handdator

Visa fullständig version : Köp av ny Scirocco R



Steget98
2016-04-24, 11:37
Hej,

Jag är ny på forumet då jag funderar på att köpa en Scirocco R, då det fortfarande finns några kampanjbilar ute i handeln för c: 290´, tycker det låter som mycket bil för den pengen...

Men eftersom jag kommer köra bilen c:a 3.500mil/år undrar jag lite över komforten. Ni som känner till bilen väl, kan man köra 50 mil motorväg utan att störas allt för mycket av vägljud eller ljudet från avgassystemet? Bilen låter ju underbart, vilken är en del av glädjen, men det kan ju bli tröttsamt vid normal användning av bilen.

Ge mig gärna lite "kött på benen". Har tyvärr inte haft möjlighet att provköra bilen ännu, då demobil saknas hos min lokala åf.

All info tas tacksamt emot!

vfr
2016-04-24, 12:25
Väölkommen hit!

Finns det ingen hos ÅF i Göteborg/Kungsbacka? Det är ju inte såå förskräckligt långt att åka. Väl värt det om man ska göra en investering på 300k...

Bopper
2016-04-24, 12:52
Det är väl ganska subjektivt. Men jag tycker det går helt ok att köra motorväg, då är det värre med dåliga gropiga landsvägar...

Marcus
2016-04-24, 21:32
Angående ljud:
Volkswagen VW Scirocco R Test 2014 280PS #ilovecars

https://youtu.be/C9tOBdY4-qU

Stephan735i
2016-04-27, 01:01
Jag har kört min 2016 R DSG drygt 500mil med bland annat långtur till Hamburg och en annan tur till Värmland, den senare på nästintill 100 % snöig/isig vinterväg. Sciroccon är fullt godkänd och då är jag van vid BMW 5serie både E34 och E60. Den senare en mycket välutrustad 550iA LCI. E34:or är mycket fina 540i. Visst är 5:orna bekvämare, 550in hade komfortstolar med kyla, men Sciroccon är bra. Jag stör mig vare sig på ljudet eller fjädringen. Den är avslappnande att köra i svensk motorvägsfart med farthållaren på. På Autobahn körde jag vad vinterdäcken är klassade till 190km/h, något över vid ett par tillfällen, vilket går alldeles utmärkt. Det är en stabil bil.

Bor längs en oftast dålig grusväg och får kommentar från grannen med SUV att hur går det för Sciroccon. Den bottnar väl i potthålen? Men den klarar vägen utan några problem. Imponerande bil. Rekommenderar dig att skaffa en!

Stephan