handdator

Visa fullständig version : El-problem i min Vento



Krao
2016-04-29, 12:28
Jag har en Vento -96 ADZ sen 2 år. När jag köpte bilen satt det 2 byglingar istället för säkringar i säkringslådan, men har inte haft några problem förns nu. Nu för ett tag sen medans jag körde började en av byglingarna smälta lite (man kände lukten). Efter att jag stannat så gick inte tändningen igång.

Så när jag vrider nyckeln klickar det till och belysningen bakom instrumentbrädan går igång, men inga lampor tänds (oljelampa, batterilampa, handbromslampa osv). Vrider jag om nyckeln så snurrar startmotorn men motorn tänder inte.

Upptäckte dock efter ett tag att jag kan trycka till byglingen lite extra och då hoppar tändningen på av sig själv, även om nyckeln inte ens sitter i. När bygligen sitter i det läget kan jag sen vrida om nyckeln och bilen startar och går sen helt som vanligt förutom att jag för att stänga av den behöver vrida av nyckeln och sen lirka ut bygligen.

Ett ytterligare fenomen som uppstod samtidigt var att kupefläkt och elektriska styrningen av backspeglarna slutar funka ibland, sen kommer det tillbaka (har hänt 2 ggr när jag var och grävt runt lite med sladdar bakom instrumentbrädan). Det är dom 2 funktionerna som är kopplade till den särking som smälte, samt backljus och värmeelement till spolarvätskemunstycken (dom kanske också slutar funka, men har inte kollat).

Jag har försökt hitta trasiga/dåliga kablar utan någon framgång. Har plockat bort hela istrumentbrädan nu för att komma åt att se lite bättre. Har även bytt sökringslådan då jag tänkte att det kanske va nåt knas inne i den efter att bygligen blivit överbelastad, men den beter sig exakt likadant med den nya säkringslådan.