handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf GTI 2011



Sandyyy
2016-04-23, 15:35
Hallå, blev precis medlem så hoppas jag inte gjort bort mig och lagt denna tråd på fel ställe :)

Men som sagt till sak, har lånat hem en Golf GTI av årsmodell 2011. Behöver väl i allmänhet lite tips och råd. Men först måste ni ju veta lite om bilen

Service skötta, dock sista servicen gjord på mecca. Intervall mellan näst sista och sista servicen är 400 mil.

*Bilen gått 4100 mil.

*En ägare.

*Manuell låda.

*18" orginalfälgar (Extra tillval från tidigare ägare)

*RCD510 (Extra tillval från tidigare ägare)

*Utgångspris, 159 000 kr.

*Farsan prutat ner till 140 000 (hittils).

*Bilens annons är borta.

* Väldigt gott skick på bilen

*Firma äger bilen just nu


Det är väl de, ni får fråga om de är något. Bilen står på min parkering och har tillgång till serviceboken om nån är intresserad av den :)

Vad är era spontana tankar på denna ? Har aldrig ägt nån "finare" bil.

Mvh
Jonatan

a128
2016-04-23, 17:05
Mer fakta tex.. antal dörrar, färg, etc. finns bild på bilen ?

förmodligen är det bara att slå till :cool:

Marcus
2016-04-23, 17:30
En ägare, låga mil och troligen välskött service? Om då bilen i övrigt ser fräsch ut så är det väl bara att slå till? Huruvida priset är rätt eller ej har jag ingen aning om, men gissar att du som köpare har scannat av utbudet :rolleyes:

Peter-C
2016-04-23, 18:08
Är nog benägen att hålla med bägge föregående talarna! Vad är längsta miltalet mellan serviceintervallen, borde ju vara typ 1500 mil om den är 5 år gammal?

En Golf 6 GTI med 18" Detroit fälgar (om det skulle vara det) är något av det finaste man kan äga :D:D!
Har själv haft en GTI 2010 Candy Weiss som bringade mig/oss stor körglädje.

/Peter

Sandyyy
2016-04-24, 10:20
Tack för svar :)

De är en 5 dörrars, svart med Detroit fälgar 18".

Service 1, 1247 mil

Service 2, 2528 mil

Service 4, 3231 mil

Service 5, 3634 mil (MECCA)

Och den har som sagt gått 4100 mil.

Alla andra är servicear utförda på Toveks.


Är fruktansvärt sugen efter att kört en del igår, sjukt rolig liten bil. Saknar vissa tillval bara som xeonljus men de överlever man väl utan.

Sen har jag en fråga om bluetooth, hur fan kopplar man de ? De sitter en RCD510 i bilen. Hittar ingenstans där man kan söka efter telefonen eller något.

vfr
2016-04-24, 10:48
Blåtand finns inte inbyggt i RCD:n. Det är en extra box man stoppar i. Titta t.ex på OEM eftermontage.

Peter-C
2016-04-24, 11:11
Bra service historik. Jag var mest ute efter att oljebyte när gjort med tätare intervaller än 3000 mil. Väldigt viktigt i min värld.

Ser bra ut. Extrautrustningen kan du kolla via länken nedan. Ibland är det svårt att veta vad som är standard respektive tillägg.

Priskoll kan du göra via bilpriser.se. Glöm inte att justera miltal och utrustning för att få fram ett grovt "riktigt" värde.

Halogen. Det är bra ljus i Golf 6 halogenlyktor. Du kan ju byta lampor till Osram nightbreaker eller Philips Xtreme vision (har jag i vår golf kombi) så blir det lite vitare ljus. De är lätta att byta på Golf 6 om man är smidig i fingrarna. Du behöver inte ta bort lyktan.

Kolla utrustning via regnr:

http://www.volkswagentillbehor.se/

Jag hade nog värderat lågt miltal och en ägare högre än Xenon och ev andra roliga tillval :).

/Peter

PS kolla fälgarna noga. Eftersom de är "platta" i ytan respektive endast klarlackade så tar trottoarkanternas ofta högt upp på fälgen när oturen är framme. Svåra att reparera.

Peter56
2016-04-24, 18:29
Utan att ha sett bilen men med ledning av din beskrivning så blir min spontana reaktion att det bara är att köpa. Jag kollade även på Blocket och Bytbil vad liknande bilar kostar och det pris som du har lyckats pruta till verkar inte vara något att säga om. Och jag säger som Peter-C, hellre en bil med lite sämre utrustning om den i stället är i gott skick och har bra servicehistorik.

