handdator

Visa fullständig version : Golf Cab Gli 1983, vad är detta för slang?



Seventyseven
2016-05-07, 21:28
Hej alla!

Har varit med cab sedan 2008, hyfsat skick men tyvärr känns motor i behov av en genomgång.
Fungera att sommarköra med men senaste åren har den gått ojämnt på tomgång och spyr ut mer än
BP gillar. Högt Co!

Kan säkert bero på massa orsaker men en sak som jag vet hände mellan bra o dåligt värde är att en slang gått av.
Jag vet tyvärr inte vad den heter eller vad den gör. Hoppas på er hjälp:)

Går det att köpa som reservdel och kan den påverka avgasvärderna och den ojämna gången?

Se bild, den är den blåa som gått av vid fästet till givaren?
7612

matsola
2016-05-08, 08:06
Måste vara en tempgivare, skulle kunna påverka en del.
Är den trasig bytt. Borde inte kosta många kronor.


Sent from my sweden iPad using Tapatalk

matsola
2016-05-08, 08:11
Eller menar du den blåa slangen... Jag tittade på tempgivaren.
Men den är säkert också någon typ av tempgivare och går den av i fästet så får du tjuvluft. Och det kan påverka gången med.


Sent from my sweden iPad using Tapatalk

Petta77
2016-05-08, 08:25
Menar du kabeln som är av till blå givaren?

a128
2016-05-08, 08:56
är det en ventil som är öppen när motorn är varm skulle man kunna koppla ihop den gula och blå slangen

men är den stängd så pluggar man slangarna

var går dessa slangar ?
lägg gärna upp fler bilder

;)

Seventyseven
2016-05-08, 10:55
Tack för era svar, här kommer mer info o bilder. Det är den blåa slangen som är av vid fästet till vattenslangen som kommer ut från motorn. slangarna sitter fast på en "givare" som verkar vara fastskruvad men en "mutter" på delen som även hyser tempgivaren?

misstänker att dessa slangar påverkar tomgång? varmgång? motorn går aldrig upp i varv vid uppstart utan lägger sig kring tomgång, kan det vara något mer än slangarna som påverkar?

Någon som vet om man bara kan byte själva "mutterdelen" som den gula o blåa sitter i eller måste allt av, kylarslangar mm?
7613761476157616

a128
2016-05-08, 12:06
HMM

troligen en ventil som är stängd kall
den andra ändan av den gula röret går till en EGR-ventil
man kan plugga ändan av den blå röret med en skruv så är kanske problemet löst

EGR-ventilen öppnar vid gaspådrag för att släppa in avgaser i insuget när det blir undertryck i den gula röret
bilbesiktningen kollar vad jag vet ej EGR-ventiler längre

Mattias
2016-05-08, 20:55
HMM

troligen en ventil som är stängd kall
den andra ändan av den gula röret går till en EGR-ventil
man kan plugga ändan av den blå röret med en skruv så är kanske problemet löst

EGR-ventilen öppnar vid gaspådrag för att släppa in avgaser i insuget när det blir undertryck i den gula röret
bilbesiktningen kollar vad jag vet ej EGR-ventiler längre

Har aldrig sett denna ventil innan, men den blå slangen drar vacum ifrån insuget.
Testa plugga den som a128 säger, läcker denna drar din bil tjuvluft med möjlig dålig tomgång som följd.

Seventyseven
2016-05-09, 14:14
Tack ska ni ha, ska test o se om jag kan få fast slangen, alternativ plugga o se om det gör skillnad.