handdator

Visa fullständig version : Golf MK4 GTI -99 hugger/rycker



batterflai
2016-05-09, 15:48
Tjenare,

har haft ett bestående problem där bilen hackar/hugger/rycker vid gaspådrag, men bara ibland. Bytte nyligen alla 4 tändstift mot nya av märket Bosch men det gav ingen märkbar skillnad. De gamla verkade vara i relativt bra skick och av märket NGK. Har även checkat ifall alla tändspolar fungerar genom att koppla ut dem en för en när motorn är igång och alla fungerade samt att jag har sökt efter felkoder med VAG och inget ploppar upp.

Vad mer bör man kolla upp?

Edit: Kan ju tillägga att det var en del olja tändspolshål 1 och 3 från vänster till höger samt att det började ryka en del vit rök efter tändstiftsbytet. Kände ingen speciell doft förutom bensin och bilen bolmar inget längre.

mtm
2016-05-09, 22:13
Kan vara att den drar tjyvluft. Kolla t.ex. anslutningen efter MAF:en och ner till turbon.

Sn00k
2016-05-11, 09:51
99% tändspole/tändförstärkarfel.. det går inte att felsöka dom som du gjort, då dom inte lägger av helt, utan det blir överslag i dom vid belastning.. så byt spole/ar så går den bra sen.

osäker på om -99an har tändslutsteget som isf sitter på/i luftburken.. men OM den har det så är även detta känt för att orsaka liknande fel.

batterflai
2016-05-12, 16:13
99% tändspole/tändförstärkarfel.. det går inte att felsöka dom som du gjort, då dom inte lägger av helt, utan det blir överslag i dom vid belastning.. så byt spole/ar så går den bra sen.

osäker på om -99an har tändslutsteget som isf sitter på/i luftburken.. men OM den har det så är även detta känt för att orsaka liknande fel.

Tack för tipset, får se om det är värt att spendera mer pengar på bilen, 4 spolar blir en del ^^
Ska byta kamaxelgivaren när som, väntar bara på delen, så får jag se ifall det hjälper något alls. Fick en felkod på den nyligen och symptom som indikerar på att det är den som krånglar.

mtm
2016-05-12, 21:57
Tack för tipset, får se om det är värt att spendera mer pengar på bilen, 4 spolar blir en del ^^
Ska byta kamaxelgivaren när som, väntar bara på delen, så får jag se ifall det hjälper något alls. Fick en felkod på den nyligen och symptom som indikerar på att det är den som krånglar.

Kolla som sagt även att den inte drar tjyvluft, om du inte redan gjort det. Det är gratis. :D

batterflai
2016-05-13, 01:27
Kolla som sagt även att den inte drar tjyvluft, om du inte redan gjort det. Det är gratis.

Sure, det ska jag göra! Ska jag bara leta efter sprickor/misstänkta ställen eller felsöka på något annat sätt?

mtm
2016-05-18, 22:09
Sure, det ska jag göra! Ska jag bara leta efter sprickor/misstänkta ställen eller felsöka på något annat sätt?

Beroende på hur läckaget ter sig kan man ha tur att hitta det med startgas. Annars är det att manuellt kontrollera slangklämmor osv så att sitter som det ska.

batterflai
2016-07-27, 14:54
Uppdatering på tråden för dem som har liknande problem och letar efter en lösning:

Blev trött på kraftförlusten och bestämde mig för att kolla upp LMM:en. Började med att köra en testrunda för att ha något att jämföra med, sedan kopplade jag ut LMM:en och körde en till runda. Det var en betydlig skillnad och bilen gick mycket jämnare.

Ska försöka rengöra LMM:en nu med CRC Air Sensor Cleaner och funkar inte det så blir det att byta ut den mot en ny. Återkommer med resultat.


Resultat: Första rundan direkt efter jag satt in den igen var lite sisådär, gick bättre än vanligt men inte lika rent som utan, kändes det som i alla fall. Tog ut bilen på en runda igen senare mot natten och då var det en märkbar skillnad. Det tydliga hugget som kommer vid cirka 40 km/h gaspådrag var borta. Återstår bara att se hur den uppför sig under de kommande dagarna och ifall problemet återuppstår.

batterflai
2016-09-07, 17:40
Uppdatering:

Bytte ut LMMen mot en Bosch. I början gick det bra, problemet löste sig, men sedan kom det tillbaka. Känns som att det blev värre dag för dag. Förlorar totalt kraften mellan varvtalen 2k och 3k. Även hänt att den tappar kraften totalt vid fullt gaspådrag i 2an upp till 80km/h. Samma sak gäller dock fortfarande, kopplar jag ur LMMen så går den felfritt, oavsett om jag kör fullt gaspådrag från 0km/h eller startar i 2an i hyfsat låg hastighet (där det märks som mest).

Någon som vet vad det kan vara? Riktigt trött på problemet nu...

danno
2016-09-13, 09:38
Lamdasond eller tempgivare kanske?