Sandyyy
2016-04-25, 19:15
Känns bara mer rätt o rätt :)

Kollar man på bilar i samma prisklass så är de ju bara ännu mer rätt. Visst, driftkostnad o så är lite dyrare men 4200 mil som den snart gått, årsmodell -11 och 1 ägare känns bara för bra.

Vad drar era GTI-er ? :)

Bluetooth får ja fixa i efterhand om ja känner för de, inte hela världen.

Extra utrsutningen är bara RCD 510 och 18" detroit fälgar.

Tack för era inputs

Mvh

Marcus
2016-04-25, 23:07
Climatronic / klimatanläggning ?

Sandyyy
2016-04-25, 23:58
Climatronic / klimatanläggning ?

Ja de är väl standard ?

Marcus
2016-04-26, 08:23
JA det stämmer nog. Sorry.

vfr
2016-04-26, 09:28
Då är det väl bara att slå till innan någon annan hinner före! :)

Sandyyy
2016-04-26, 09:47
Då är det väl bara att slå till innan någon annan hinner före! :)

Det är lugnt, känner säljchefen privat så jag har förtur :)

Sandyyy
2016-04-26, 23:46
Fan va ja velar. Är ju !mycket pengar.

Om ni kollar denna annons http://www.blocket.se/varmland/Volkswagen_Golf_2_0_GTI_211_HK__nyservad__man_6633 2660.htm?ca=7&w=1

Vad är era tankar då? Gått de dubbla i stort sett. Mer utrustning, är de 4000 milen värda 15-20 k mer?

Peter56
2016-04-27, 07:12
[QUOTE=Sandyyy;227049]Fan va ja velar. Är ju !mycket pengar.

Om ni kollar denna annons http://www.blocket.se/varmland/Volkswagen_Golf_2_0_GTI_211_HK__nyservad__man_6633 2660.htm?ca=7&w=1

Vad är era tankar då? Gått de dubbla i stort sett. Mer utrustning, är de 4000 milen värda 15-20 k mer?[/QUOT

Frågan är hur lågt den här säljaren är beredd att gå när det gäller priset. Han har ju redan satt ned sitt begärda pris ganska rejält. Skiljer det bara 10.000 kr tycker jag valet till förmån för lågmilaren är självklart. Och även om det skiljer 20.000 kr så är borde bilen med den kortare körsträckan vara värd så pass mycket mer. 5 kr/mil i värdeminskning var i alla fall när jag jobbade som bilförsäljare ganska normalt. (Jag slutade i branschen 2009).

a128
2016-04-27, 08:22
Jag hade valt den svarta som gått 4xxx mil

det som inte finns kan ej heller gå sönder (gammal devis när VW var luftkylda)

blåtand kan man köpa en en enhet som har det integrerat
kitt för ombyggnad till Din-format finns:
http://www.caraudio24.de/Zubehoer/Radioblenden/fuer-VW/Golf:::3703_3959_7067_7074.html
http://www.caraudio24.de/Zubehoer/Radioeinbausets/fuer-VW/Transporter/Radioeinbauset-fuer-DIN-Autoradio-in-VW-Golf-EOS-Jetta-Scirocco-Caddy-Touran-Tiguan-Passat-T5::22997.html
http://www.caraudio24.de/Zubehoer/Antennenadapter/Phantomeinspeisung/ISO-50-Ohm/AIV-410877-Can-Bus-Interface-Zuendung-Phantomeinspeisung-Fakra-50-Ohm-Seat-Skoda-VW::21187.html

Sandyyy
2016-04-27, 21:13
Tack för inputsen. De blir 4000 mils bilen som ja va inne på i början. Nu äre dax o försöka kränga min gamla golf, -01 disel med 5300 kr skatt per år......

Hur funkar de enheterna ? Vad jag sett så behöver man en enhet som heter 9w2 alternativt 9w7 ?

Selle
2016-04-29, 12:51
Tack för svar :)

De är en 5 dörrars, svart med Detroit fälgar 18".

Service 1, 1247 mil

Service 2, 2528 mil

Service 4, 3231 mil

Service 5, 3634 mil (MECCA)

Och den har som sagt gått 4100 mil.

Alla andra är servicear utförda på Toveks.


