handdator

Visa fullständig version : Passat går inte att stänga av



GTI-nissen
2016-05-01, 22:49
I dag var vi ute för något underligt med Passaten i signaturen.
När jag vred av tändningen så stannade motorn och kupėfläkten men allt annat gick fortfarande, det var precis som om tändningen slogs på igen, för airbagsurkopplingsvarningspipet samt att den ville ha service-pipet kom så som det brukar när man slår på tändningen. Jag startade motorn och slog av tändningen igen. Den gången hände absolut ingenting när jag stängde av, jag kunde till och med ta ur nyckeln, motorn gick ändå. Provade med en annan nyckel men samma sak. Efter ett tag så gick allt att stänga av som vanligt, precis likadant som en stund tidigare.

Kan det vara något med tändningslåset? Jag läste på något annat ställe om att det kunde vara dålig jordning, vad tror ni om det?

GTI-nissen
2016-05-02, 10:46
Hittade följande om solskyddet och skyddet har varit uppe som förslag på felorsak när jag hade problem med falsklarmningar. Pillige treåringen hade krånglat med skyddet och belysningen i det innan vi åkte. Måste testa i eftermiddag.

"I don't want to speak to soon but I think that was it. When I went out to disconnect it I noticed, everytime I flipped the visor down the lights would turn on (as if the key were turned to accessory mode) and the radio would come on, when I flipped the visor back up everything would turn off. I unplugged the visor and everything seems to be working as it should. Only time will tell as the problem seemed to come and go, I didn't pay attention before but its likely the problem came and went with the visor being up or down."

J.L
2016-05-02, 11:50
Ok? Skumt

GTI-nissen
2016-05-03, 08:31
Gick att stänga av två gånger av tre i går. Solskyddsteorin är jag inte helt säker på längre...

GTI-nissen
2016-05-04, 11:03
Nu går den att stänga av varje gång, däremot går den oroligt några sekunder efter start. Kanske är något med styrboxen?

GTI-nissen
2016-06-08, 12:44
Det har funkat tills i dag...

Felkoder kollade förra veckan: Inga, men reparatören trodde benhårt på startkontakten.
I dag stannade motorn men tändningen låg kvar. Jag tog bort pluspolen men när jag satte tillbaka den så gick tändningen på igen, detta borde väl tyda på tändkontakten?

vfr
2016-06-08, 13:39
Det låter som det i mina öron iaf.

GTI-nissen
2016-06-08, 23:05
När jag skulle hem från jobbet startade den men dog efter någon sekund och symbolen för startspärren tändes. Var tvungen att ta bort och sätta dit batteripolen igen för att det skulle gå att starta...

Om några dagar kommer i vilket fall som helst en ny startkontakt, hoppas att det hjälper att byta den.

GTI-nissen
2016-06-11, 14:00
Startkontakt bytt, ingen skillnad.

Styrboxen, den sitter väl i diket och inte under passagerarstolen?

Lasse62
2016-06-11, 23:21
En undran, spelar det någon roll i vilket läge som ljusvredet står när detta inträffar?

a128
2016-06-11, 23:42
Kanske något huvud-relä som klibbar fast i draget läge ?

GTI-nissen
2016-06-12, 22:27
Jag har vridit på ljusreglaget när tändningen inte har gått att stänga av men det gav ingen skillnad.

Skulle kolla till styrboxen och fick se att det var en swimmingpool uppe i diket. Gjorde rent i dräneringen och lyfte mattorna så gott det gick för där var det ju surt... Nu står den med kupėvärmare och avfuktare. KANSKE att det har varit någon anslutning som inte mått bra av vatten. Komfortstyrdonet(?) hittade jag på förarsidan och där var det torrt.

Om det är ett relä som klibbar, varför händer det då inte varje gång?

GTI-nissen
2016-06-20, 16:33
Så, då var det lagat!

Jag lämnade in bilen på en Boschverkstad och de hittade felet efter några timmar. Bromsljuskontakten. Ett antal tusen fattigare blev man, men det blev ju ändå billigare än om vi skulle bytt bil. ;-)

Peter-C
2016-06-20, 23:38
Otippad upplösning får man säga. Du fick ju torrt bilen i alla fall som bonus pga felsökandet :).

/Peter

GTI-nissen
2016-06-21, 08:22
Ja, så jäkla gött, nu får den gå tills nästa ras. ;-),

Ska jag vara ärlig så var det kanske inte själva bromsljuskontakten som krånglade utan någon kontakt till motorstyrningen. Jag gissar att det kanske har med bränsleavstängning och farthållare att göra.