
Ja det stämmer, men det är samma tillverkare, samma konstruktörer! Bara för att det är olika motorer så kan ju enskilda komponenter vara tillverkade av samma underleverantör efter samma grad av "kvalitet" som i alla andra motorer. Det enda då som skiljer är som i detta fall antal kuggar, kedjans längd,,,och samma ingenjörer!
Med detta i åtanke tyckte jag det kändes motiverat att kommentera "peter-c" kommentar.

Jag står fast vid mitt inlägg :).

Denna tråd handlar om EA888 1.8/2.0 TSI motorn som är nyutvecklad av Audi AG. Se nedan.
De mindre 3 och 4 cylindriga VAG motorerna tillverkas av Skoda vad jag vet. Ursprunget ligger längre tillbaka i tiden så jag vet inte vilket företag som utvecklat dem.

Mao de har inte mycket gemensamt.

http://everything.explained.today/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines/

Utdrag ur text från genvägen ovan.


Four-cylinder EA888 petrols

This section is about current four-cylinder petrol engines, for discontinued four-cylinder petrol engines, see list of discontinued Volkswagen Group petrol engines#Four cylinder EA111 petrols and list of discontinued Volkswagen Group petrol engines#Four cylinder EA827/EA113 petrols. This latest EA888 family of internal combustion engines is anticipated to be an eventual complete replacement of the EA113 range. It was wholly designed and developed by AUDI AG.

/Peter

pudas
2016-05-21, 11:31
Vilket sammanträffande att man inom VAG lyckats samla så många tillverkare som alla brottas med samma kamkedjeproblem!

Crille82
2016-05-21, 11:48
Vilket sammanträffande att man inom VAG lyckats samla så många tillverkare som alla brottas med samma kamkedjeproblem!

Man skall vara medveten om att många tillverkare har problem med sina kamkedjekonstruktioner. Långa serviceintervaller (skrivbordsprodukter) bidrar tyvärr inte till att de skall fungera i längden...

pudas
2016-05-21, 15:27
Ja det är nog tyvärr så att det är alltför mycket kontorsfolk som inblandade i framtagandet av en ny bil/motor. Precis som i vilken annan industri som helst så jagas det kostnader in absurdum och man lovar att bilen ska hålla i en evighet trotts komponenter tunna som löv, om man bara följer tillverkarens minimala serviceprogram.
Bara det håller garantitiden ut och att ägaren har den goda smaken att serva bilen hos bysmeden så man inte behöver se bilen igen!

Marcus
2016-05-21, 17:53
Haha vilket extremt förenklat raljerande! Vad tillförde det där egentligen?
Kontorsfolk? Du menar ingenjörer? Vilka är det annars som ska konstruera drivlinor? Bysmeden?
Verkligheten är komplex och regleras av lagar och regler genom myndigheters beslut.
Du och jag är kunder och kräver både det ena och det andra, framför allt ett bra pris.
Den verkligheten kräver sina kompromisser, det kan jag lova.

pudas
2016-05-21, 18:39
Haha vilket extremt förenklat raljerande! Vad tillförde det där egentligen?
Kontorsfolk? Du menar ingenjörer?

Nej det tillför inget alls att raljera, snarare ett uttryck för den glädje jag finner i detta med bilar där så ofta ren genialitet och ren galenskap korsar varandras vägar!

Nej jag menar inte ingenjörer, utan dom som tar vid efteråt som tex produktionstekniker, flödestekniker, logistiktekniker och annat löst folk som ser på verkligheten igenom en datorskärm!

a128
2016-05-21, 18:55
Min nuvarande Golf från köpt vid ca 2000mil har nu gått 9000mil inget kedjebyte ännu
:cool:

Marcus
2016-05-21, 19:28
På vilket sätt är de tekniker du nämner inblandade i konstruktionen av motorn och bilen som helhet - och ansvariga för dess konstruktion?

Bopper
2016-05-21, 20:16
Trodde tidigare att kamkedja var ett säkert alternativ, som ska hålla motorns hela livslängd, kamrem måste ju bytas då och då.
Men nu verkar det som att VW går över mer och mer till kamrem...?

Marcus
2016-05-21, 21:23
VW och flera andra lämnar kedja och går över till rem. Ford är ett exempel.

Bopper
2016-05-21, 22:22
VW och flera andra lämnar kedja och går över till rem. Ford är ett exempel.

Man undrar varför? Har man glömt hur man gör bra kamkedjor eller sliter dagens motorer mer på dem?

pudas
2016-05-22, 09:48
Ett problem med en kedja i en bilmotor är att den under idealiska förhållanden bör smörjas med en klisterolja. Dagens motorer smörjs av en för kedjan mindre lämplig olja. Dagens bilar har två kamaxlar som styr dubbelt så många ventiler vilket gör att kedjan ska överföra mer kraft jämfört med äldre motorer med en överliggande kamaxel.
Jag vill minnas att någon tillverkare var inne på en kamaxeltransmision baserad helt på kugghjul! Undrar vad som blev av det?

a128
2016-05-22, 10:03
Om jag inte har fel så har amorak kuggar

en lämplig olja skulle då vara delsyntet, syntetoljans egenskaper är just att flyta ut, medan en mineraloljas egenskaper är dess vidhäftningegenskaper

Marcus
2016-05-22, 11:40
Amarok har vad jag vet versioner av de motorer som återfinns i VW:s övriga modellprogram inkl Nutzfahrzeuge. Med andra ord, inga modellunika motorer.

vfr
2016-05-22, 17:01
På motorcykelsidan fanns/finns motorer med kuggdrift av kamaxlarna. Honda VFR t.ex. Dom motorerna är nästan outslitliga, speciellt med MC mått mätt. Vi har haft ett par sådan i MC-klubben som gått 20000-30000mil. Det är kanske inte enastående mycket i bilvärlden, men ovanligt för MC-motorer.

Peter-C
2016-05-22, 22:38
Om man bara tittar på VAG:s bensinmotorer så har ea211 kamrem (1.2 och 1.4 liters motorerna). De större motorerna 1.8 liter /2.0 och uppåt har företrädesvis kedja/kedjor.

De kraftfullaste har även de kedjor såsom 5 cyl, V6, V8, V10 (ex Audi R8, Lamborghini Gallardo) W12 (ex Bentley, Audi), W16 (Bugatti).

På Dieselsidan används nog kamrem mer men även här är det vanligt med kedjor när cylinderantalet och effekten ökar, dvs större motorer.


En bild av en Audi S4 V8. Man får titta på den en stund för att kunna följa flödet :D.

Motsvarande lösning med tandremmar skulle säkerligen krävt betydligt mer plats.

7654

/Peter

jimZon
2016-05-23, 09:29
Min Golf GTI MK6 från 2010 (7,000 mil på mätaren) kuggade ju över förra året. Men VAG stod för alla kostnader för att jag hade dokumenterat oljebyte var 1,200 mil (ej hos VAG på mellanservicen). Det krävdes lite diskussion med verkstadschefen men det gick igenom.