Är fruktansvärt sugen efter att kört en del igår, sjukt rolig liten bil. Saknar vissa tillval bara som xeonljus men de överlever man väl utan.

Sen har jag en fråga om bluetooth, hur fan kopplar man de ? De sitter en RCD510 i bilen. Hittar ingenstans där man kan söka efter telefonen eller något.
Min bror hade en GTI Edition35 som han köpte helt ny 2011. En vit med dsg6 och mycket uttr.. Det är en väldigt rolig och busig bil, går väldigt bra och är väldigt pålitlig.

Däremot har bilen kamkedja, och hör du ett rassel när du startar bilen så är det inte bra. Jag ser också att sista servicen var utförd av en icke auktoriserad VAG-verkstad, vilket innebär OM kedjan skulle nu rassla - eller i värsta fall hoppa ur - så kommer det kosta dig perverst mycket pengar då de måste byta ut motorn pga motorhaveri. Speciellt på en GTI. En Polo med 1.4 TSI-motor kostar 90k. Så du vet.

Jag har sj en Octavia RS också med kamkedja som jag BARA kommer serva hos VAG. För blir det något som med kedjan eller annat, och det är fabriksfel, tar VW goodwill på det om du servat bilen BARA hos de. Ett tips nästa gång att kolla upp verkstadhistoriken på bilen och var den varit servad innan köp. Sånt är jävligt viktigt, speciellt om den har kamkedja.

Det kostar kanske lite mer att serva hos VW men det är det värt. Tro mig.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Sandyyy
2016-04-29, 16:18
Vad jag har fått i uppgift är det kamrem som gäller på denna ?

Peter-C
2016-04-29, 16:42
Vad jag har fått i uppgift är det kamrem som gäller på denna ?

Om det är den nyare EA888 2,0 TSI 211 hk motorn så är det kedja. Förmodar att det är den du har.
De nya GTI:erna har denna motorn idag fast en senare version.

Om det är en GTI ED 35 så är det den äldre 2,0 EA113 motorn som har kamrem 235 hk. Det har du ju inte skrivit att det är, tror den kom ytterligare ett år senare.

Kännetecken att det är en EA888. Oljestickan sitter på passagerarsidan vid expansionskärlet 10 cm från motorfästet. Oljefiltret sitter precis framför och är ”upp och ner” med öppningen neråt.

http://golf7gti.de/viewtopic.php?f=1206&t=4742

Jag hade EA888 i min fd GTI 2010, tillika i min nuvarande Golf 7 R. Väldigt snål på bränsle i förhållande till prestandan :).

/Peter

Sandyyy
2016-04-29, 17:03
Hmmm, tror de är rem. Går att kolla upp kanske ? Lite bråttom iväg så hiner inte. Men du som kan kanske kan kolla ?

Regnr LAK524

Peter-C
2016-04-29, 17:59
Hmmm, tror de är rem. Går att kolla upp kanske ? Lite bråttom iväg så hiner inte. Men du som kan kanske kan kolla ?

Regnr LAK524

Min EA888 GTI 2010 hade motorkod CCZB.

Din eventuellt tillkommande bil, regnr LAK524 har motorkod CCZB, går att se på volkswagentillbehor.se. Den har kedja! Finns ingen kamrems kåpa.

/Peter

Sandyyy
2016-04-29, 21:26
Aja, toveks servar bilen extra innan den levereras just för att mecca har vart där. Tror de blir bra :)

Peter-C
2016-04-29, 21:37
Aja, toveks servar bilen extra innan den levereras just för att mecca har vart där. Tror de blir bra :)

Mecca - Just den detaljen hade jag inte oroat mig för över huvud taget. Den är ju servad så det står härliga till ändå!

Nedan ser du en genväg till en verkstadshanbok CCZB som avse byte kamkedja. Lycka till :D!

http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/power_unit/4-cylinder_injection_engine_(1.8_and_2.0_l_engine_ch ain_drive)/engine_cylinder_head_valve_gear/chain_drive/removing_and_installing_camshaft_timing_chain/

a128
2016-04-29, 21:41
Seså köp nu denna bil

:cool:

Sandyyy
2016-04-29, 22:11
Redan köpt... Eller ja, inte pengar mässigt. Men så fort jag fått iväg min gamla golf och fått pengar för den så får jag hämta ut GTIn, skönt o känna bilförsäljare :D

