handdator

Visa fullständig version : Touran Eco Fuel 7-sits -09. Vågar man köpa?



BGA
2016-04-30, 14:11
Vågar man köpa en sån här bil? Vad går den på för bränsle? Är det 1,4 L motorn med kamkedja.
En kompis hade gasdriven Touran. Han var mkt nöjd den första tiden. Mkt billig i drift. Sen rasade DSG7 lådan och när dom bytte den upptäckte dom att motorn - kamkedjan var slut och fick bytas. Kostnad över 100 tusen varav kompisen fick betala 12 500 kr. Han kör inte VAG längre!
Har VAG löst kamkedje och DSG7 problemen? Om de är åtgärdade på denna bil kan man skulle våga köpa den?
Vi är en Volvofamilj och vana att motor o vx-låda håller 40-50 tusen mil.

Hittabil 1
2016-04-30, 14:57
Har iaf hört att det varit mycket problem med de lite äldre gasbilarna.

står lite i början på den här tråden
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21728-K%F6ptips-Touran-eller-Caddy-Life-till-rullstolstransport

AXL72
2016-04-30, 19:06
Har bekanta som har en Touran från 2008 och varken jag eller någon av dem själva skulle rekommendera någon att köpa en Touran. Förutom att de har lagt ett sexsiffrigt belopp på reparationer på en bil som de ägt i 3 1/2 år och 7000 mil så är galvrosten ett lagom kul problem på dessa bilar. Huv, baklucka, framskärmar, baksärmar och alla fyra dörrarna har tappat stora sjok av lacken och Volkswagen står där som stora fån när man vill ha hjälp att åtgärda problemet. En Volkswagen ska man troligtvis äga så länge som man har nybilsgaranti, sedan bör man köpa nytt eller byta märke.

golf666
2016-05-02, 22:49
skippa en touran me bensin motor lr bensin/gas.. bara massa varningsklockor som ringer!

J.L
2016-05-02, 23:16
Har bekanta som har en Touran från 2008 och varken jag eller någon av dem själva skulle rekommendera någon att köpa en Touran.


skippa en touran me bensin motor lr bensin/gas.. bara massa varningsklockor som ringer!

Hur många bilar har tillverkats och hur många har strulat?
Jag tror statistiken visar en ganska liten procent.
Jag köpte en Cross Touran -08 1.4 tsi igår.
Hoppas såklart på ett bekymmersfritt bilägande många år framöver (vilket man aldrig får oavsett märke/modell) därför tänkte jag om angående tsi'n och ger den en chans.

Marcus
2016-05-03, 08:33
Jag tror knappast att Touran som modell är sämre än någon annan VW avseende kvalitet och problem när det gäller modellspecifika egenskaper. Drivlinor delar modellen med andra VW modeller.

BGA
2016-05-03, 09:29
Jag tror knappast att Touran som modell är sämre än någon annan VW avseende kvalitet och problem när det gäller modellspecifika egenskaper. Drivlinor delar modellen med andra VW modeller.
Den är väl som ett snitt av övriga VAG bilar. Det är bara motorer o vx-lådor jag inte litar på . Efter allt skriveri om kamkedjor och torrkopplingslådor undrar man ju - från och med när har VAG fixat dessa problem så att de håller tills normalbilen skrotas??
Jag skulle aldrig köpa en så tung bil med 1,4 liters motor i synnerhet inte på 170 Hk. Dom dropparna bensin man sparar får man helt säkert betala i andra ändan.

Marcus
2016-05-03, 09:39
Inget utav det du skriver är Touran-specifikt. Däremot kan det vara så att Touran precis som Passat har sålts i stora antal med 1,4 TSI Ecofuel samt i kombination med DSG7 (DQ200). De 1,4 liters TSI-motorer (typ EA111) som förekom i första generationen Touran, som ju är den generation som avhandlas här, tillverkas inte längre för någon aktuell VW-modell. Den aktuella 1,4 liters TSI-motorn är en annan motorgeneration (typ EA211) med kamrem och enkel överladdning med hjälp av avgasturbo. DSG7 typ DQ200 för motorer med maximalt vridmoment 250 Nm tillverkas i ett modifierat, förbättrat utförande.