handdator

Visa fullständig version : Vw Polo går bara på tomgång! Inga felkoder. Hjäälp..



wiZma
2016-04-27, 12:16
Hej, jag har fått ett prekärt problem med vår Polo 1,4 Tdi -08 som jag behöver få lite nya idéer om vad som kan vara felet.
För att göra en lång historia kort så är:
Motorn precis bytt, pga brusten balansaxelkedja. Köpte ett renoverat longblock som jag flyttade över alla delar till och satte i. Mycket jobb, men det gick..

När motorn skulle startas efter motorbytet gick den endast på tomgång och svarade ej på gas. Felkoden sa att en avgastemp-givare var trasig, det visade sig att ett stift i kontaktdonet till nämnda givare böjt sig och orsakat felkoden. Felet fixat och bilen går som den skall utan problem......

....i två veckor ca, med 6mil enkel resa till jobbet, när sambon är på väg till jobbet en morgon så helt plötsligt slutar bilen svara på gas och går bara på tomgång igen..ingen lampa lyser eller nåt. Vi drar den till verkstaden (samma verkstad som hittade det böjda stiftet) igen för att kolla vad som har hänt och få ut nån felkod, men inga felkoder finns och problemet kvarstår ändå.. dvs bilen startar men går bara på tomgång och svarar inte alls på gas och deras dator hittar inget fel heller så vad gör man??

Jag tror att verkstaden har Bosch´s system för att läsa felkoder mm, kanske behöver man koppla in vcds för att ev hitta nåt fel som Bosch-systemet inte hittar??

Tacksam för idéer, tips mm

a128
2016-04-27, 12:22
den är såpass ny att man kan läsa ut OBD2 på den med en standardläsare
http://www.kds-online.com/Shop6a/catalog/product_info.php/diamex-dx65-handheld-p-2345?osCsid=t1gslqp73t29s3uqpjasi6orkd78snnq

Sn00k
2016-04-27, 15:32
dieslar brukar kunna bete sig så om man fått luft i ledningarna från tank till dieselfilter, alt. i filtret å fram till pumpen.. ger inga felkoder direkt.. osäker på hur det ser ut i polo tdin dock.

Danne_
2016-04-27, 16:22
Gaspedalen skulle det kunna vara.
Det sitter två givare i pedalen och går den ena sönder så har jag för mig att den bara skall gå på tomgång.
Konstigt dock att det inte finns någon felkod.