Selle
2016-04-29, 22:24
Vad jag har fått i uppgift är det kamrem som gäller på denna ?
Då är det lugnt, om det är så. Men VW är som sagt riktigt noga med goodwill å åtgärder om man inte servar bilarna hos de. Och skulle det gå väldigt illa kan det bli nått så nått fantastiskt dyrt.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Sandyyy
2016-04-29, 22:27
Då är det lugnt, om det är så. Men VW är som sagt riktigt noga med goodwill å åtgärder om man inte servar bilarna hos de. Och skulle det gå väldigt illa kan det bli nått så nått fantastiskt dyrt.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Okej de är på den nivån. Äsch ska ju ändå köra lugnt ;)

Selle
2016-04-29, 22:35
Aja, toveks servar bilen extra innan den levereras just för att mecca har vart där. Tror de blir bra :)
Såg inte att det fortsatt på nästa sida.. [emoji12]

Jag vet bara vad både Toveks (här hos mig) och VW Sverige sagt till mig när de ringde mig, just förra året då Teknikens Värld bland annat reagerade kritiskt mot kamkedja. Och då sa VW till mig exakt vad som gällde. Det kvittar egentligen om den varit servad hos Mecca eller Mekonomen, de har sina regler och jag kan säga, utifrån en erfarenhet från en annan VAG-bil, att det är så. Nu hoppas jag att det inte blir så med dig, eller att du ens kommer bli drabbad för den delen, men slarvar de förra ägarna med bilens serviceintervaller och om man "glömmer" byta olja kommer kamkedjan med största sannolikhet att töjas och slutligen hoppa ur sin position. Och är detta servat hos någon utomstående får du ingen ersättning/goodwill/reklamation. Spelar ingen roll om det var en eller tio service. Detta har Toveks förklarat för mig, och även VW. Och de är därför benhårda med detta med bilar som har kamkedja.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Sandyyy
2016-05-06, 22:47
Tack för alla inputs osv. Har idag hämtat ut min nya Golf GTI :D :D :D Riktigt nöjd. En sak jag kanske saknar när de ändå finns förberett är ju bluetooth för att strema musik :( Men de går ju som sagt lösa.

Riktigt rolig bil iaf :)

Va ligger era GTIer i förbrukning i snitt ?

Lizard
2016-05-06, 23:07
Tack för alla inputs osv. Har idag hämtat ut min nya Golf GTI :D :D :D Riktigt nöjd. En sak jag kanske saknar när de ändå finns förberett är ju bluetooth för att strema musik :( Men de går ju som sagt lösa.

Riktigt rolig bil iaf :)

Va ligger era GTIer i förbrukning i snitt ?

Hej.
Med tanke på prestandan och körglädjen så tycker jag inte förbrukningen är så farlig, på vintern brukar jag ligga på 0,75l/mil i snitt, då är det mycket 90 väg och rätt lugn körning, med sommardäcken på och lite bättre väglag sticker förbrukningen upp till 0,8-0,9l/mil. Men har man tung högerfot så ökar det ju såklart.

Men grattis till en fin bil. Jag har haft min i 2,5 år nu och det är fortfarande väldigt kul att köra den...

Ang. Bluetooth enheten, kolla om du har en anslutning för telefon i armstödet, då kan du ansluta telefonen där, får köpa till en kabel bara, tror den kostar runt 700 kr original, finns billigare på Ebay.

//Jens

Sandyyy
2016-05-06, 23:29
Hej.
Med tanke på prestandan och körglädjen så tycker jag inte förbrukningen är så farlig, på vintern brukar jag ligga på 0,75l/mil i snitt, då är det mycket 90 väg och rätt lugn körning, med sommardäcken på och lite bättre väglag sticker förbrukningen upp till 0,8-0,9l/mil. Men har man tung högerfot så ökar det ju såklart.

Men grattis till en fin bil. Jag har haft min i 2,5 år nu och det är fortfarande väldigt kul att köra den...

Ang. Bluetooth enheten, kolla om du har en anslutning för telefon i armstödet, då kan du ansluta telefonen där, får köpa till en kabel bara, tror den kostar runt 700 kr original, finns billigare på Ebay.

//Jens

Tjena och tack :)

Japp, min har ett genomsnitt på 0.91l/milen. Men känns som man lätt kommer under 0.8 om man så vill, men de vill man ju inte alltid ;)

Har aux kabel men ja har varit bortskämd med bluetooth i min tidigare bil (hatar kablar något otroligt).

Mvh