handdator

Visa fullständig version : Dimljus istället för dagljuset i huvudstrålkastaren



johan70
2016-04-15, 00:07
Kan någon hjälpa mig?
Jag har köpt en ny transporter T6 med dimljus. Och jag skulle vilja ha dom tända som dagljuset istället för led - ljuset i huvudstrålkastaren.
Jag vill att dom tänds automatiskt när jag kör på dagen och när det blir mörkt skall halvljuset tändas istället. Går detta att koda om på något sätt eller måste man bygga om med något relä.

// Johan

Perra79
2016-04-15, 23:02
Går gör det men är ju olagligt och kommer inte gå igenom besiktningen när det är dags för det... Sen är det väl lite ungdomsfasoner att göra det enligt mig.

Mex165
2016-04-15, 23:54
Det skall säkert gå att koda om med VCDS.
Det kan vara bra att göra om man vill spara sina Xenon lampor...
Så länge solen är synlig är också dim och parkeringljus lagligt...

Bara för att man fyllt 50, betyder inte det att man vet bäst...!

johan70
2016-04-16, 00:24
Olagligt är det inte att köra dagtid med dimljus istället för halvljus/dagljus. Men att köra med dimljus i kombination med halvljus /dagljus det vet jag. Om det är en ungdomsfason det är möjlig. Men jag är en medelålders gubbe som gillar sänkta bilar med feta fälgar, breda däck och dimljus. Även om det är opraktiskt. ......
Ja ja är det någon som vet vilka koder man skall ändra med vcds. Så hade jag varit glad.
Tack på förhand /Johan

SniFFzoR
2016-04-16, 01:51
Olagligt är det inte att köra dagtid med dimljus istället för halvljus/dagljus. Men att köra med dimljus i kombination med halvljus /dagljus det vet jag. Om det är en ungdomsfason det är möjlig. Men jag är en medelålders gubbe som gillar sänkta bilar med feta fälgar, breda däck och dimljus. Även om det är opraktiskt. ......
Ja ja är det någon som vet vilka koder man skall ändra med vcds. Så hade jag varit glad.
Tack på förhand /Johan


Jag gjorde ungefär detta med min Golf 5. Om det fungerar på samma sätt borde du kunna följa den här guiden (ungefärligt i alla fall)

http://www.myturbodiesel.com/wiki/drl-disable-or-use-foglights-as-drl-mk5-jetta/


/S

lasholm
2016-04-16, 09:50
Gick att göra enkelt med VCDS på min Tiguan också:)

pudas
2016-04-16, 17:49
Bara för att man fyllt 50, betyder inte det att man vet bäst...!

Jag har fyllt 50 och jag vet alltid bäst. så är det bara. Dimljus får bara användas vid dimma punkt slut.
Det fina är att när man fyllt 50 så tycker man alltid att man kör i dimma pga grå-starr, så för mig är det fritt fram!

johan70
2016-04-17, 22:18
Tack för info. Och länken. Skall kolla om någon som har vcds som kan hjälpa mig att koda om enligt länken.
// Johan

Perra79
2016-04-18, 14:24
Olagligt är det inte att köra dagtid med dimljus istället för halvljus/dagljus. Men att köra med dimljus i kombination med halvljus /dagljus det vet jag. Om det är en ungdomsfason det är möjlig. Men jag är en medelålders gubbe som gillar sänkta bilar med feta fälgar, breda däck och dimljus. Även om det är opraktiskt. ......
Ja ja är det någon som vet vilka koder man skall ändra med vcds. Så hade jag varit glad.
Tack på förhand /Johan


Tyvärr så är det olagligt eftersom bilen är inte typad med detta när den var ny, tex dagens bilar med DRL ljus är lagligt men du kan inte göra det själv om det inte var så från början... Sen är det i stort sett aldrig lagligt att köra med dimljuset på.
När det gäller sänkta bilar med stora fälgar gillar jag också grymt :-)

SniFFzoR
2016-04-18, 21:54
Tyvärr så är det olagligt eftersom bilen är inte typad med detta när den var ny, tex dagens bilar med DRL ljus är lagligt men du kan inte göra det själv om det inte var så från början... Sen är det i stort sett aldrig lagligt att köra med dimljuset på.
När det gäller sänkta bilar med stora fälgar gillar jag också grymt :-)

Om detta stämmer så har mer eller mindre samtliga av Sveriges körkortsskolor fel för sig.

Citat från en sådan: "Det är tillåtet att använda dimljus istället för halvljus i dagsljus. Det är även tillåtet i mörker, men endast vid kraftigt regn eller dimma." Länk till citatet: http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/bilens-belysningar

Slänger även in en artikel från Teknikens Värld, från 9e Januari 2013. Där säger de så här:

"Det beror på att en del länder inom EU tillåter dimljus endast tillsammans med halvljus eller enbart dimljus, i Sverige är dimljus tillåtna i stället för halvljus och tillsammans med helljus." Länk till citatet: http://teknikensvarld.se/dimljus-vara-eller-icke-vara-118909/

johan70
2016-04-18, 22:47
Exakt. Så har jag också lärt mig. Plus att det har kommit ett tillägg för oss som kör vag bilar (och kanske andra oxå)



Dock man har infört ett undantag som säger att man får ha de främre dimljusen tända tillsammans med halvljuset ifall det är en teknisk förutsättning för att ha de bakre dimljusen tända, vilket verkar vara standard på nya bilar. Men du måste fortfarande även släcka de främre dimljusen när du släcker de bakre.