handdator

Visa fullständig version : Felkod 17976, fel gasspjäll vw caddy



Tobias.Olsson
2016-05-01, 17:35
Hej!

Efter man gjorde motortvätt igår på caddy´n (var försiktig och inte blaskade för mkt) Så började bilen strula antisladd lampan började lysa och epc lampan och sen blev den bara tröttare och tröttare. Iallaf fick felkoder utlästa och fick permanent på att gasspjället inte fungerar "kod 17976", det med antisladden glömde jag notera men han som hjälpte mig trodde att felkoden på antisladden var ett följd fel pga gasspjället inte fungerar. Så måste jag byta gasspjäll eller finns det nån bot?


Mvh

Tobias.Olsson
2016-05-04, 16:45
Bytt gasspjäll till ett bättre begagnat, gjorde även rent själva spjällhuset med lite brakecleaner och papper. Monterar och enligt en mekaniker på VW så innan start efter man bytt så skulle man ha tändningen på i en minut innan start, startar och samma fel, varvar max 1600 varv ungefär och orolig tomgång. Får hjälp och kolla felkoder igen samma felkod (17976) plus en som heter 17987 Gasspjällstyrenhet, adaption ej startad-permanent. För grejen var att vi försökte kalibrera spjällhuset men iom den inte verkade få kontakt med spjällhuset så gav den en felkod. Det vi testat och gjort är:
Kollade spjället manuellt och det rör sig inte, öppnar man på spjällhuset manuellt så visar det i felkodsprogrammet ett värde typ när jag har det fullt uppe så står det 100% i datorn.
Kollat signal ifrån gaspedal och det är det enligt datorn.
Dock så är det skumma värden på spjällhuset när man startar bilen och väldigt orolig tomgång.

Så: Har jag fått ett trasigt gasspjäll eller är det nått annat fel?

golf666
2016-05-05, 22:35
Ett tips är att skriva vad för modell på motor och årsmodell du har!
De underlättar...

Tobias.Olsson
2016-05-09, 08:31
Ursäkta var nog lite snabb när jag skrev :(, iallaf det är en MY 04a´ med 1,4 liters bensin motor. Men det har ordnat sig nu, lyckades att kalibrera det nya spjällhuset så nu funkar den som det ska nu. Stod i programmet att man skulle ha motorn igång när man skulle göra det men det var det som gjorde att det inte gick, för när man hade tändningen igång då hoppade kalibreringen igång :)